
După succesul handheld-ului Steam Deck, Valve prinde curaj și vrea să-și facă intrarea pe segmentul consolelor de jocuri. Consola, denumită simplu Steam Machine, dorește să concureze cu PlayStation și Xbox, având un design ultracompact, sistem de operare preinstalat și o ofertă variată de jocuri compatibile.
Rulează SteamOS, într-o versiune adaptată pentru ecrane mari, însă dotările tale nu sunt tocmai de ultimă generație, cel mai probabil din considerente ce țin de costuri. Valve nu a anunțat încă prețul oficial, însă, în baza dotărilor hardware, ne putem aștepta ca noul Steam Machine să țintească spre segmentul mass market și să aibă un preț similar cu PlayStation 5 sau Xbox Series X.
Consola măsoară doar 152 mm înălțime și 156 mm lățime, iar greutate sa este de doar 2.6 kg, fiind așadar mai compactă și considerabil mai ușoară decât consolele tradiționale. În ceea ce privește configurația hardware, noul Steam Machine aduce un procesor „semi-custom” AMD Zen 4 cu 4 nuclee și 12 fire execuție, cu boost de până la 4.8 Ghz și TDP de doar 30 W, un GPU „semi-custom” bazat pe arhitectura AMD RDNA3 (28 CUs, frecvență de 2.45 Ghz și 110 W TDP), 16 GB de memorie RAM, 8 GB de memorie VRAM de tip GDDR6 și 512 GB sau 2 TB stocare NVMe.
Trecând peste dotările procesorului, care sunt considerate modeste pentru jocurile din ziua de azi, cea mai îngrijorătoare caracteristică este memoria limitată alocată GPU-ului. Cei 8 GB VRAM deja se dovedesc insuficienți în unele apariții mai noi, inclusiv la rezoluție 1440p, însă Valve susține că Steam Machine poate titluri AAA la rezoluție 4K și 60 de cadre pe secundă cu upscaling prin FSR. E posibil ca prin diversele optimizări aduse de SteamOS, consola Valve să se comporte ceva mai bine decât un PC echivalent ce rulează Windows, însă, pe măsură ce jocurile evoluează și cerințele cresc, sunt șanse ca performanța să aibă de suferit, mai ales la rezoluții ridicate.
Spre deosebire de PlayStation și Xbox, Steam Machine este un PC care rulează o distribuție de Linux adaptată pentru gaming, iar Valve s-ar putea să nu aibă aceeași autoritate precum Sony și Microsoft în a impune standarde de calitate, cerințe și certificări. Cu alte cuvinte, Steam Machine-ul are șanse mai mari să îmbătrânească prematur decât consolele convenționale, iar în lipsa posibilităților de upgrade, utilizatorii ar putea fi nevoiți ca în decurs de doi, trei ani să migreze spre un nou model.
Cu toate acestea, faptul că avem un nou competitor pe piață e un real beneficiu pentru consumatori. Spre deosebire de PlayStation, Xbox și Nintendo, Steam Machine nu are multiplayer cu abonament lunar, poate rula și alte softuri, nu doar jocuri și oferă o colecție mult mai mare de titluri. Din punctul meu de vedere, succesul Steam Machine este strâns legat de preț. Dacă va costa între 400 și 500, se va vinde ca pâinea caldă, însă peste acest interval are șanse mici de reușită. Data exactă nu a fost anunțată, însă ne putem aștepta ca Steam Machine să fie disponibil în prima parte a anului viitor.





Lasa un comentariu!