Dupa cum probabil ati aflat, avem de-a face acum atat cu un driver nou, mai complet, mai performant, mai stabil, si mai bun din toate punctele de vedere, dupa cum ne asigura AMD, dar si o noua aplicatie de control, mult mai rapida, simpla si intuitiva, Radeon Settings. Crimson succede driver-ului major de acum un an, Omega 14.12 si promite sporuri de performanta de 15 – 20 % peste Catalyst 15.10 beta. Insa de aceasta data AMD nu mai spune si in ce jocuri vor fi acestea resimtite, si in ce configuratii.
Si dupa cum veti vedea in teste, in general se observa cresteri de numai 1 – 4 % cu o singura placa video. Mai mult la rezolutii mai mari, UltraHD. Deci performanta nu este punctul cel mai forte al lui Crimson 15.11. Stabilitatea nu este nici ea de lepadat, AMD anuntand ca a solutionat cele mai intalnite bug-uri, pe baza feedback-ului venit de la utilizatori. Si ca pe viitor va dedica tot mai multe resurse la identificarea si solutionarea problemelor (resurse eliberate de la HD 5000 si HD 6000?). Pe scurt vor fi cu 100% mai multe teste automate, 25% mai multe teste manuale si 15% mai multe variante de configuratii.
Dar cel mai important aspect adus de Crimson 15.11 sunt noile facilitati. In primul rand a fost ajutat batranul DirectX 9. Acesta a primit in sfarsit Frame Pacing, CrossFire Freesync si Frame Rate Target Control, optiuni demult introduse in DirectX 10 si 11. Pentru inca avem foarte multe jocuri DirectX 9, ce nu trebuie neglijate.
In al doilea rand este complet suportata realitatea virtuala, LiquidVR. In al treilea rand avem Shader Caching, adica posibilitatea de a compila in avans aceasta compoenenta grafica a jocurilor, de a o salva si refolosi, pentru a scadea timpii de asteptare la incarcarea unui nivel / misiune / lupta etc. In plus, a fost redus si numarul de frame-uri prerendate, pentru a se reduce lag-ul. Iar decodarea video foloseste acum si mai putine resurse, placa avand frecvente aproape de idle.
S-a lucrat si la sincronizarea FreeSync, care acum are un nou mod de a compensa cand GPU-ul reda prea putine cadre (Low Framerate Compenstation), Frame Rate Target Control are limite mai largi si controleaza mai bine frecventele placii video pentru a reduce si mai mult consumul electric, si sunt suportate si rezolutii atipice pentru monitoare. Dar destul despre driver.
Sa vorbim putin si despre noua aplicatie, Radeon Settings. Aceasta este menita sa inlocuiasca Catalyst Control Center, insa nu o face complet inca. O serie de setari se regasesc in vechea aplicatie, doar ca sub numele de Radeon Additional Settings. Dar probabil cu timpul si acestea vor fi convertite.
Oricum, Radeon Settings, cu al sau aspect metalic minimalist, a renuntat la arhitectura .Net, in loc bazandu-se pe QT. Si din aceasta cauza este mult mai rapida, incarcandu-se in 0.6 secunde in loc de 8 secunde. Iar toate functiile sunt la numai cateva click-uri distanta. Aici avem overclocking-ul (Overdrive), putem face profiluri separate pentru fiecare joc (autodetectate de aplicatie), putem ajusta calitatea si detaliile, dar si configura sisteme Eyefinity. Si totul va fi mult mai responsiv si intuitiv.
Review-uri complete despre noul Radeon Software Crimson 15.11 puteti citi la AnandTech si TechPowerUp. Iar driver-ul il puteti descarca de aici.