Poate vă miră, poate nu, dar ANCOM nu se ocupă doar de furnizorii de internet și telefonie, ci și de cei care oferă servicii poștale sau de curierat.
Chiar eu am scris la un moment dat despre problemele mele cu Fan Courier în mai multe ocazii. În plus, prin 2019 am reclamat Poșta Româna la ANCOM și mi s-a dat dreptate.
În decursul anului 2023, ANCOM a gestionat și rezolvat un număr de 3.835 de reclamații primite din partea utilizatorilor serviciilor de comunicații electronice și serviciilor poștale din România. Aproximativ 70% dintre acestea s-au concentrat asupra sectorului comunicațiilor electronice, în timp ce 24% au vizat sectorul serviciilor poștale.
În cadrul serviciilor de comunicații electronice, majoritatea reclamațiilor, respectiv 70%, au fost îndreptate împotriva operatorilor. Principalele plângeri s-au referit la aspecte contractuale, inclusiv rezilierea contractelor (18%), modificări unilaterale ale acestora (12%), facturare (11%), contracte încheiate la distanță (11%), și gradul de acoperire cu servicii de voce și internet (9%).
Procesul de portare a numerelor de telefon a generat 17% dintre reclamații, în timp ce 8% au fost asociate serviciului de roaming, cu accent pe condițiile de utilizare în Spațiul Economic European (Roam like at home). Datele indică că Vodafone România a fost furnizorul cel mai frecvent reclamat, cu 32%, urmat de Orange România cu 20%, RCS&RDS cu 11%, Telekom Romania Mobile Communications cu 11%, și Orange Communications S.A. cu 7%.
În ceea ce privește serviciile poștale, 24% din reclamații au vizat nelivrarea trimiterilor, 18% deteriorarea acestora, 16% termenul de livrare, și 13% pierderea sau furtul. Furnizorii cel mai des reclamați în acest domeniu au fost Fan Courier (30%), Cargus (23%), Dynamic Parcel Distribution (18%), și Poșta Română (6%).
Alte 6% dintre reclamații au fost în legătură cu subiecte diverse, cum ar fi echipamentele radio, regimul rețelelor de infrastructură și procedurile de alocare a frecvențelor pentru emisiile radio.
ANCOM are competențe în soluționarea cazurilor în care furnizorii de comunicații electronice încalcă drepturile de informare ale utilizatorilor. În ceea ce privește nerespectarea contractelor, ANPC poate sancționa furnizorii în cazul utilizatorilor persoane fizice, iar utilizatorii (persoane fizice sau juridice) pot apela la instanțele de judecată competente. În domeniul serviciilor poștale, ANPC poate interveni în cazul nerespectării termenelor de livrare, în timp ce ANCOM poate fi contactat pentru probleme legate de pierdere, furt sau deteriorare, cu mențiunea că nu poate stabili cuantumul despăgubirilor. Aceasta rămâne în competența instanțelor de judecată.
Voi ați avut de-a face cu ANCOM până acum?