V-am spus deja de ceva vreme părerea mea despre multitudinea de servicii de streaming media – nu avem nevoie de toate. Cel puțin nu de toate, simultan…
Ei bine, unul dintre motivele pentru care nu este sănătos să facem asta ține de epoca costurilor reduse la aceste servicii: din păcate pentru noi, este deja istorie! Una din experiențele mele cu piața de orice fel spune că momentul în care prețul unui produs sau serviciu trece un anumit prag psihologic, dar nu scade consumul, acela devine noul preț de referință. Pentru exemplificare, puteți urmări prețul energiei, care doar plafonată a revenit la valori normale.
Ei bine, cam așa stă treaba și cu platformele de streaming – nu cred să mai vedem scăderi de preț, decât din cauze extreme – oferte sezoniere, cum a fost cea de la lansarea pe piața noastră a SkyShowtime, sau vreo nenorocire financiară. Altfel, noua normalitate va presupune costuri suplimentare față de ce avem deja. Iar Netflix și Disney au început deja jocul…
Unul dintre motivele care duc la acest comportament ține de costurile ridicate de producție, care cresc acum și cu greva celor de la Hollywood. În plus, pe măsură ce conținutul original devine din ce în ce mai important pentru a atrage publicul și a se diferenția de concurență, costurile de producție pentru seriale, filme și alte servicii cresc. Practic, pentru că toți vrem să vedem ceva nou și bun, nu prea mai avem cum face asta dacă studiourile nu investesc în producțiile proprii. Investițiile astea se răsfrâng apoi în creșterile de taxe pe care le vedem noi.
În strânsă legătură cu punctul anterior este și concurența de pe piața de streaming. Pe măsură ce aceasta continuă să se extindă, concurența dintre diferitele platforme intensifică. Pentru a atrage și a păstra abonații, companiile vor fi tentate să mențină sau să își mărească prețurile pentru a investi în conținut exclusiv și caracteristici îmbunătățite. Știu că tentația ar fi să spuneți că trendul ar fi invers – doar că, după cum am spus mai sus, prețuri de dumping vor apărea la noi lansări pe piață sau la evenimente deosebite, nu tot timpul.
Unele producții sunt licențiate de la terți și pot implica costuri semnificative pentru a obține drepturile de distribuție. Pe măsură ce cererea pentru conținut de calitate crește, aceste costuri pot fi reflectate în prețurile plătite de către furnizorii de servicii de streaming, ceea ce ar putea duce la creșterea prețurilor pentru consumatori. Practic, fie serviciile mențin producții costisitoare pe platformă și cresc prețurile, fie le lasă pe termen scurt la ei. De aceea tot vedem rotații de filme sau seriale pe Netflix, Disney+, Prime Video sau MAX.
De asemenea, inflația duce și ea la creșterea de costuri. Pentru noi, care nu suntem țară membră a zonei EURO, este și mai tragic – chiar dacă nu crește taxa în valută, pentru că plătim în lei, suma tot devine mai mare!!! Tot aici putem încadra taxele noi care sunt impuse de state sau de organismele transfrontaliere – gen UE. Am văzut la noi acea ”taxă Netflix”, dar mai pot apărea și altele – pentru producțiile care nu sunt locale, pentru firmele cu sediu social în altă țară etc. Până și majorarea TVA poate influența costurile, iar despre așa ceva se dicută mai nou, nu doar în România.
Toate platformele au și investiții în infrastructură – de la data-centere, la sisteme de securitate, sau pentru adaptarea la piață (gen format 4 sau 8K). Ba mai mult, costurile cu energia au crescut în ultima vreme, iar asemenea companii folosesc foarte multă energie electrică.
Concluzia este doar una singură – nu prea vom mai vedea altceva decât prețuri crescute în acest domeniu. Nu imediat, nu la toate serviciile simultan, dar costurile mici sunt istorie.
Apropo, nu uitați că puteți avea Netflix/Disney+/Prime Video/MAX la cost aproape zero, dacă urmați instrucțiunile de aici.