Site icon Arena IT

e-Day: magazin online cu gadget-uri verificate (+interviu cu RazvanBB)

Mi-a placut ideea din spatele magazinului e-Day (got it?) inca din prima zi. Probabil si pentru ca stiam ca RazvanBB, cel care a deschis magazinul, testase deja o gramada de gadget-uri, deci stia cum merge treaba. Acum are deja mai bine de 6 luni de la lansare si m-am gandit sa-l prezint prin intermediul unui interviu cu fondatorul. 

Pe scurt, e-Day este un magazin online de gadget-uri, insa unul care nu ofera doar niste jucarii chinezesti fara nicio garantie. Ci unul unde avem transport gratuit, produse verificate in prealabil, stoc si garantie. Pe lung, puteti sa aflati povestea din spatele lui in interviul urmator.

I: De unde ti-a venit ideea pornirii magazinului? Cumva de la vanzarea de camere auto de pe TraficTube?

R: Nu neapărat. Dar mi-a fot utilă experiența acumulată cu magazinul de camere video de pe trafictube. Ideea a pornit de la faptul că recomandam tot felul de gadget-uri mișto care nu se găseau pe piața din România sau se găseau doar listate dar fără a fi în stoc. Recomandam gadget-uri cu foarte mare entuziasm, gadget-uri pe care le foloseam personal și mă trezeam că nu am unde să trimit cititorii să și le cumpere. Adică se puteau cumpăra din UK, din Taiwan sau chiar din SUA, dar procesul de achiziție nu era întotdeauna la îndemână și în niciun caz rapid. Am văzut la acel moment o oportunitate. M-am gândit să vând cumva gadget-urile pe care chiar le folosesc. Am zis că dacă tot am atâtea idei, să le strâng într-un mic magazin online. Un magazin de gadget-uri și idei.. [i-dei]… e-day… e-day.ro 🙂 .

I: Cat de greu e sa-ti deschizi un magazin online? Ma refer la procedurile legale.

R: Din punct de vedere legal, magazinul online nu diferă foarte mult față de magazinul tradițional. Magazinul online e doar o altă vitrină puțin mai computerizată de unde-ți alegi produsele care au atașat un serviciu de livrare la domiciliu. Partea puțin mai complicată este partea tehnică. Eu am un pic de baftă datorată faptului că în tinerețea mea am fost programator și înțeleg tehnologia. Există tone de soluții tehnice pe piață dar niciuna nu se poate implementa fără un minim de cunoștințe în domeniu. La 6 luni după lansare am angajat un profesionist în domeniu să schimbe radical interfața, renunțând apoi la implementarea făcută de mine.

I: Eu vad e-day ca pe un magazin de cadouri. Fie ca e vorba de un cadou pentru cineva drag sau pentru tine insuti. Este altceva? Va fi altceva?

R: Eu văd e-day ca un magazin de gadget-uri utile. E plină piața de site-uri de gadget-uri care la prima vedere sunt perfect amuzante și îți vine să le cumperi pe toate drept cadou. Sunt interesante și sunt bune pentru un cadou dar sunt inutile. De obicei, după bucuria și distracția inițială sunt aruncate într-un colț de dulap. În schimb, produsele pe care le comercializăm pe e-day nu sunt doar cadouri foarte ok, dar și gadget-uri utile pe care destinatarul le va folosi mai multă vreme.

I: De unde aduci produsele. Sunt majoritatea din China?

R: Gadget-urile le importăm din UK, Olanda, SUA, Canada, Polonia, Taiwan și Hong Kong. Dronele le achiziționăm de la importatori locali din România.
Am încercat și China continentală de câteva ori dar este o adevărată junglă. Nu-ți dă nimeni factură, rar găsești pe cineva să vorbească o engleză cât de cât ok și în general sunt porniți pe evaziune. Este incredibil cât de greu îi conving să-mi dea factura pe suma pe care am plătit-o. Textul “to help you reduce taxes” este laitmotivul fiecărei interacțiuni cu ei. Astfel, am renunțat să mai cautăm furnizori în acea zonă.

I: Din ce am vazut, testezi multe dintre produsele pe care le ai pe site. Le vei testa pe toate si de acum inainte? (eu cred ca e o idee buna)

R: Da, încerc pe cât posibil să vând produse pe care le folosesc. Am dulapul plin de gadget-uri pe care le-am cumpărat pentru a le testa și pe care am decis să nu le vând pentru că nu-mi place să am clienți dezamăgiți. Am avut și cazuri în care am retras produse din magazin pentru că deși la prima vedere erau minunate, feedback-ul primit de la clienți nu a fost unul bun și am renunțat. Un exemplu ar fi cablurile cu reversible USB care, deși eu le folosesc în continuare cu succes, nu funcționează cu orice încărcător/laptop.
Există de exemplu pe piață tot felul de produse minune care se conectează pe bluetooth, bateria te ține un an și te avertizează când te-ai îndepărtat de telefon. Am testat până acum trei variante și toate sunt absolut nepractice și am decis să nu le vând deși e o nișă interesantă pentru că se pare că sunt mulți uituci în lume. 🙂
Dacă te uiți pe dx sau pe celebrul alibaba găsești tone de gadget-uri pe care ai vrea să le cumperi pe loc. Au o prezentare genială, poze de studio, rezolvă probleme stringente și sunt mai ieftine decât un păhărel de bragă. Am căzut și eu în capcana asta. Am cumpărat și eu de câteva ori și rezultatul a fost dezamăgitor. Am o groază de gadget-uri aruncate în celălalt colț de dulap. Din acest motiv spunem că e-day.ro este un magazin „alibaba free”. 🙂

I: Stiu ca multi spun ca ai preturi mari si ca aceleasi produse le gasesti pe site-urile chinezesti la un pret mult mai mic. Eu cred ca de fapt nu sunt aceleasi produse. Am dreptate?

R: Am avut câteva reacții de acest gen. Da, sunt sigur că produsele de pe site-ul nostru se găsesc într-un colț de internet muuult mai ieftin. E plin alibaba-ul de magazinașe care vor să scape de stocuri nevândute și care livrează în șase săptămâni. Majoritatea clienților sunt mulțumiți de noi. Primesc recomandări, găsesc produsele în stoc, au pe cine să sune, au garanție locală și revin la noi destul de repede. La fiecare lansare de produs nou, avem câteva reacții cu căutări pe google în care ni se spune că vrem să ne îmbogățim pe spatele consumatorului. Ce să zic, încercăm să nu ne enervăm. Este o luptă inutilă. Am scris de câteva ori că alte magazine nu au pe stoc și au produsele doar listate la un preț muult mai vechi când dolarul era tânăr, am povestit că nu pot să mă compar cu o achiziție din China când ăla îți trimite gadget-ul cu vaporul în câteva săptămâni și care te ajută să faci evaziune fiscală prin faptul că declară coletul drept “gift” și despre faptul că pe lângă asta în prețul produsului aici în România ai și niște servicii de garanție și suport. Fiind un magazin construit în mijlocul unei comunități avem feedback instant și partea frumoasă este că este în proporție de 99% pozitiv. Dar știm că nu o să reușim să mulțumim pe toată lumea însă nu vrem să transformăm e-day.ro într-un site de oportunități și reduceri.

I: Cum se rezolva problemele de garantie? Fiind vorba de produse din import, fara reprezentante locale, cred ca nu poate fi vorba de reparat, nu? Toate produsele au doi ani garantie?

R: Pentru gadget-urile pe care le importăm direct noi, asigurăm garanția prin înlocuirea produsului. Pentru gadget-urile achiziționare de la importatorii locali garanția este asigurată de către aceștia în condițiile impuse de ei. Oricum, în majoritatea cazurilor, toată procedura se desfășoară prin noi.

I: Mai mult, ai livrare gratuita pentru orice comanda. Fie ca e vorba de 30 RON sau de 3000 RON. Cum reusesti sa faci asta? Incluzi livrarea in pretul produsului respectiv sau o recuperezi de la produsele mai scumpe?

R: Costul livrării este acoperit de noi, din bugetul de marketing. Am constatat că erau multe abandonuri la checkout din cauza costului de transport separat. Ne-am hotărât să alocăm o parte din banii de promovare din primul an în transport.
Investim constant pentru a oferi o experiență cât mai plăcută. Avem chiar și un mic studio unde facem fotografii 360˚ produselor pentru a putea fi vizualizate din orice unghi înainte de a fi achziționate.

I: Cum merge magazinul la 6 luni de la lansare?

R: Destul de bine. Avem deja formată o bază de produse pe care le vindem și o groază de oportunități de noi gadget-uri. Suntem în discuții cu mai mulți furnizori și producători.
Avem un capital care crește și pe care îl reinvestim în dezvoltarea magazinului și în stocuri proaspete. Singura treabă care ne ține în loc este moliciunea cu care se mișcă furnizorii/producătorii. Mă obișnuiesc extrem de greu cu stilul lor de lucru, cu modelul lor de a răspunde la un mail pe zi și cu conceptul “și mâine e o zi”. Vesticii cu care lucrez nu au nicio legătură cu stilul nostru agitat. 🙂

I: Planuri de viitor pentru e-Day?

R: Planul de viitor e simplu. Vreau ca în cinci ani să-mi cumpăr o Tesla ca Apostolescu. 🙂 Glumesc, desigur. Nu am planuri bine definite. Mă gândesc destul de serios la o versiune offline a magazinului, o versiune cu showroom. Gadget-urile de acest gen se vând foarte bine dacă ai ocazia să le testezi personal. Și avem mulți clienți care vor să treacă pe la noi pe la birou pentru a se juca cu ele înainte de a le cumpăra. Mă gândesc că este și asta o oportunitate și un showroom ar pica la fix. 🙂

I: Te gandesti sa mai deschizi vreun alt magazin online in viitorul apropiat?

R: Da, mă gândesc! 🙂


In final, nu pot sa spun decat ca sper sa apara cat mai multe astfel de magazine, ca e-Day, cu proprietari pasionati si cu proces de cumparare care inspira incredere. Doar asa putem avea evolutie in domeniul magazinelor online in tara si putem incerca sa evitam monopolul.

Exit mobile version