Știu, Waze e iubită de mulți șoferi pentru că “te scapă de radare” și te ține conectat cu restul comunității din trafic. 🙂
Tocmai această comunitate activă a fost principalul motiv pentru care am evitat aplicația. Am scris deja pe tema asta, despre cum opțiunea de semnalizare a radarelor mi se pare complet greșită: încurajează șofatul neglijent, iar intenția e evidentă – nu să ai grijă în trafic, ci să poți călca pedala știind că ești avertizat. Waze nu educă preventiv; e mai degrabă un complice în abuzul limitei de viteză.

Recent, s-a mai adăugat un strat care confirmă motivele mele de reticență. Aplicația a introdus un buton special pentru raportarea sistemului E-Sigur, cel cu radare mobile pe trepied, lansat de poliție în România. Da, radarele acelea care nu stau ascunse, nu apar dintr-un tufiș, ci sunt amplasate clar și au scopul declarat de a reduce accidentele. Cu alte cuvinte, nu mai vorbim de un radar “clasic” de tip vânătoare, ci de unul transparent, pus acolo să te determine să încetinești. Și Waze reacționează cu… un shortcut ca să-l raportezi.
Bine, eu nu folosesc aplicația, am aflat despre opțiune de la un prieten, dar am descoperit că au scris despre opțiune colegii de la gadget.ro acum multă vreme!
Revenind la subiect, în loc să susțină măsurile de siguranță rutieră, aplicația le transformă în obstacole pe care comunitatea să le “eludeze” colectiv. Nu, nu e vorba de libertate sau de informare – e despre a submina intențiile clare de protecție a șoferilor și pietonilor. Dacă până acum ai putea susține că semnalarea radarelor e o formă de alertă generală, noul buton dedicat E-Sigur face imposibilă orice scuză: este o reacție directă la o inițiativă pozitivă.
Înțeleg că mulți văd în Waze un instrument de evitat ambuteiaje și restricții, dar se întâmplă ceva ciudat atunci când o aplicație care se pretinde a fi despre comunitate ajunge să o încurajeze să ignore reguli care chiar salvează vieți. Dacă scopul tău e să mergi sigur din punctul A în punctul B, sistemele precum E-Sigur sunt aliatul tău, nu dușmanul. Și cu cât mai mulți șoferi respectă limita impusă acolo, cu atât mai bine pentru toată lumea.
Între timp, alternative precum Google Maps fac un job suficient de bun în a evita blocajele, iar dacă scopul e navigația eficientă, ele sunt mai puțin implicate în „luptele” cu autoritatea. Waze, în schimb, pare să joace prea des în tabăra șmecheriei, nu în cea a responsabilității.
Așadar, încă un motiv pentru care nu folosesc Waze. Dacă siguranța rutieră e în joc, prefer să rămân în afara „comunității” care o sabotează.
PS: Da, sunt conștient că asta va fi o opinie total nepopulară și îmi asum valul de ură care va veni în comentarii. 🙂





Da foarte bine spus. Sunt de acort. Ne place sa fentam legea si tot noi ne plangem ca prea multe accidente, prea merge lumea cu viteza etc.
Partial adevarat. Pentru ca si politistii in 80% din cazuri folosesc aparatele in locuri f dificile. Sunt zone la intrarea in oras unde nu exista case , nu exista treceri de pietoni si e pus 30km/h. Nu stiu cine a stabilit acolo asta , dar clar este mult sub ce ar trebui sa fie normal. toata lumea are tendinta de a respecta 50/h . Ei bine , acolo stau.
Cel mai bun exemplu este Eforie Sud. Tot orasul este marcat cu 30/h . Crede-ma , e imposibil si pe undeva anormal sa respecti acel 30/h .
True. Doar ca ambele variante, si politia stand la piciorul podului si blitzurile soferilor sunt inetice
Etic vorbind, ai mare dreptate. Masurile de siguranta sunt puse pentru a fi de folos/a deservi, nu pentru a le fenta. Te ajuta sa previi posibile accidente fie ele usoare sau foarte serioase.
Moral, atata timp cat politia sta la panda intrun passat/logan/leon civil, in curtea unui cetatean si te ia cu pistolul ca un sniperist in cs go, parca e de folos app… Nu ar fi mai bine sa puna camere semnalizate din timp, in zonele considerate problema(sau oricunde cred ei ca are sens) si asa educi si oamenii? Zic si eu, dar na, in functie de ce vrea fiecare sa vada…to each his own, google e bun, waze e bun, sau mai stiu eu ce app de navi mai real time.
Corect
Circul de mai multe ori pe luna pe DN6. Prin zona satelor apar politisti cu radare mobile. Acum moda noua este sa posteze un radar cu treped cu 100 la iesirea dintr-un sat si te opresc in satul urmatoar, care este la circa 1km. Este legal.. da, ajta la eviatrea accidentelor.. prea putin in acele zone
Uzual viteza autovehicolelor prin sate este de 50-70km/s, legal fiind 50km/s. daca e sa ne gandim in spiritul legii se pot face pasaje de 70km/s sa ne ajutam sa ajungem mai uman la desinatie. Sincer prefer un drum cu 70km/s de la start pana la final.
Ce ma intristeaza este ca nu apar radare intre localitati unde pantele/rampele si viteza excesiva produc accidente
Suntem un popor care considera ca „legile sunt facute pantru a fi incalcate”. Auzeam asta spusa de un tata fiului sau de vreo 7-8 ani zilele trecute… Nu e prea mult de comentat aici…
Orice masura care nu e etica poate fi metamorfozata intr-una etica. Multe au fost cazurile in care am raportat fals politie/radar acolo unde observam debandada, ori viteza prea mare ori mers pe banda de urgenta ori depasiri neregulamentare, si culmea multi confirmau prezenta in urma mea si la final Waze imi multumea pentru raport si imi spunea cate zeci sau sute de oameni am ajutat. Ce ma va impiedica sa nu raportez fals E-Sigur ? Eu cred ca orice sabie din asta are doua taisuri, conteaza doar sa o privesti din unghiul potrivit :))
Când crezi că ai auzit destule tâmpenii, apare unul ca tine, care mă uimește. Mai bine ai beli ochii la drum decât să raportezi fals.
Mie mi se pare ca Waze e cea mai mica problema. Cea mai mare problema raman autoritatile. Daca chiar ar vrea sa impuna regulile de circulatie atunci ar putea de exemplu sa interzica orice aplicatie care nu le respecta. Si nu e vorba de libera exprimare ci de interzicerea unor mijloace care favorizeaza incalcarea legii.
Apoi interzicerea statiilor.
Apoi suspendarea dreptului de a conduce pentru 5 ani in cazul in care esti prins cu statii, detectoare de radar, sau ca „faci semne”. In cazul in care contesti masura si pierzi in instanta, sa se dispuna anularea permisului. Pana la urma a conduce nu este un drept.
Poate ca suna radical, dar si soferii sunt radicali in a nu respecta nimic. Iar soferii nu se vor autoeduca. Asa ca totul ramane la mana statului, sau se va continua sa se moara pe strazi.
Prin Franta, Belgia sunt radare la intrare si iesire din sate. Iti calculeaza automat viteza si te amendeaza daca esti vitezoman. Bineinteles te ia si daca doar apari cu viteza la intrare in localitate.
Waze este in proprietatea Google.
Google Maps are si avertizare de camere de control trafic.
In Ro esti mancat de toate limitele absurde de viteza gen 30 la ora in afara localitatii, sau pur si simplu semne uitate de drumari, uneori cu anii si bineinteles Garcea isi freaca mainile cu bucurie…
Pe mine m-au prins de ex, undeva in camp. 82km/h, nici o casa vizibila, dar cica era in localitate si limita de 50. S-a lasat cu avertisment + puncte.
Eu il folosesc mai mult strict pentru avertismentele de radar si ambuteiaje.
Dau si flashuri pentru radare, e traditie pe zona balcanica.
frate ma lasati cu bocetele astea de femei palmuite, daca nu va convine ceva anume, de ce nu vindeti masina si mergeti cu transportul in comun? eu am primit doua amenzi intr-o luna, una dupa alta, si mi-am dat seama ca nu vreau s-o tin asa intruna, asa ca pana la urma am vandut masina si am ales transportul in comun cu abonament lunar in care intra si trenul in toata tara. Asa ca nu va mai plangeti deloc, ok!!! Nu vad ce rost are sa va lamentati ca niste gaste si sa va vaicariti atat. Eu am fost mai radical, am renuntat la condus si gata. Nu plang, nu-mi smulg parul din cap sau din nas sau urechi, nu ma vaicaresc de nimic. A fost alegerea mea sa nu mai am hemoragie de euro, si asta a fost. Am ales cum am simtit eu mai bine. Alegeti si voi!!! Gata, asta este, alegerea trebuie facuta.
Asta poti face tu in Germania, dar nu toti de prin Romania 😛
Pai daca baga amenzile din Germania si la noi se vor lasa multi de viteza. Am un coleg care s-a intors recent din Frankfurt si are de trimis 1000 EUR pentru ca a circulat cu viteza in localitate si a fost cu „intentie”, adica l-a bagat si la un articol gen „limiste publica”, in plus fata de legea circulatiei. Adica, mai ganditi-va daca chiar asta vrem?
Asa e. Legile ar trebui sa fie respectate. Dar toti cunoastem locuri unde limitele parca sunt stabilite pentru a fi amendat si nu pentru siguranta ta. Ultima amenda pentru viteaza am luat-o la iesire de pe autotrada in Arad. Limita de 80, putina urcare, apoi imediat dupa “varf” limita de 60. Totul e regim de autostrada cu banda de urgenta. Apoi la 3-400m e de fapt iesirea si acolo stau magicii pistolari. Te prind din plin pentru ca e absurd sa mergi cu 60 pe autostrada. Da, e inca autostrada acolo. De atunci merg pe acolo cu 60, dar doar de frica amenzii. Nu ma simt protejat de aia care stau la panda acolo, mai degraba furat. Nu comentez in rest, dar ar putea sa isi faca datoria intr-un fel mai productiv pe tru noi, nu pt finantele statului. Asa ca sunt pro-waze, dar sunt inpotriva vitezomanilor si imbecililor din trafic. Eu plec la drum cu gandul sa ajung la destinatie intr-o bucata chiar daca intarzii ore pe parcurs.
Drum Cluj Oradea.
Viteză medie cam 40kmh.
Mai puteai sa ii „dai” doar rar de tot prin localități, dar acolo poliția era la datorie că ați ci când vei ajunge la destinație sa te simți umilit că plătești asigurare, taxa drum tevea la motorină, itepe cu jecmăneală ai etc.
Nu e corect Waze ce face, dar primul exemplu trebuie sa îl de autoritățile. Dar vorba aia, hai că fix.
In general folosesc here maps, cel puțin în Europa este next level. In Ro, e bun Waze că arată ambuteiaje. Cine nu crede îl invit în Cluj.
Am și o poveste cum stai cei cu radar fix in zona unde locuiesc, daca ar pune un bumper nu ar mai fi nici o problema legata de viteză, dar nu și-ar taia ei sursa de bani.