Site icon Arena IT

De ce avem (și vom mai avea) probleme cu aprovizionarea de chip-uri

Tesla livrează Model S și Cybertruck cu întârziere, Toyota livrează cu 40% mai puțin în septembrie, cozile pentru PlayStation sunt lungi precum cele de la lapte din vremurile de mult apuse….

Toate acestea au un numitor comun: penuria de semiconductori. Pentru că autovehiculele, telefoanele, electrocasnicele sau consolele au același lucru în comun – chip-urile din componență.

Iar pandemia actuală a generat o situația pe care nimeni nu a prevăzut-o cum trebuie, nici măcar Toyota, care reușise la un moment dat să scape din hora asta! De ce pandemia? Păi, în primul rând, pentru că programul de lucru al producătorilor a fost redus, muți fiind în șomaj tehnic. Apoi, pentru că fiind reținuți în case, cumpărătorii au achiziționat console, telefoane inteligente, mașini de splat etc. în număr tot mai mare. Apoi, transportul a fost o problemă, pentru că majoritatea celor care produc aceste componente se află în Asia, în special în China, iar libera circulație a mărfurilor a fost multă vreme restricționată.

Ca rezultat imediat, vânzările de produse, în special de mașini, second-hand au crescut simțitor. Iar asta presupune, în special din perspectiva auto, o mai mare poluare în zonele aglomerate. Sau programări tot mai greu de realizat la service.

Pe plan mediu și lung, efectul va fi simțit și în industria de telecomunicații. Și nu atât de mult pentru că terminalele puse în vânzare vor fi tot mai uzate, ca urmare a producției tot mai mici de telefoane mobile, ci pentru că dezvoltarea 5G presupune cantități enorme de chip-uri. Dacă adaugi la problema asta și interdicția Huawei de a livra produse pe anumite piețe, în special în SUA, devine tot mai clar că termenele asumate de companiile de telecom pentru a dezvolta rețele vor fi total depășite.

Dar asta nu este tot! Pentru că tehnologia 5G nu se reduce doar la uzul casnic de Netflix și Facebook, ci este pilonul de bază al proceselor de autonomous driving, unde sunt alte termene agreate de producători:

Durerile de cap logistice agravează situația. Oliver Chapman, director executiv al OCI, un jucător din zona de logistică, spune că, timp de mulți ani, costul transportului nu a fost de mare îngrijorare pentru multe firme de tehnologie, deoarece produsele lor sunt relativ mici, iar furnizorii ar putea încadra multe dintre ele într-un singur container de 40 mp. Dar costul deplasării containerelor de transport maritim în jurul lumii a crescut din cauza schimbărilor bruște ale cererii în timpul pandemiei. Aceasta este însoțită de o creștere a taxelor de transport aerian și de lipsa șoferilor de camioane din Europa.

Trimiterea unui singur container de acele dimensiuni din Asia în Europa costă în prezent 17.000 de dolari, adică în creștere cu 1000% față de 2019. La aceste costuri ridicate au contribuit și Brexit-ul și politica de taxare a transporturilor din afara UE, ambele puse în practică recent. Răspunsul Uniunii Europene a fost comunicat în martie anul acesta și presupune un plan de dublare a producției interne de semiconductori, până în 2030.

Vedeți voi, pandemia doar a accelerat o situație deja precară pentru producătorii de chip-uri, nu a cauzat-o. Suntem în mijlocul unui boom tehnologic, logistica nu poate ține pasul, cererea este tot mai mare, iar rezolvarea nu prea pare aproape pentru noi…

Adicătelea, încă un motiv pentru care mă bucur că am comandat mașina înainte de criza COVID-19!

Exit mobile version