Este doar o chestiune de timp pana cand, omul comun, nu foarte informat, va merge la un dealer auto si va pune intrebarea din titlu. Nu va dura mai mult de 5 ani pana cand acest lucru se va intampla.
Masinile cu propulsie hibrida sunt deja imprastiate bine chiar si pe strazile patriei. Intr-un drum Deva – Timisoara – Deva am dat de doua Toyota Prius. Honda Insight apare, si ea, incet incet, prin peisaj. Dar acest articol nu are ca subiect motorizarile hibride, uitati ca exista, cel putin pana cititi editorialul.
Mentiune de inceput: voi vorbi doar de acele automobile electrice care sunt demne de rulat pe strazi. Stiu ca au mai fost si altele, dar pentru asta exista Wikipedia.
Acum doi ani de zile ii aratam profesorului de fizica ce vor sa faca „astia”. O masina complet electrica si, pe deasupra, care e si rapida. Vorbeam de Tesla Roadster. Un an mai tarziu a inceput productia primului automobil, serios, electric. Pretul lui este de 100.000$ si prezinta urmatoarele: autonomie pana la 350 km, 250 CP, 0-100 KM/h in sub 4 secunde, viteza maxima 200 KM/h – limitata electronic. Ce mai, o frumusete tehnologica.
A fost o unda dulce de speranta, dar parca nu era potrivita pentru oricine. Pretul e mare pentru omul de rand. Masina nu e utila pentru viata de zi cu zi pentru ca, totusi, e un roadster.
Dar evolutia nu s-a oprit.
Mai tarziu, BMW a echipat 500 de Mini-uri cu motor electric si le-a distribuit prin America. Dar au fost singurele, cel putin deocamdata. Mai mult, autonomia era mai mica, undeva la 250 KM, viteza maxima la fel chiar daca puterea motorului se invartea tot pe la 200 CP.
La cateva luni distanta LCC (Lightning Car Company) a anuntat ca va lansa in 2009 un automobil 100% ce va avea 700 CP si se va numi Lighting.  Masina va avea autonomie vreo 300 KM si va prinde maxim 210 KM/h. Data lansarii s-a mutat undeva prin 2010, nu se stie cand.
Tot prin 2008 s-a lansat si Th!nk City. O masina 100% realizata de firma norvegiana Think Global. Masinuta, ca e mica, e destinata orasului dar are voie sa circule si pe autostrada dat fiind faptul ca poate sa prinda 100 KM/h. Autonomia maxima, dar si teoretica, este de 200 KM iar timpul de incarcare pana la 80 de procente este 9.5 ore. Tesla se incarca in 3.5 ore daca folosesti incarcatorul lor. Pretul masinutei este de 25.000 Euro (32.000 $) in Norvegia. Mai ieftina decat roadsterul de la Tesla, dar parca ar merge mai bine daca ar fi si mai ieftina, nu? Mai ales ca e doar de oras.
Cam astea sunt automobilele 100% electric care acum, daca te straduiesti si ai cu ce, ai putea sa le cumperi.
Insa exista planuri de mai bine.
Mitsubishi pregateste pentru anul 2010 lansarea lui  i-MiEV electric. Pretul masinii se invarte tot indeva la 30-40.000 Euro si este tot o masinuta de oras. Se incarca rapid in 30 de minute (80%) si in 7 ore total. Viteza maxima este de 130 Km/h si va avea o autonomie de 160 Km. Tot putin.
Ceva asemanator cu a celor de la Mitsubishi aduce si Nissan. Este vorba despre Nissan Leaf ce are cam aceleasi caracteristici ca i-MiEV: 107 CP, autonomie 160 KM, incarcare rapida in 30 minute si full in 7-8 ore. Caracteristica ce nu seamana cu cea de la Mitsubishi este pretul. Zvonuri spun ca Leaf se va putea cumpara cu sume intre 10.000 si 15.000 dolari. Asa mai da!
Ar fi fost culmea ca francezii sa se lase mai prejos! Asa ca au prezentat la salonul auto de la Frankfurt planul lor de bataie pentru anul 2011: 4 masini electrice. Preturile lor se vor situa, dupa spusele de pe site, in normele celor diesel. Autonomiile vor fi tot mici ~160 Km. Mai multe pe site-ul dedicat care, apropo, e prea fain sa nu-l vizitati.
In final trebuie sa prezint si preferata mea ce se va lansa tot in 2011: Tesla Model S. Cum baietii de la Tesla Motors au deja experienta in ale „electricelor” era de asteptat sa scoata si un sedan. Si inca ce sedan! Tesla S va avea o autonomie de ~320 Km, va avea 7 scaune, va accelera in 5.6 secunde pana la 100 Km/h si se va incarca pana la 80% in doar 45 de minute. Viteza maxima 200 Km/h. Pret ~34.000 Euro. Uitati-va cum arata.
Nu am dreptate?
Cu prezumtia din titlu? Credeti ca masinile electrice nu vor popula chiar si strazile Romaniei in urmatorii 5 ani? Vom trai si vom vedea. Eu ma bucur pentru lucrurile astea penrtu ca stiu ca urmasii mei au sanse sa traiasca bine intr-un mediu curat.
eu visez la o masina electrica,daca voi avea bani sa-mi iau masina noua va fi electrica.
pana mea, crezi ca o sa renunte asa usor la petrol? O sa inceapa naibii al 3 lea razboi mondial! Dar mai e….
Personal i-as da dreptate lui kaLoo. Tehnologic vorbind masinile electrice erau demult fezabile. Insa companiile petroliere au tinut in loc progresul. Lor le convine actuala situatie. Si cu cat benzina e mai scumpa si mai rara, cu atat fac ei mai multi bani.
Totusi nu pot sa trec peste faptul ca o incarcare dureaza ore bune. Ceea ce face plimbarile lungi in astfel de automobile imposibile. Si nici sa ai o masina de oras si una de plimbare nu se poate la toata lumea…
Deci eu astept fuel cell-ul.