Primul lucru care ne atrage atentia fata de segmentul desktop este folosirea exclusiva a GPU-ului HD Graphics 3000, cu 12 Stream Processors. Asta pentru ca pe segmentul notebook vom vedea mult mai rar placi video suplimentare, deci performanta de baza este mult mai importanta. Si de ce sa lase avantaj celor de la AMD, cand pot sa intoarca lucrurile in favoarea lor.
Cum spuneam si in articolul precedent, HD Graphics 3000 se comporta mai bine ca orice alt IGP de pe piata de la ora actuala, si surclaseaza chiar si placile video low end. Si chiar daca in lumea mobila frecventele sunt putin mai mici, sunt suficiente pentru a mentine avantajul. Fata de Arrandale, performanta creste de 2-3 ori.
Alt aspect surprinzator este controller-ul de memorie. In timp ce Sandy Bridge desktop se multumeste cu DDR3 la 1333 MHz, modelele notebook high end sunt compatibile DDR3 la 1600 MHz. Si aici avem in premiera un procesor mobil cu o caracteristica mai performanta decat la corespundentul desktop. Sa fie de vina vanzarile in crestere ale laptop-urilor? Cel mai probabil.
Si functia TurboBoost este mult mai echilibrata acum, un astfel de procesor Sandy Bridge putandu-si creste, dupa necesitate, in limita TDP-ului, atat frecventa GPU-ului cat si frecventa tuturor celor pana la patru nuclee componente. Deci TurboBoost nu mai este numai pentru aplicatiile single threaded. Ci este mai mult un auto overclocking.
Si a fost mult ameliorat consumul electric. Sigur, TDP-ul ramane acelasi. Dar cand nu sunt necesare performante maxime, Sandy Bridge are nevoie de mult mai putin curent decat predecesorul Arrandale. Pe langa asta, toate noile CPU-uri mobile Intel stiu si Hyper-Threading. Si pertotal performanta procesorului ceste cu 30 – 50 % in comparatie cu generatia anterioara. Review-uri detaliata puteti citi la AnandTech, HotHardware si PCPerspective.
Din pacate toate acestea vin si cu un pret. Exact, noile Sandy Bridge-uri sunt si foarte scumpe, cel mai ieftin dual core fiind peste 200 $, in timp ce pentru un quad trebuind sa platim aproape 400 $ (modelele fara pret din tabel sunt destinate exclusiv partenerilor OEM si nu ne sunt dezvaluite si noua). Alt dezavantaj ar fi denumirile, care nu mai au nici o logica, si pot fi direct ignorate…