Acum aproape trei ani am ales să cumpărăm Skoda Kodiaq ca mașină de familie. V-am scris la momentul respectiv și care au fost justificările, nu mai reiau subiectul.
Ce mi-am dat seama abia acum este că am achiziționat, deloc ieftin, o opțiune (aproape) inutilă. Cel puțin la noi în țară… Despre Lane Assist este vorba, după cum ați observat din titlu.
Cunoscut și sub denumirile de Lane Departure Warning System sau Lane Support, această dotare din lista de opționale te ajută să nu te abați de la traseu, chiar și atunci când atenția îți este distrasă. Cu ajutorul unor senzori specifici sau al unei camere video, Lane Assist intervine pasiv sau activ, în funcție de modelul mașinii și de anul de fabricație.
De la dezvoltarea sa inițială și până în prezent, Lane Assist a cunoscut mai multe stadii de evoluție. Astăzi, acesta este integrat în ecosisteme complexe de siguranță pasivă și activă, pe fondul înăspririi tot mai mari a criteriilor de securitate cărora trebuie să le corespundă modelele de mașini, la testele Euro NCAP. În funcție de brand și de anul de fabricație, o mașină poate fi dotată cu una dintre versiunile de Lane Assist, după cum urmează:
- sistemul care avertizează șoferul prin stimuli audio și vizuali sau chiar prin vibrații, la depășirea marcajului rutier;
- sistemul care avertizează șoferul, iar apoi, în lipsa unei corecții, intervine asupra sistemului de direcție al mașinii;
- sistemul care intervine proactiv, pentru a limita supravirarea și a păstra viteza mașinii și distanța față de vehiculul din față la un nivel constant.
Sistemul folosit pe scară largă, de producători precum Volkswagen, Renault sau Mercedes Benz, funcționează cu ajutorul unei camere video, amplasate în partea superioară a parbrizului. Unitatea centrală a sistemului coroborează imaginile obținute de aceasta cu cele sosite de la radarul din bara de protecție sau din grilă. Astfel, atunci când marcajul este încălcat fără ca maneta semnalizatorului să fie acționată, volanul vibrează, iar pe tabloul de bord apare un martor. Prima corecție este aplicată în mod asimetric asupra frânelor, pentru ca riscul unei coliziuni să fie micșorat sau chiar eliminat.
După introducerea de rigoare, hai să vă spun și de ce mi se pare inutil. Am descoperit asta luna trecută, când Consiliul Județean a peticit unele porțiuni din drumul care leagă Timișoara de localitatea de domiciliu – Șag. A peticit, ați citit bine, nu a re-asfaltat. Iar, la final, a mai retrasat semnalizarea rutieră de pe drum.
Poate nu aș fi scris articolul, dacă prin periplul făcut la final de săptămână, intre Timișoara – Sibiu – Drobeta Turnu Severin – Timișoara nu aș fi descoperit că e plin de zone în care semnele de pe asfalt nu sunt lizibile pentru sistemul Lane Assist!!!
La momentul achiziției, sistemul a fost aproape 1000 euro, iar acum văd că e tot pe acolo, dar puțin mai ieftin:
Din păcate, nu este un moft un astfel de sistem, ci el este parte integrantă a sistemelor active de securitate (la fel cum airbagurile sunt parte a sistemului pasiv de securitate). Prin urmare, faptul că am plătit pentru el, dar nu îl pot folosi, este treaba și pierderea mea. Doar că statul are partea lui de vină la numărul de accidente – extrem de mare – din moment ce ține infrastructura rutieră în asemenea hal!!!
Pe autostradă, sau pe alte drumuri, dar drepte, fără întreruperi, este indicat să folosești pilotul automat, care este corelat și cu Lane Assist. Asta dacă vrei să salvezi combustibil și nu faci raliuri pe șosea. Doar că asemenea comportament este cam greu de realizat prin România, după cum se vede.
Faceți un experiment: când plecați la magazin, la lucru, oriunde, cu mașina, vedeți cum arată semnalizarea rutieră în acea zonă. Apoi veți înțelege că semnalizarea este inutilă la BMW, dar Lane Assist este inutil pe toate mărcile…