Si nu pentru ca exista, ci pentru felul in care era calculata (pentru ca si alte state ale Uniunii au astfel de practici, prima tara care imi vine in minte fiind Franta). Unii chiar au dat in judecata statul roman, si au castigat procesul. Altii si-au inmatriculat automobilul in tari vecine, si circula fara probleme cu procuri si alte acte.
Iar acum, guvernantii nostri au gasit solutia la aceste controverse: modificarea taxei de prima inmatriculare astfel incat sa coste mult mai mult sa inmatriculezi o masina noua (care ar polua cel mai putin), in timp ce valorile pentru rablele din secolul trecut au scazut simtitor.
Si se pare ca aceasta noua varianta de taxare (mai proasta din punctul meu de vedere – un tanar care se gandeste ca peste ceva timp isi va lua o masina noua) este agreata de Uniunea Europeana. Mi se pare putin ciudat, noua taxa departandu-se cu mult de la ideea de mediu pe care o trambita la inceput. Dar cine stie ce interese are acum Uniunea (cat din acesti bani primeste…). Mai hilar este ca numele taxei a devenit acum “Taxa de poluare autoâ€, desi este cat se poate de clar ca favorizeaza autoturismele vechi in detrimentul celor noi (fata de taxa de prima inmatriculare originala).
In Franta de exemplu taxa se calculeaza in functie de cati poluanti emana motorul automobilului: se masoara noxele si se taxeaza. Nu conteaza capacitatea sau vechimea masinii, daca nu polueaza e buna. Ba mai mult, tari ca Franta si SUA de exemplu ofera prime celor ce isi cumpara masini mai curate, ca noile hibride.
Momentan aceasta versiune “imbunatatita†a taxei auto este la stadiul de proiect de lege, si va fi dezbatuta / aprobata undeva la sfarsitul lunii ianuarie sau inceputul lui februarie. Si daca trece (personal sper sa pice), va intra in vigoare de la 1 iulie 2008.
Mai jos puteti calcula valorile acestei taxe de poluare auto, conform anexelor la ordonanta de urgenta. Eu tin sa scot in evidenta cateva rezultate: pentru o masina noua cu motor Euro 4 (deci ultima generatie) de 1.6 litri (deci motorul standard sa zicem, de 100 si ceva de cai) trebuie platit acum 480 €. La un diesel de 1.9 litri (iar standard pentru motoarele pe motorina), vom mai cheltui inca 950 €.