Desi performanta a scazut datorita cerintelor mari ale Vista multi au dorit calitatea adusa de DX10 si au asteptat ca ATI si nVidia sa lanseze noile placi video compatibile DirectX10 pana sa faca saltul la noul OS.
Ei bine, se pare ca acei oameni e posibil sa fii facut un pas gresit odata cu anuntul facut de Microsoft legat de DX10.1. Acesta va include anumite functii ce au fost concepute initial pt DX10 insa nu au fost incluse in acea versiune; astfel, DX10.1 este un superset al DX10 deoarece suporta toate functiile DX10 insa adauga anumite imbunatatiri.
DirectX 10.1 ofera aplicatiilor un control sporit al functiilor de shading si filtering ale GPU-ului, in special pe partea de multi-sampled si super-sampled antialiasing. Shader modelul face un salt de la versiunea 4.0 la 4.1 iar tehnologia floating point trece de la 16 biti la 32 ceea ce va imbunatatii calitatea pentru efectele de lumina descrise de HDR (High Dynamic Range). De asemenea, tot hardware-ul capabil DirectX 10.1 trebuie sa poata opera obligatoriu cu setari de 4xAA (antialiasing).
Desi aceste functii sunt bine-venite problema apare la hardware. Desi DirectX 10.1 este compatibil cu generatia anterioara de placi video DirectX 10 opusul nu e valabil. Nici seria 8 de la nVidia nici seria HD2x de la Ati nu suporta DirectX 10.1. Noile placi ATI – Radeon 3870 si 3850 – suporta DirectX 10.1 insa nVidia aparent nu are planuri sa lanseze un GPU capabil DirectX 10.1. Urmatoarea gama de produse, numita momentan GT200 va suporta DirectX11 dar cum acestea sunt planuite sa fie lansate inainte de DX11 mai este ceva de asteptat.
Optiunile? Fie treceti pe Ati voi iubitori ai nVidia, fi asteptati; cat despre cei care au Ati, upgrade fara compromisuri. Desigur, ramane de vazut cum vor reactiona producatorii la acest update si daca va fi adoptat sau se vor pastra pentru versiunea 11.