NVIDIA a dezvăluit astăzi noile GPU-uri mid-range pe arhitectură Blackwell: RTX 5060 și RTX 5060 Ti. Și exact cum au prezis leaksterii, RTX 5060 sosește doar într-o variantă cu 8 GB de memorie RAM, în timp ce modelul Ti vine în configurații cu 8 GB și 16 GB VRAM.
Cât despre restul specificațiilor, RTX 5060 Ti integrează GPU-ul GB206, prevăzut cu 4608 nuclee CUDA, 36 unități SM, 48 unități ROP și 144 unități TMU și este tactat la 2.4 Ghz, cu boost de până la 2.57 Ghz. Memoria RAM este de tip GDDR7 și operează pe bus tot de 128 biți, însă aduce o creștere a lățimii de bandă la 28 Gbps, cu 55% mai mare decât pe RTX 4060 Ti. GPU-ul consumă maxim 180 W, operează pe PCIe Gen 5 x8 și suportă output video de până la 4K la 480 Hz sau 8K la 165 Hz. Cât despre saltul de performanță, NVIDIA susține că noul RTX 5060 Ti este cu până la 20% mai puternic în rasterizare decât RTX 4060 Ti, având, totodată, suport pentru tehnologiile multi frame generation și DLSS 4. Ce e interesant e că ambele variante vor fi, în teorie, mai ieftine decât modelele echivalente din generația precedentă. Astfel, RTX 5060 Ti, în configurația cu 8 GB VRAM, are un preț recomandat de 379 dolari, cu 20 de dolari mai mic, în timp ce versiunea de 16 GB costă 429 dolari, adică cu 70 de dolari mai puțin.
Modelul cel mai accesibil din noua gamă, RTX 5060, are, bineînțeles, dotări ceva mai slabe. Integrează die-ul GB206-205-A1, prevăzut cu 3840 nuclee CUDA și vine cu doar 8 GB memorie RAM GDDR7 pe bus de 128 biți și cu lățime de bandă de 28 Gbps. În practică, conform NVIDIA, creșterea performanței în rasterizare este de până la 25% în raport cu RTX 4060, însă și consumul este cu 25 W mai mare, ajungând la 145 W. Desigur, dispune și de tehnologiile DLSS 4 și multi frame generation, specifice arhitecturii Blackwell. Va fi disponibil începând din luna mai la prețuri ce pornesc de la 299 dolari.
Dacă e să mă întrebați pe mine, varianta cu 16 GB VRAM a lui RTX 5060 Ti are șanse de reușită, mai ales dacă sosește la prețuri apropiate de MSRP. Modelele cu 8 GB VRAM, în schimb, aș zice că sunt de evitat, indiferent de preț. Chiar și la 1080p, o cantitate atât de mică de VRAM începe să-și arate limitele în mai toate titluri AAA lansate în ultima perioadă și e doar o chestiune de timp până ce jocurile vor impune ca cerință minimă plăci video cu 12 GB sau chiar 16 GB VRAM.
Nu inteleg de ce inca mai scot placi cu 8GB vram… o prostie.8GB sunt sub minimul cerintelor actuale, ei nu vad ?
8GB este i insultă pentru prețul plătit și față de cerințele jocurilor actuale și din viitorul apropiat