În timp ce vânzările de vehicule electrice (EV) cresc semnificativ la nivel european și global, România înregistrează o scădere accentuată în acest sector.
Conform unei analize realizate de Price Waterhouse Coopers (PWC), în primul trimestru al anului 2025, vânzările de mașini electrice în România au scăzut cu 36,4%, urmate de un declin și mai abrupt de 70% în luna aprilie. Această tendință este atribuită, în principal, întârzierii Programului Rabla, însă experții avertizează că, fără o regândire a politicilor de stimulare, România riscă să rateze tranziția către electromobilitate.
La nivel global, cota de piață a vehiculelor electrice a atins un record de 16% la începutul anului 2025. China conduce această creștere, cu o majorare de 55% față de anul precedent și un procent de 27% din totalul vânzărilor auto reprezentat de EV-uri. În Europa, vânzările de mașini electrice au crescut cu 30% în primele cinci piețe majore: Marea Britanie, Germania, Franța, Italia și Spania. Marea Britanie și Germania conduc această revenire, cu creșteri de 43% și, respectiv, 39%.
Pentru a sprijini tranziția verde, Comisia Europeană a lansat în martie 2025 un plan amplu dedicat industriei auto, care contribuie cu 7% la PIB-ul Uniunii Europene și susține circa 13 milioane de locuri de muncă. De asemenea, Parlamentul European a decis relaxarea temporară a obiectivelor de emisii de dioxid de carbon pentru autoturisme.
În acest context, România trebuie să își reevalueze politicile de stimulare a electromobilității pentru a nu rămâne în urmă în procesul de tranziție către vehiculele electrice, care devin tot mai populare la nivel global și european. Nu de alta, dar aici puterea de cumpărare este mult redusă față de UE și nici nu avem cultul responsabilității eco…






Normal ca scad, ca toata tara asteapta dupa Rabla Plus.