Din aceasta categorie fac parte si unele magazine IT online, care “uita†sa-si plateasca furnizorii. Si la un moment dat, dupa ce acumuleaza datorii suficiente, paritial sub forma de pierderi, partial sub forma de economii strategice facute de conducere, dau faliment si sunt vandute in afara tarii. Sa mai recupereze ceva cine poate.
Poate chiar asta e cauza faptului ca mai multe firme detin cateva magazine online distincte: pot acumula datorii diferite pe fiecare. Ultima “victima†a restantelor este 24PC, magazin online autohton care nu a reusit sa plateasca importatorii.
Astfel, RHS, Asesoft si Scop au fost pagubiti cu un total de 1.2 milioane de lei. 24PC si-a inchis portile cu ocazia sarbatorilor de iarna 2008, si nu a mai revenit, aflandu-se ulterior ca a fost vanduta unei alte firme din Republica Moldova.
Si acum, mai multi clienti cu produsele la garantie s-au trezit fara vre-o informatie, fara bani si fara produsul platit. Si nici nu mai au cu cine sa discute.
Foarte interesant este ca alaturi de 24PC, la aceeasi adresa si aceleasi numere de telefon activa si magazinul AloPC, care probabil a avut aceeasi soarta. Si era chiar amuzant cand dadeai telefon acolo; ti se raspundea cu un simplu “Daâ€, angajatul nestiind din partea carei firme sa vorbeasca.
Dar si alte magazine online sunt ingropate in datorii. MarketOnline, impreuna cu MediaDot si Azerty fac parte din Grifon Group. Si ele datoreaza doar celor de la Asesoft undeva la 150 000 lei.
Problema mai grava este ca odata aceste firme falimentare, pagubitul nu mai are cum sa-si recupereze pierderile. Pot intenta un proces, insa asta inseamna ca la un moment dat, peste multi ani, cine stie ce se va intampla. Si intre timp importatorul este pagubit.
Dar sa nu le plangem prea repede de mila. O mare parte din vina le apartine si lor, importatorilor. Pentru ca ei fac legea pretului, au adaosuri substantiale, si obliga magazinele online sa se lupte intr-o marja de doar 5%. Si nici nu vor sa auda de afaceri cu persoane fizice, desi ar fi mai sigure si mai avantajoase atat pentru client cat si pentru ei.
Abia astept ca o parte dintre aceste firme sa fie curatate de criza financiara.