Am pornit de la articolul lui Nwradu de aici, dar și de la discuțiile pe care le-am avut atunci când am participat la definirea regulamentului de parcare din Timișoara.
Înainte de toate, aș vrea să vin cu o clarificare – nu dețin o mașină electrică, deși achiziția uneia este deja în plan. Nu sunt invidios pe cei care au așa ceva, nu îi desconsider, precum fac unii, iar această stare de fapt nu a generat tonul articolului. Acesta este exclusiv părerea mea, nu a redacției, și se bazează strict pe observații personale.
În ultimele decenii, creșterea popularității mașinilor electrice a adus cu ea numeroase beneficii, cum ar fi reducerea emisiilor de carbon și dependența de combustibili fosili. Pentru a stimula tranzacționarea de autovehicule electrice și pentru a susține această tranziție către mobilitatea sustenabilă, guvernele din întreaga lume au introdus diverse stimulente, inclusiv subvenții pentru cumpărarea de mașini electrice și facilități de încărcare a vehiculelor.
Știu că unii explică calm că această tehnologie nu a ajutat deloc, că energia electrică se produce (și) din surse care poluează, dar ei uită scopul primordial al mașinilor electrice – scăderea noxelor din orașe. Pentru că, pe toți cei care îmi servesc acest motiv, îi invit să se plimbe pe o stradă în dintr-un oraș mare de la noi, la o oră de vârf, când sunt ambuteiaje, apoi să repete exercițiul undeva unde sunt exclusiv automobile EV. După ce compară calitatea aerului respirat mai putem discuta. 😛
Cu toate acestea, unul dintre avantajele semnificative pe care posesorii de mașini electrice le-au primit în multe locuri este parcare gratuită sau la tarife reduse. Această practică a ridicat o serie de întrebări și dezbateri privind corectitudinea și sustenabilitatea sa pe termen lung.
Inegalitate în privința costurilor
Unul dintre principalele argumente împotriva parcajului gratuit pentru mașinile electrice este că acesta creează o inegalitate în privința costurilor. De ce ar trebui șoferii de mașini cu motoare cu combustie internă să plătească pentru parcare, în timp ce cei cu mașini electrice ar beneficia de parcare gratuită? Această inegalitate poate fi considerată nedreaptă și poate crea tensiuni în rândul comunității.
Unde mai pui că un proprietar de EV a beneficiat deja de un discount semnificativ la achiziția mașinii (10.000 euro, în cazul României), pe când unul care a cumpărat fie și o mașină care respectă standardele Euro 6, a primit doar un dicount negociat la sânge cu dealerul… Prin urmare, un cumul de beneficii exclusiv pentru o singură categorie nu ar fi echitabilă.
Sustenabilitate financiară
Un alt argument important este sustenabilitatea financiară a parcării gratuite pentru aceste mașini. Facilitatea respectivă poate crea o povară financiară pentru orașe și comunități, deoarece acestea trebuie să compenseze costurile prin alte mijloace. Cu cât mai multe mașini electrice sunt pe șosele, cu atât mai mari sunt costurile asociate cu parcajul gratuit. Iar în ultima perioadă autovehiculele EV tind să devină regula, nu excepția, în ceea ce privește achiziția de automobile noi.
Suplimentar, trebuie să avem în vedere că, deși unul din rolulile esențiale ale administrațiilor publice, fie ele locale, județene sau naționale, este cel social, nu trebuie scăpat din vedere aspectul financiar. Pentru că, mai ales la noi, multe primării funcționează la limita de avarie, iar fiecare tăiere de fonduri guvernamentale este primită cu vehemență de primari și de populație. Prin urmare, să dai cu piciorul la o sursă de venit, fie ea și mică, precum costurile cu parcarea, nu este o mișcare logică.
Subminarea beneficiilor fiscale
Un aspect important în această discuție este faptul că parcajul gratuit pentru mașinile electrice poate submina beneficiile fiscale.
Mașinile electrice au, în general, o amprentă de carbon mai mică decât cele cu motoare cu combustie internă, ceea ce le face atractive pentru guverne care doresc să încurajeze mobilitatea verde. Cu toate acestea, atunci când beneficiile parcajului gratuit sunt oferite, aceasta poate diminua stimulentele pentru dezvoltarea de alternative cu emisii reduse de carbon, cum ar fi transportul public sau ciclismul urban.
Sunt nenumărate cazurile orașelor din vest care au investit în infrastructura de transport public sau velo, în detrimentul celei de automobile, iar efectul a fost unul bun. Pentru cei care nu cred asta, le recomand să verifice cum a evoluat Bilbao în ultimii 10-15 ani!
Alternativa există: taxare echitabilă a parcajului
În loc să ofere parcare gratuită pentru mașinile electrice, o alternativă mai echitabilă ar fi să se impună tarife de parcare echitabile pentru toate vehiculele. Aceasta ar elimina inegalitățile și ar contribui la susținerea financiară a infrastructurii de parcare.
Cu toate acestea, ar trebui să se acorde o atenție deosebită nivelului de tarifare și la modul în care veniturile colectate sunt reinvestite în dezvoltarea de infrastructură pentru mașinile electrice și alte mijloace de transport sustenabil. Această abordare ar asigura o soluție echilibrată care să promoveze în continuare mobilitatea verde, în timp ce menține echitatea și sustenabilitatea financiară.
În concluzie, parcarea gratuită pentru mașinile electrice poate crea inegalități și dificultăți financiare. O taxare echitabilă a parcajului pentru toate vehiculele poate fi o soluție mai justă și mai sustenabilă pentru a susține dezvoltarea mobilității sustenabile și a promova utilizarea mașinilor electrice, fără a submina alte mijloace de transport cu emisii reduse de carbon.
Nu e corect sa parcheze gratuit . Au destule facilitati fiscale .
Se pare că majoritatea celor care au lăsat un comentariu aici sunt posesori de „cazane”. Gratuitatea parcării „electricelor” are rol să-i „constrângă” pe posesorii de rable fumegătoare ( mergeți în spatele unui diesel vechi pornit și o să vedeți că nici prin filtrul de habitaclu nu puteți respira) să se orienteze spre mașini nepoluante. Ziceți că statul pierde bani din netaxarea parcării „electricelor” dar uitați de sumele imense pe care le cheltuie pentru tratarea bolilor cauzate de poluare (mai ales în orașele mari). Gândiți mai amplu atunci când comentați, indiferent de subiect !
@doryn Nu sunt deloc posesorul unui „cazan” dar nici al unei „ascutitoare” de tip Spring si sunt perfect de acord ca parcarea nu are nicio legatura cu modul de propulsie al vehiculului. In alta ordine de idei, interzicerea unui tip de vehicule de la o anumita data este expresia faptului ca alternativa nu e suficient de buna pentru a o inlocui prin calitate si performanta. Nimeni nu a interzis televizoarele cu tub CRT, telefoanele cu disc sau aparatele foto cu film. Si totusi nimeni nu mai e interesat de ele asa ca aproape au disparut. De ce oare? Pentru ca alternativele sunt superioare si accesibile ca pret. Faceti asta si cu masinile electrice si le va cumpara toata lumea.
Mie mi se pare ca nu e OK sa parcheze cineva (oricine) gratuit pe domeniul public. Pe cale de consecinta, nici masinile electrice.
Iti dai cu parerea fara sa te informezi.
Opinie si mai nepopulara: nu este ok sa parcheze masini in oras. Nu stiu cum este Timisoara, dar o vreme Piata Mica din Sibiu era parcare (cu plata) si arata aiurea. Toti investitorii crypto isi parcau „carutele” fie V8 fie electrice in fata teraselor ca sa ii vada lumea (probabil).
On topic, da, orice serviciu public trebuie platit fie prin impozit fie prin taxare directa, indiferent ca vii cu Spring, Tesla, sau vreo nemteasca. Totusi as aprecia parcari cu plata fie in afara zonei centrale (aceasta fiind destinata exclusiv accesului pietonal, sau cel mult cu bicicleta/trotinera), fie parcari subterane. Nu mai atiu ce oras am vizitat la un moment dat (nu, nu in Romania) si aveau parcare sub piata centrala, parca pana la -3, si incapeau chiar multe masini. Parca 6 sau 10 euro pe ora. Dai un ban si nu te vede nimeni. Asta da egalitate!
Egalitatea ar trebui sa ne defineasca. Inclusiv la parcare. Cand vezi cate facilitati fiscale exista in romania, iti dai seama ce incompetenti ne conduc. In afara de agricultura care produce efectiv mancare, nu ar trebui stimulat nici un domeniu. Din simplul motiv ca nu e corect. Nu avem nevoie nici de it-isti, nici de constructori, de nimic. Vin ei singuri cand le creezi un mediu economic atractiv, si nu e nevoie de exceptii de la regula. Sa stiti ca mai demult existau ateliere de reparat pantofi, sau umbrele. Nu mai exista, si la fel trebuie lasata orice ramura a economiei sa se muleze dupa cerere si nu dupa pomeni electorale pe spatele “babuinilor”. Si parcarea ar trebui sa die gratuita pentru toti unde e loc, si cu taxa in centrul oraselor sau in zonele aglomerate. In Arad, de exemplu, e cu plata peste tot… ca avem o capusa de SA care oricat papa, tot vrea mai mult. Aberatiile continua… sunt la aprox 200m de teren viran, si suntem in zona A. Ca sa poti fi taxat maxim. Pacat… la vot cauti hotul cel mai mic, si toti sunt mari.
Ăștia cu „facilități fiscale” contribuie mult mai mult la bugetul de stat decât ăia cu minimul pe economie. Și mulți din ei pot să se care oricând pe bani mai mulți și taxe mai mici.
Țara asta devine un ghetou, dar din alte motive. Ne transformăm în „țară ca afară”.
Uite aici opinie nepopulară: parcarea ar trebui să fie gratuită pentru toată lumea. Plătim deja taxe și impozite foarte mari, măcar atât ar putea oferi statul.
Corect, pentru că altfel este discriminare. A și încă ceva, când se va termina cu tâmpenia asta ,, combustibili fosili”. De când se exploatează petrol, cărbune și gaze naturale, de cate păduri, mlaștini și dinozauri era nevoie pentru a rezulta atâta amar de ,, combustibili fosili „?!
Si uite asa, ajung sa apara partide gen AUR. Toata lumea are o opinie, fara sa se oboseasca sa intelegea de ce o regula a fost impusa sau cum s-a ajuns la ea.
Parcarea gratuita pt electrice se vrea a fi un stimulent pt vanzarile de electrice, in defavoarea masinilor Euro 6, care va fi invechit curand. Intreaba-te asta: daca trebuie sa iti duci copilul unde (scoala, gradinita, mall, etc) si trebuie sa mergi pe jos, pe trotuar, preferi sa mergi pe langa masini electrice, sau pe langa diesel-uri Euro 6 (cu sau fara DPF anulat)?
Am scris în articol de ce cred ca EV sunt o alternativă potrivită. Doar ca nu cred ca trebuie sa vina la pachet cu o tonă de beneficii de genul. Și aș spune asta chiar și când voi fi posesor de EV
esti in eroare. ca actual aurist, zic si eu ca electricele trebuie stimulate cat mai mult fiindca nu ne fumega. plus folosesc mult mai eficient energia.
ps: din cate stiu, neauristii sunt pesedisti..sau sorosisti daca primesc ce ministere vor de la oricine.. :/
este corect sa fie gratis sau macar mult mai redusa, fiindca tot orasul respira aer mai curat!
daca te fatzai pe strazi scotand fum trebuie sa platesti mai mult.
Ce ar fi sa se plătească parcare și în benzinării în momentul cind te duci sa alimentezi că de fapt pt aia parchează o mașină electrica, sa alimenteze. Dacă s-ar încarcă ca o termica în 5min nimeni nu s-ar supăra.
Ce ar fi să se plătească parcare și pentru alimentarea termicelor la benzinării ca doar de aia parchează și ev urile la stații. Nimeni nu s-ar mai supăra dacă încărcarea ar dura 5min.
Cristian,
Daca esti de acord ca EV sunt o alternativa potrivită, de ce mai avem discutia asta? (Stiu… pt trafic si reclame)
Orice fel de schimbare, intotdeauna este intampinata de o rezistenta. Iar cand vine vorba de adoptie in masa, unii oameni chiar nu fac pasul fara anumite stimulente, iar altii fara recomandari (care ghici ce: trebuie sa vina de undeva).
Revenind ideea de a merge prin oras pe langa electrice, cred ca iti doresti sa se intample inainte sa dea Ion Iliescu coltul, nu? :)))
Stimulentele vor disparea, atunci cand adoptia va ajunge acolo unde trebuie sa fie. (Vezi cum a fost si cu incarcarea gratis la supercharger)
In concluzie, eu pot sa zic asa: eu mi-am luat EV pentru ca statul mi-a dat discount (altfel asteptam sa vad cat duce un 3.0 TDI de la VAG). Si da, am renuntat la piele nappa si fitza, pt acele beneficii 😉 (admit ca sunt si alte motive, precum siguranta, tehnologie, noutate, etc)
Nu cred ca ai înțeles două lucruri esențiale. Primul e ca astfel de articole, cele din seria asta, sunt menite să nască discuții pe blog. Unele constructive, da.
Al doilea e ca am scris ca susțin ideea de EV, dar nu parcări gratis. Sunt deja sumele acordate de stat pentru achiziție, sunt locurile de încărcare dedicate (cineva de aici atât a înțeles. Ca eu nu mai vreau locuri de încărcare pentru EV). Cred ca ajunge.
Restul e frica ta de a pierde ceva și ideea ca meriți asta. Punct.
Pai asa e in lumea asta. Cei ce au, primesc mai mult si cei saraci sustin economia.
Am vazut recent ca s-a cam umplut si in orasul in care locuiesc, de tesla si dacii electrice. Daca mi-as permite, mi-as cumpara si eu o alta masina, evident noua. Dar sunt militar, veniturile imi permit sa tin in functiune un passat din 2001. Poate daca nu as avea familie si rata la banca, mi-as permite o rata la o masina.
Evident ca si eu as vrea masina noua. Si chiar si un fiat s500 m-ar multumi la capitolul electrica. Dar de unde bani??? Ca eu trebuie sa platesc impozit si parcari, pe langa itp anual.
Nu criticati cazanele, ca toti le-am schimba daca ne-am permite. Sau aproape toti…
Te rog să nu mai spui că ești sărac deoarece ești militar ( am fost 30 de ani subofițer MApN și nu am avut venituri de sărac; solda+norma de hrană+bani echipament =sumă frumușică ce-mi putea permite rate pentru un autoturism electric). Să nu mai vorbim și despre veniturile ofițerilor, ….
@doryn Aha, ai fost 30 de ani. Deci nu mai ești, că ai ieșit la pensie. Tu ești dintre aia care a ieșit cu pensia mai mare decât salariul. Generația celor care au mâncat ceva maro când erau mici. Și eu lucrez in sistem militar. Acum 3 ani, salariul meu era decent, in prezent sunt in situația lui Paul. Nu-mi permit să îmi iau o mașină decentă. Știu că pentru tine viața pare roz când stai acasă, nu trebuie sa faci nimic și pe 10 ale lunii îți intră o pensie mai mare decât salariul meu. Pentru cei din activitate viața nu e la fel.
Ok, asta e ultimul raspuns aici.
Aleg sa cred ca iti e frica sa accepti ca ai gresit, si refuz sa cred ca nu poti intelege logica celor care au venit cu masura parcarilor gratuite pt EV-uri. Daca chiar consideri ca e atat de gresita aceasta idee, fii tu schimbarea! Cumpara-ti EV fara bonificatia de la stat, si plateste si parcarile! Arata-ne tu cum se face!
După cum plătesc zilnic parcarea pentru mașină actuală, o voi face și dacă am Lada Anica, Skoda Kodiaq sau Tesla.
PS: nu am zis nimic de eco bonus. Deja dai pe lângă subiect.
Stai liniștit ca se rezolva în timp și subvențiile și parcările. La kw se rezolva deja.
Multi isi dau cu parerea fara sa se informeze inainte. Cei cu vehicle electrice si hibride au dreptul la parcari gratuite. Asa incurajeaza lumea sa treaca la electrice. Electricele sunt viitirul.
Îmi spui pe ce te bazezi când zici ca ai dreptul sa parchezi gratis? Pe baza a ce ai dreptul?
Daca incurajam pe unul cu electrica sa vina cu masina in centru, ala care a venit cu alta masina o sa dea tarcoale pana gaseste si el un loc. Asa daca plateste toata lumea chiar si cel cu electrica s-ar putea sa faca un calcul si sa vada daca 2-3 ore de parcare nu fac cat un Bolt si poate sa bea si o bere cu gust.