Nu știu voi, dar pe mine începe să mă enerveze faptul că mai toate serviciile digitale și electronicele sunt acum dependente de smartphone. Înțeleg motivul din spate, că generația tânără a crescut cu tableta și smartphone-ul în mână și nu cu PC-ul ca mine, dar în multe situații e incomod să semnezi tranzacții bancare sau să configurezi echipamente pe telefon.
Caz concret: am cumpărat o imprimantă laser HP, teoretic din gama profesională, dar care e foarte proastă pe partea de configurare. Totul se face exclusiv dintr-o aplicație, iar ca să o conectezi la rețea (prin Wi-Fi, căci nici măcar port Ethernet nu are) e un proces inutil de complicat. Se conectează mai întâi prin Bluetooth, asta dacă e detectată, căci nu merge din prima, apoi trebuie să parcurgi un ghid stufos, să-ți creezi un cont HP și să introduci SSID-ul și parola pentru Wi-Fi. Simplu, nu? Ei bine, mie mi-a luat aproape două ore, cu multe combinații de taste, resetări și blesteme. Dacă știam că e așa complicat, cu aplicație și cont, nici n-o mai cumpăram. Și am observat că e o tendință generală. Indiferent de tipul echipamentului, producătorilor le place să se complice inutil cu aplicații mobile, integrări în cloud, conturi online și chestii de care nu are nevoie nimeni. Până și pe routere au introdus prostia asta, iar pe multe modele noi anumite opțiuni nici nu mai sunt prezente în panoul de administrare obișnuit, ci doar în aplicația mobilă. Cineva m-a rugat să-i configurez controlul parental pe un router TP-Link și să le restricționez copiilor accesul la anumite categorii de site-uri, doar că opțiunea nu era de găsit în panoul de administrare. Într-un final am descoperit că respectivele configurări apar doar în aplicația mobilă și, în plus de asta, mai sunt și cu abonament lunar.
La servicii digitale și mai ales la bănci e și mai enervant. Am firmă și fac des plăți către furnizori, iar în cazul BT fiecare tranzacție trebuie semnată printr-un cod primit prin SMS. Fiecare tranzacție, fără excepție. Ai de făcut 100 de plăți? 100 de coduri de introdus manual. Am tot insistat la ei la suport, aparent nu există altă metodă. Preferam un YubiKey (token hardware) sau orice altceva în loc de confirmări prin SMS, dar nu, Banca Transilvania consideră că totul trebuie făcut manual și neapărat cu telefonul. La fintech-uri ca Salt și Revolut e și mai rău pentru că nici măcar nu mai au interfață desktop din care să faci plățile. Totul trebuie procesat din aplicația mobilă: copiat IBAN-uri, CUI-uri și detalii de plată, adică mult timp pierdut inutil. Nu știu voi, dar eu nu mă simt deloc confortabil să fac multe plăți de valoare mare de pe telefon. E stresant și complicat de comutat mereu între aplicații și nici nu pot să văd eventualele greșeli la fel de ușor ca pe desktop. De asta și evit băncile digitale. Se laudă cu interfața prietenoasă, dar de cele mai multe ori experiența e mult mai proastă din simplul motiv că sunt „mobile first”.
Pentru voi cum e, vă deranjează conceptul de mobile first sau îl considerați mai comod?
Daca il urmarea pe Dan Cadar de la zonait.ro nu luai teapa cu HP si altele din gama. Luai o Kyocera su o lasai mostenire copiilor.