Grupuri de consumatori din șapte țări europene au depus plângeri GDPR împotriva urmăririi locației de către Google (conform Reuters). Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), din care face parte fiecare grup, susține că „practicile înșelătoare” ale Google în ceea ce privește urmărirea locației nu le oferă utilizatorilor o alegere reală în privința activării sau dezactivării locației și că Google nu informează corect despre ceea ce implică această urmărire. Dacă reclamațiile vor fi acceptate, acestea ar putea să-i aducă o amendă destul de mare gigantului motor de căutare.
Plângerile, pe care fiecare grup le-a emis către autoritățile naționale de protecție a datelor în conformitate cu regulile GDPR, vin în urma descoperirii faptului că Google poate să urmărească locația utilizatorului chiar atunci când opțiunea „Istoricul locațiilor” este dezactivată. O a doua setare, „Activitatea de pe web și din aplicații”, care este activată în mod prestabilit, trebuie și ea dezactivată pentru a împiedica total urmărirea GPS.
BEUC susține că Google folosește „practici înșelătoare” pentru că îi lasă voit pe utilizatori să aibă activate aceste două opțiuni și nu îi informează în totalitate despre ce implică acest lucru. Ca atare, consimțământul nu este dat în mod liber.
Google a răspuns reclamațiilor, argumentând că „Istoricul locațiilor” este dezactivat în mod prestabilit și că dezactivarea acestuia nu împiedică urmărirea tuturor locațiilor. Google a mai zis că intenționează să citească raportul pentru a vedea dacă acesta conține informații care ar putea fi luate în considerare.
Google nu este singurul gigant IT care se confruntă cu o plângere GDPR majoră. La începutul acestui an, comisariatul irlandez pentru protecția datelor a declarat că va investiga compania Facebook în legătură cu o încălcare a securității care a afectat 29 de milioane de conturi. Fiind o legislație nouă adoptată în luna mai, încălcările GDPR sunt încă relativ netestate în instanțe, astfel încât este nu este foarte clar cât de puternic va fi cazul acestor șapte grupuri de consumatori. Dacă va avea succes, regulamentul GDPR ne arată că Google ar putea fi obligat să plătească o amendă de până la patru procente din veniturile sale globale, care ar fi de peste 4 miliarde de dolari, pe baza depunerilor din anul 2017.