Site icon Arena IT

Boeing zboara pe hidrogen

Cei de la Boeing au anuntat ca au reusit pentru prima data in istoria aviatiei sa ridice in aer un avion pilotat, alimentat cu celule de hidrogen. Realizarea apartine unei echipe de ingineri de la Boeing Research & Technology Europe (BR&TE) din Madrid, cu participarea si a unor parteneri industriali din Austria, Franta, Germania, Spania, Marea Britanie si Statele Unite.

O celula de combustibil este un dispozitiv electrochimic, care transforma hidrogenul direct in energie electrica si termica, fara sa mai produca si elemente secundare nedorite cum ar fi dioxidul de carbon. In afara de caldura, singurul lucru emis este apa.

Un moto-planor Dimona cu doua locuri si o anvergura de 16.3 metri a fost aeronava folosita pentru test. Construita de Diamond Aircraft Industries din Austria, aeronava a fost modificata de cei de la BR&TE, care au montat o membrana cu schimb de protoni (Proton Exchange Membrane – PEM) si un sistem de celule de combustibil/baterii litiu-ion pentru a actiona un motor electric conectat la o elice conventionala.

Trei teste de zbor au avut loc pe parcursul lunilor februarie si martie la aerodromul Ocana, la sud de Madrid.

In timpul zborurilor, pilotul aeronavei experimentale a urcat la o altitudine de 1000 de metrii, folosind puterea data de combinatia de baterii si celulele de combustibil pe hidrogen. Dupa ce a atins altitudinea de croaziera, pilotul a deconectat bateriile, si a zburat in linie dreapta si la un nivel constant cu o viteza de 100 de km/h timp de 20 de minute, folosind doar puterea celulelor de hidrogen.

Dupa spusele cercetatorilor de la Boeing, tehnologia PEM are potentialul de a alimenta in viitor aeronave de mici dimensiuni sau aeronave fara pilot. In viitor, celule oxid solid ar putea fi folosite la sistemele energetice de rezerva, cum ar fi unitatile auxiliare de pe avioanele comerciale de mari dimensiuni. Cei de la Boeing nu isi fac momentan sperante ca astfel de celule de combustibil vor fi principala sursa de energie pentru aeronave de pasageri, dar compania va continua sa le evalueze potentialul, si sa incerce sa dezvolte si alte surse de energie alternativa care sa ajute la conservarea mediului.

Exit mobile version