Extinderea accelerată a platformelor asiatice de comerț online, precum Temu, AliExpress, Trendyol și Shein, începe să afecteze serios ecosistemul comercial din România.
Conform unui studiu publicat de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), majoritatea firmelor românești – fie ele online sau offline – resimt deja efectele acestor concurenți internaționali care operează în afara cadrului fiscal și de reglementare al Uniunii Europene.
Cifrele sunt îngrijorătoare: 77% dintre comercianții autohtoni se așteaptă ca vânzările lor să scadă în următoarele 12 luni din cauza acestor platforme. Trei sferturi dintre firme atrag atenția că micii producători locali riscă falimentul, iar peste 70% prevăd o creștere a volumului de produse ieftine și de calitate îndoielnică care ajung la consumatorul român. Impactul este resimțit în special în sectoarele de fashion, accesorii și bunuri de larg consum, acolo unde Shein și Trendyol domină deja ca prezență și volum.
Pe lângă presiunea directă asupra vânzărilor, 73% dintre companii estimează scăderea marjelor de profit, iar 43% au observat deja o diminuare a numărului de clienți. Platformele asiatice sunt percepute ca fiind principalul factor destabilizator, iar antreprenorii români se plâng că joacă într-o competiție cu reguli inegale. Temu și AliExpress afectează în special revânzătorii și companiile mici, unde presiunea prețurilor și viteza livrărilor devin greu de combătut fără un cadru legislativ echitabil.
Previziunile pentru anul în curs nu sunt mai optimiste. Aproape o treime dintre comercianți estimează că vânzările vor continua să scadă în 2025, în timp ce unul din patru producători locali denunță politicile de preț „de dumping” practicate de aceste platforme, care eludează plata taxelor către bugetul de stat. Antreprenorii cer măsuri urgente din partea autorităților: peste 60% vor ca toate platformele non-UE să fie obligate să respecte legislația europeană și să achite aceleași taxe și impozite ca firmele românești. De asemenea, mai bine de jumătate dintre respondenți susțin introducerea taxelor vamale indiferent de valoarea coletului, pentru a elimina portițele exploatate de comerțul internațional low-cost.
În acest context, mesajul mediului de afaceri este clar: lipsa unui tratament egal înseamnă pierderi directe pentru antreprenorii români. Oficialii ARMO atrag atenția că fiecare euro care nu este colectat din taxele datorate de giganții asiatici va fi acoperit din buzunarul firmelor locale corecte. În 2024, comerțul online a generat o cifră de afaceri echivalentă cu 3,4% din PIB-ul României și are potențial de creștere dacă beneficiază de un mediu concurențial echitabil. Însă pentru ca acest motor economic să funcționeze pe termen lung, e nevoie de reguli egale pentru toți actorii din piață, nu doar de promisiuni.
Între timp, puteți citi aici ce chilipiruri de pe Temu v-am recomandat până acum. 🙂






E rau cand cumparam direct din China, dar nu e rau deloc daca achizitonam aceleasi produse chinezesti de la Gica SRL, prin emag marketplace, cu 3000% adaos. Cand il aud pe CEO- ul ala ipocrit de la emag cum plange cu spume ca e concurenta neloiala, imi vine sa rad. Ii inteleg pe cei care chiar produc bunuri, dar nicidecum pe emag, care moare de grija comisioanelor primite de la srl-urile fantoma din marketplace. Daca n-ar fi niste adaosuri nesimtite si cateodate termene de livrare similare, poate lumea ar cumpara chinezariile din emag marketplace, in loc sa astepte 10-15 zile livrarea din China.
Nerusinare crasa, nu sunt „producatori locali” sunt „intermediar locali” care iti dubleaza, tripleaza pretul fara a aduce nimic mai consistent decat un chinez oarecare pe partea de calitate, garantie, etc.
In plus chinezul livreaza de multe ori prin firme din Europa, deci platesc taxe si impozite doar ca nu in Romania ci tari cu un regim fiscal mai sanatos, nu care incearca sa-si ingroape propria economie.
Si hai sa zicem ca nu plateste si produsele se scumpesc cu 50%, deci produsul A care era inainte la chinez 100 lei si 300 lei pe emag la Gigi SRL, o sa fie 150 lei la chinez si 450 lei la Gigi SRL (care cumpara acum si el cu 150lei de la chinez), ceea ce va face ca si mai multi clienti sa evite GiGi SRL si sa ia tot de la chinez deci nu prea cred eu ca Gigi SRL „producatorul local” (hahaha) este cel care cere taxe pentru chinez ci tot politicianul.
Mai era un „expert” de pe la o altă asociație de șnapani, ceva cu producere/import auto (ori să fi fost vreun directoraș ceva la Mioveni?) , care declara ritos (desigur dezinteresat și din dragoste de aproapele) că mașinile la mâna a doua sunt apocalipsa și că toată lumea ar trebui să cumpere doar autoturisme noi (da, da, chiar despre porcăriile la suprapreț care se strică fix după perioada de leasing e vorba).
Aici nu sunt de acord cu tine pentru ca am condus si detinut ambele variante. Sigur, atat timp cat iei o masina intretinuta si o intretii si tu, e ok, dar majoritatea celor pe care ii stiu cu asemenea afirmatie iau niste cojid e 2k Euro care polueazaz fonic, olfactiv si in toate felurile si nici nu sunt sigure pe drum.
Da si nu.
Ca un roman verde ce sunt, nici eu nu as da, sa zicem 30 mii pe o masina noua, cand pot sa o iau (fix acelasi model) la jumatate de pret, dar rulata 2-3 ani.
Daca as avea posibilitatea sa o deduc la taxe, da, clar as lua una noua.
Fix acelasi produs, marca Yato, un cleste mai specializat.
Cea mai eftina oferta pe Romania, cautata cu agregator de preturi = 250 si ceva de lei.
La ceva depozit in oras la mine, pret pentru client fidel, approx 230 lei.
Temu = 54 lei.
Magazinele mari de bricolaj sunt pline de produse aduse din China. Pretul, in cel mai bun caz, e de cateva ori mai mare, bineinteles.
„micii producători locali riscă falimentul” asta chiar m-a facut sa rad. Micii producatori locali de ce? Ca in afara de cateva chestii handmade cred ca poti numara pe degete toti producatorii mici reali de pe Emag. O sa crape bisnitarii, o sa scada sumele incasate de Emag din adaosurile impuse celor care vand prin ei (25…40% e ceva normal pt Emag). Din disparitia micilor „producatori” care cumpara cu 1 leu si vand cu 10 nu e o paguba. Nu sunt fan Temu & CO , dar m-am si saturat sa fiu luat drept fraier. Chestii mici (suruburi, capse, tot felul de prostioare metalice) prefer sa le iau de la chinez direct. Ca fapt divers: la noi la birou a crapat displayul de la 4 termostate wifi integrate intr-un sistem de incalzire in pardoseala mai complex. Nu aveai cu ce sa inlocuiesti termostatele fara sa schimbi tot sistemul de distributie (partea de separare circuite, valve etc). Un termostat nou era undeva pe la 600 lei in Ro si un display de la 400 in sus (erau o mana care vindeau asa ceva). Gasesc pe Aliexpress displayurile la 65 de lei. Eu zic ca e un pic de diferenta.