Pentru ca o anumita categorie de persoane se bucura cand aud/citesc titluri de genul „vanzarile de masini electrice sunt in cadere libera” si folosesc informatia asta de-a gata, fara sa citeasca mai departe, am si eu o opinie nepopulara pe tema asta. Masinile electrice sunt in continuare in crestere.
Comparatie inmatriculari electrice cu 2023 si 2022
Dincolo de titlurile bombastice exista mai multe informatii, insa la care multi nu ajung din diverse motive – majoritatea pentru ca nu vor. Ei bine, m-am gandit eu sa fac o scurta analiza asupra inmatricularilor de masini electrice in 2024 in comparatie cu 2023 si 2022.
Si ideea e in felul urmator, pe scurt avem o scadere cu 55% a inmatricularilor de masini electrice in primele 7 luni din acest an, in comparatie cu anul trecut. Asta conform Romanian e-mobility index Iulie realizat de cei de la LEKTRI.CO. Insa pentru ca ei fac studiul asta de multi ani, am zis sa compar primele 7 luni din an cu primele 7 luni din 2022.
Pai daca in 2024 s-au inmatriculat pana acum 7954 masini electrice in 2022 pana la aceeasi data se inmatriculasera doar 6028 masini electrice. Practic, comparand cu 2022 avem paroape 2000 de masini electrice in plus inmatriculata pana la ora actuala, cu sanse mari sa depasim tot anul.
Evident, inmatricularile din 2024 vor fi sub 2023 din multe motive….
Motive scaderi vanzari masini
In primul rand situatia financiara a oamenilor e tot mai nesigura, ati vazut si voi cate concedieri se intampla la nivel global dar si local. Ei bine aceste concedieri au ecou pana in vanzarile de masini. Si zic masini, pentru ca nu doar vanzarile de masinile electrice sunt afectate, ci si cele de masini noi, indiferent de tipul de combustibil, avand o crestere de doar 10% fata de anul trecut, conform ACAROM.
In al doilea rand, pentru ca a scazut subventia pentru masini electrice de la 10.000 euro la 5000 euro fata de anul trecut.
In al treilea rand: cat sa mai si creasca de la an la an? Eu ma astept sincer sa vedem vanzari tot mai constante de acum incolo si, chiar si asa, vedeti ca vom avea mai multe masini inmatriculate in 2024 decat in 2022, cand aveam o subventie mai mare si concedierile nu erau cele din ziua de azi.
In al patrulea rand: Dacia Spring, cea mai vanduta masina electrica din Romania efectiv a facut o pauza de la vanzari. Pentru ca au eliminat modelul vechi din productie si modelul nou inca nu se livreaza. Daca in 2023 pana acum aveam deja 4094 de Spring-uri inmatriculate si 6000 in 2022, acum in 2024 avem abia 2173 de masini inmatriculate. Tot ceea ce a mai fost pe stoc probabil.
Concluzie
Masinile electrice se vand in continuare foarte bine. Avem deja aproape 50.000 inmatriculate in Romania si avem sanse sa terminam anul cu aproape de 60.000. In conditiile in care acum 2 ani aveam 23000 si acum 3 ani aveam doar 11000.
Conduc o masina electrica de mai bine de trei ani, ca fiind singura masina a familiei. Fara probleme, fara complicatii. Am spus-o si o voi mai spune: da, masina electrica nu are cum sa fie pentru toata lumea, cum nimic din lumea asta nu e universal valabil, insa daca ai unde sa o incarci (fie acasa – ca stai la curte sau ai parcare privata) fie la locul de munca, ar trebui sa te gandesti de doua ori inainte sa alegi o viitoare masina pe combustie.
Si daca faci unul sau doua drumuri lungi pe an (sa zicem peste 1000 km) ai doua variante: ori mergi cu masina electrica, cum o fac eu si multii altii fara probleme de tot atatia ani, pentru ca e plina lumea de statii rapide (inclusiv romania) – vezi PlugShare – ori iei avionul sau chiar o masina inchiriata. Pentru doua drumuri pe an nu merita sa conduci o masina zgomotoasa, lenta, ineficienta si cu o gramada de costuri de exploatare.
mihai a zis
Si cu ce le alimentezi? pana mai ieri ne spunea sa facem dus in trei.Cum vei alime ta masinile,ce tralele/pompe pe caldura ,fara sa cresti productia de energie?
Darius a zis
Cu ce alimentezi si toate climele care merg non stop de 2 luni in Romania.
Valentin a zis
La începutul anului am schimbat masina și chiar am fost tentat de câteva ori sa iau cel mai ieftin Model 3.
Am renunțat cand mi-am dat seama ca nu o pot încărca decât la o stație publica.
Stau la bloc, deci n-am cum sa trag fir din casa pentru incarcare.
M-am gândit ca as putea sa amplasez o stație de încărcare la locul de parcare (locul meu pe proprietate privată – nu de la primărie), dar cand am văzut ca ma duce spre 10k euro, am lasat-o balta.
Prin urmare am mers tot pe varianta clasica, doar ca de data asta am luat si diesel (înainte avand benzina).
Ce pot sa zic, greu la bloc cu electrica.
alin a zis
bravo. acum dai cancer la toti si mai trepideaza si blocul etc..
Valentin a zis
Da, într-adevăr, a crescut si activitatea seismică in zonă de când am luat mașina.
Dacă știam, luam altceva.
Catalin a zis
De curiozitate, ce fel de statie ai vrut sa pui de costa 10k ? Si eu ma gandeam la eletrica dar stau la bloc.
Valentin a zis
Nu stația e problema.
Statia e vreo 1500 euro cu tot cu montaj, DAR fara instalatia electrica pana la incarcator.
Am vreo 40-50m de la contor (amplasat la parter, la strada, in partea opusă locului de parcare) pana la locul de parcare.
Imi trebuie proiect pentru instalatie, trebuie sa modific puterea instalată pentru ca eu pe apartament am doar 3.5kwh.
Dupa ce am obținut toata documentația trebuie sa găsesc un executant ca sa faca aceste lucrări.
De asemenea, trebuie sa sparg asfaltul pe aceasti 40-50m si sa torn la loc asfaltul (asta in cazul in care asociația de proprietari chiar e de acord sa sparg eu toata curtea ca sa-mi instalez o stație de încărcare).
Crezi ca reușesc sa ma încadreaz sub 10k euro?
Plus toată bătaia de cap si timpul pierdut pentru a luat toate avizele necesare ma face sa renunț.
Imi mențin părerea inițială ca daca stai la bloc, nu te ajuta o electrica.
Darius a zis
Statia in sine e 500 euro, brasamentul pana la ea sa mai zicem inca 500 euro. La partea cu asfaltul nu stiu, dar poate exista si alte variante supraterane, fiind vorba despre proprietate privata.