Site icon Arena IT

Mi-am luat masina second hand si am mers pe varianta diesel

In timp ce Gabriel isi cauta masina, eu mi-am gasit aleasa anul acesta de 14 februarie, doar ca situatiile sunt putin diferite.

In timp ce Gabriel isi cauta o masina pentru daily use eu cautam ceva de nisa, o masina mai mult pentru weekend-uri, concedii salbatice si overlanding. Overlanding este un concept care a inceput sa-si faca aparitia si in Romania mai prin anii 2000, in timp ce in alte tari au existat adepti si prin anii 90 sau chiar inainte.

In ce consta overlanding-ul? Overlanding se rezuma la o calatorie in care atractia principala este drumul, calatoria propriu zisa si se rezuma la mii de km parcursi cu masina. In principiu overlanding-ul se face cu o masina de teren, potenta, dormit la cort, mancat la ceaun, foc de tabara, natura si mult zen.

Microbul masinilor de teren il am demult, aveam deja o masina de teren – un Suzuki Samurai din 1988. De 6 ani il folosesc la plimbari in natura iar in sezonul cald il foloseam chiar ca masina de baza. E o masina zgomotoasa, fara air-bag-uri, aer conditionat si alte dotari care acum sunt nelipsite pe orice automobil – pe scurt e o masina spartana. Avantajul ei este ca avand motorul mic – 1300cmc si electronica lipsind cu desavarsire, se poate repara in aproape orice conditii, iar taxele si impozitele erau accesibile si pentru un student. Cand conduc masina asta este vorba de placerea de a conduce – e o masina pe care eu o conduc, nu ma conduce ea pe mine. E o masina la care ii cunosc dimensiunile si nu imi piuie nimic cand dau prea mult cu spatele.

Pe cat de potenta este ea in teren accidentat si oricat de mult imi place sa o conduc, cu timpul am observat ca are si dezavantaje: e micuta, scutura foarte tare, pe autostrada merg cu maxim 105km/h datorita rotilor si la drum lung poate fi obositoare. Am facut in tara in 4 luni 11.000km cu ea off-road plus asfalt. Atunci am inceput sa resimt dezavantajele acestea, iar intre timp il descoperisem pe Gunther Holtorf si al sau Mercedes G Class produs in 1988.

Pe scurt, dupa caderea zidului Berlinului, neamtul si-a cumparat un Mercedes G Class nou nout, cu motorizare diesel 3.0 de 88 de cai la o masina care cantarea peste 2 tone – ceva de neimaginat in ziua de astazi. Ce a facut el cu acest Mercedes? A calatorit timp de 26 de ani, a vazut 216 tari, iar motorul a facut aproape 884.000km. Intreaga poveste o gasiti aici, iar masina se gaseste acum expusa la muzeul Mercedes din Stuttgart, unde imi doresc sa ajung.

Din momentul in care l-am descoperit pe Gunther, nu cred ca am vreun apropiat caruia sa nu-i fi povestit de el. Urmatorul meu tel in viata a fost stabilit: strangerea de bani pentru un Mercedes G Class vechi si apoi planificare expeditie. Intentia mea era sa caut un G Class 1990-1992 in 5 usi cu aer conditionat, cutie de viteze manuala si motorul 3.0 diesel, dar varianta de 116cai putere. De ce asa vechi? Pentru ca generatiile respective de G class sunt ca niste tancuri si pentru ca electronica le lipseste cu desavarsire. Practic daca raman izolat in salbaticie si apare o defectiune, o pot repara singur daca am cunostiinte de mecanica. Ce s-a intamplat in urmatoarele luni in care am cautat Mercedes-ul si aveam alerte peste alerte si filtre plus notificari setate pe adresa de mail? Pai cam asa:

Asa ca am renuntat la G  class, dar nu si la vis si am inceput sa caut alte variante:

Am decis asupra Nissan-ului si am inceput cautarea. Modelul spre care mi-am concentrat atentia a fost Y60, produs intre 1987 si 1997. O alta masina clasica, cu putina electronica dar strictul necesar pentru ce aveam eu nevoie. Cel mai popular motor, alt diesel de 2800cmc de 116cai putere. Surpriza a fost faptul ca era mai scumpa decat generatia urmatoare – Y61 – pentru simplul motiv ca era mai mare cererea pentru modelul acesta – mai multi il preferau pentru off-road soft si extrem pentru ca era robust si simplu. Modelul lung in 5 usi cum imi doream eu era foarte rar si nu gasisem nici unul in regula din punct de vedere legal. Erau fie inmatriculate pe Bulgaria, fie cu motoare schimbate (motor de BMW) sau autoutilitare cu 2 locuri, nu cu 4/5, fie masini forjate pana la refuz.

M-am mutat la Y61, unde am inceput un alt research:

Am stabilit noi principii de cautare:

Incepusem sa imi fac si desene pentru ca incepusem sa-mi pierd rabdarea……

Cea mai apropiata varianta o gasisem la final de ianuarie direct in Cluj: un Y61 din 2008 cu motorizare common-rail, Euro 4, autoutilitara cu 2 locuri/ 5 usi trecute in acte – 14000 de euro, full options pretul ei de catalog fiind 63.000Euro. M-am interesat putin care e treaba cu autoutilitarele si numarul de locuri: cele mai multe autoutilitare se gasesc in Belgia si Olanda deoarece acolo oamenii le folosesc la ferme, pentru carat. Majoritatea opteaza pentru autoutilitara cu 2 locuri pentru ca scot bancheta spate si folosesc spatiul pentru transport. Obligatoriu este sa ai un perete despartitor in spatele scaunelor, unde incepe spatiul de depozitare. In Romania cele mai multe masini de teren in genul in care cautam eu erau cu 2 locuri. Am discutat cu diverse persoane care au masina in acte autoutilitara cu 2 locuri, dar au bancheta spate si geamuri fumurii, practic 4/5 locuri pe scaune. Toti au dat acelasi raspuns: nu ne-a oprit nimeni in tara. Austriecii si nemtii stiu combinatiile pe care le fac romanii, iar cand vad o masina de teren cu numere de Romania, fac verificari. Daca in masina sunt 4 persoane iar in talon sunt trecute 2 locuri, chiar daca in masina exista scaunele ca de fabrica nu conteaza: tu te alegi cu amenda iar pasagerii extra trebuie sa coboare.

Desi ma intelesesem cu baiatul respectiv la 12.000 de euro pentru masina, faptul ca as fi putut avea probleme in afara tarii m-a facut sa renunt la masina.

Castigatoarea a venit la scurt timp dupa, pe 14 februarie verificam piata pe Autovit. Am ordonat anunturile dupa data si ochii mi-au sclipit: Nissan Patrol y61 autoutilitara cu 5 locuri, provenienta Belgia.

L-am sunat pe om, era in Floresti, langa CJ, a doua zi am mers sa vad masina, am dat o tura cu ea, iar apoi avansul. Masina este un Nissan Patrol Y61 din 2005, fabricat in Japonia, 200.5000km pe ceas, cu un singur proprietar in Belgia, un inginer care a luat-o de noua. Cat timp masina a fost in garantie, toate schimburile si reviziile s-au facut la service-uri autorizate Nissan in Belgia, iar apoi omul a pastrat in continuare istoricul si toate facturile masinii pana in noiembrie 2019, cand a fost ultima oara in service la 195.000km. Am verificat online VIN-ul pe 3 site-uri si totul a fost confirmat. Masina a costat 10600Euro. Din pacate am o singura poza cu ea, intrucat dupa ce am luat-o masina a ramas la tata la Deva pentru a fi inmatriculata si preparata.

Dupa achizitie au zburat alti bani:

In total cam inca 5000 de euro.

La ora actuala masina nu este gata, doarece stim cu totii ce a urmat, dar eu raman optimist ca vara asta voi reusi sa ma bucur de masina.

Ca incheiere, este prima oara cand m-am implicat 100% in cautarea unei masini si ce am sesizat cand vine vorba de anunturi de vanzare postate in Romania si nu numai:

Alt aspect foarte important cand va cumparati o masina, indiferent ca e second sau nu: simulati daca o puteti intretine cum trebuie. Exista deja suficiente site-uri de piese auto ca sa va faceti o idee despre preturile consumabilelor. La Suzuki Samurai un kit de ambreiaj ma costa 350RON, la Nissan Patrol de exemplu costa 1500Euro pentru ca e cu dubla volanta. Un ambreiaj heavy duty ajunge si la 2500Euro.

Intr-un final, desi nu era Mercedesul pe care il asteptam, colegul Gabriel mi-a facut o surpriza cand am avut mini team-building-ul echipei si mi-a facut cadou o macheta. Cumva, cu un G class tot am ramas! P.S. Multumesc Gabi!

Update: pentru ca am fost intrebat de Dacia Duster de ce nu am inclus-o (desi o aveam in vedere, imediat cand am realizat ca G class nu e o solutie). Nu am inclus-o pentru ca eram mai intai dispus sa termin de cautat o masina mare, in care pot dormi lejer si suficient de spatioasa si sigura. Dusterul ar fi fost printre ultimele variante, colacul de salvare ca sa nu renunt la vis. As fi facut un overlanding mai soft si as fi cumparat cu siguranta si un cort. Am fost la martor la multe evenimente off-road unde participau Patroale si Dustere, diferenta era ca, la finalul competitiei, Patrolul mergea in continuare, iar Dusterul avea nevoie de revizii. Pentru un SUV are performante off-road foarte bune, dar nu este o masina de teren adevarata.

 

Exit mobile version