Motorul pe benzina de exemplu dezvolta mai multa putere, dar este mai ineficient in arderea combustibilului. Este mai usor, dar are nevoie de o scanteie electrica pentru a initia arderea si este mai poluant. Diesel-ul este exact invers, motorina in acelasi timp lubrefiind mai bine motorul.
Si in loc sa testeze sa vada care motor este mai bun, cercetatori de la Universitatea Wisconsin-Madison, SUA, au decis sa le combine pentru a incerca sa beneficieze de avantajele fiecaruia, inlaturand totodata dezavantajele. Cele mai eficiente motoare cu benzina ating randamente de aproximativ 30%, in timp ce motoarele disel se bucura de eficienta de 40%.
Dar aceste cifre se aplica doar motoarelor de masina. Pentru ca exista si diesel-uri mai eficiente, de mari dimensiuni, pe vapoare, care ating 50%. Iar prototipul delor de la Wisconsin-Madison, care foloseste un amestec 50% benzina 50% motorina, si este conceput pentru autoturisme, a avut un randament de 53%, din prima incercare reusindu-se realizarea unui produs superior.
Si asta pentru ca mixtura a ars cu temperaturi de 40% mai mici si la presiuni intermediare celor doua componente. Totodata, arderea este destul de completa, in urma ei poluantii fiind in cantitati minime. Dar exista si dezavantaje: pana cand un astfel de amestec s-ar gasi direct la pompa, ar fi nevoie de inca un compartiment la motor, in care sa se realizeze un amestec cat mai omogen.
Tehnologia pentru asa ceva exista deja, si a fost denumita Fast-Response Fuel Blending. Iar pentru camioanele de mare tonaj s-a calculat ca eficienta maxima s-ar obtine la o proportie de 15 – 85 % benzina – motorina.
Prototipul acestui tip de motor hibrid a fost intai conceput teoretic, ulterior fiind realizat pe baza unui motor diesel Caterpillar. Si daca astfel de motoare ar fi folosite in toate autoturismele, s-a estimat o scadere a consumului de petrol cu o treime.