Saptamna trecuta Elon Musk, CEO-ul Tesla Motors, era in Norvegia si discuta cu Ministrul de Transporturi de acolo, Solvik-Olsen. In timpul discutiei publice Elon a spus ca Tesla Autopilot, chiar si in versiunea 1, reduce cu pana la 50% sansele de a avea un accident.
Avand toate datele despre masinile lor, Tesla Motors a putut vedea cati kilometri parcurge o masina in medie pana sa faca un accident, cu sau fara autopilot activat. Dupa ce au pus cap la cap datele au aflat ca masinile cu autopilot activat, chiar si in versiunea 1 – o combinatie de auto-conducere si cruise control, parcurs cu pana la 50% mai multi km fara sa faca accident. Tesla a catalogat ca si accident un eveniment de deschidere a airbag-urilor.
Si sa nu credeti ca Tesla Motors vorbeste neavand prea multe informatii. Nu, deja detinatorii de Tesla au condus cu Autopilot activat mai bine de 75 de milioane de kilometri adunati.
Incep sa cred ca autopilotul ala reduce puterea motorului la 75 de cai si de asta sunt accidente mai putine :D. Sau dezactiveaza airbag-urile?
Lasand gluma, daca statisticile Tesla sunt adevarate, ar trebui implementat un standard pentru autopilot si astfel ar putea fiecare companie sa ofere autopilot cu performante similare.
Exista deja , se cheama autobuz, daca esti prost stai acasa
E o problema mare cu autopilotul;
Anume ca el trebuie programat sa aleaga pe cine „sacrifica” in cazul unui accident, pe pilot sau pe pieton/partener trafic;
Imagineaza-ti ce se intampla daca il programezi sa salveze intotdeauna pilot-ul….
Nu poate sa „judece” ca un om adevarat care este o alegere mai putin daunatoare.
eu cred doar ca reduce sansele de a face accident prin anumite decizii gen … nu te poti apropia cu o anumita viteza de cel din fata daca ala pune frana, nu poti schimba banda daca vine cineva din spate … , nu cred ca decide ce sa faca masina cand ai accident. daca lasam masina sa ia decizia cine moare …. puii mei … suntem dusi.
Nu, deja este discutata aceasta „decizie” pe care o face autopilotul in caz de posibil accident;
ex;
In cazul in care iti sare un pieton in fata, pur si simplu iese din bradis (vezi rusia);
Masina ia o decizie fie sa iti riste tie ca pilot viata, sa schimbe banda imediat, si drept urmare sa riste viata la ceilalti participanti din trafic;
Fie sa franeze intr-un efort de a oprii masina inainte sa faca contact cu pietonul, drept-urmare „risca” viata pietonului.
Masina deja face astfel de decizi, si sunt contestate in „afara”
(vezi google)
E un exemplu prost, nu-mi vine altu mai bun acum, ca sigur o sa vi sa zici „pei schimba banda doar daca e libera etc si daca nu pune frana ca o ultima solutie”
@Silver, nu eram in contradictie cu tine, imi dadeam cu presupusul intr-un fel logic :). daca face ce zici … we’re f’ed … ce mai permise de la Pitesti … direct „ce vrei shefu, l-a omorat pe ala singura masina, n-am facut io nimic” …..
tragic
1. Nu e pilot. e sofer. Autopilotul nu merge cu 100 la ora prin localitate sa aibe probleme cu franarea. Pastraza reguli standard ce ii ofera posibilitatea de evitare a evenimentelor dezastruoase. In acelasi timp nu toti soferii au capacitatea de a reactiona corect in anumite situatii, din pacate sunt prea putini cei care pot omite accidente tragice. E normal procentual un autopilot sa aibe rezultate favorabile, multi soferi au si uitat semnificatia tuturor semnelor de circulatie, sau le ignora. Mergi intr-o intersectie cu giratoriu si vezi cati semnalizeaza. Autopilotul evita astfel de probleme prin preventia lor, nu prin reactia la ultimul moment! Daca toti soferii ar merge dupa aceleasi reguli nu ar fi nevoie de auto-pilot, dar fiecare merge dupa regula lui. O implementare a unui sistem gps-pilot ar permite masinilor sa se recunoasca reciproc si sa reactioneze matematic in functie de pozitia lor. Teoretic acesta este planul final al producatorilor de automobile prin utilizarea autopilotului.
Toate bune si frumoase, el respecta regulile;
Dar cand ceva care nu respecta regulile se intampla din senin, ceva iesit din comun, iti sare un pieton in fata, el trebuie sa ia o decizie…
Si atunci se pune problema, el nu „judeca” ca noi, el este pre-programat sa faca ceva.
Dar indeajuns cu exemplul meu, mai multe din acest domeniu cititi pe reddit sau google unde sunt oameni de stiinta care iti dau exemple din reallife care s-au intamplat cu autopilotul, unde el trebuie sa decida la ce actiune o sa urmeze (cine are prioritate)
Si 2
Tu nu esti SOFER cand nu conduci tu masina, ci pilot … sau sa zici asa ~co-pilot….
„Sofer” implica ca esti tu si numai tu in control, ceea ce nu este cazul cand mergi cu autopilotul, sau vrei sa ii zicem autosoferul ? :))
Nu mai sunt masinile din anul 1800 sa ai probleme la franare. Daca mergi cu viteza regulamentara in zone cu pietoni, frana este suficienta sa eviti un incident. Si omul judeca de nu mai poate. Nu atac pe cei ce stiu sa conduca si au reflexe, doar ca din pacate majoritatea nu au reflexe si nu sunt responsabili la volan, iar in caz de neprevazut nu fac nimic! Inainte sa spui ca un autopilot este o problema, mai bine uitate la oameni. Ori merg cu viteza prea mare in orase, ori se grabesc sa se duca la magazin dar au BMW si trebuie sa vada lumea, ori nu dau importanta celorlalti soferi. Pilot esti in momentul in care ai habar despre ceea ce faci. Ca sofer dai de pedale si de volan.
Da, cei ce stiu sa conduca vor fi mereu peste autopilot, dar cei ce nu… mereu vor fi cauza accidentelor.