Cei de la nVidia au fost criticati de mai multe publicatii tech cand au lansat RTX 3070 cu doar 8GB VRAM in timp ce AMD Radeon RX 6800 avea dublu. Daca intentionati sa faceti un upgrade pe partea de GPU, materialul de mai jos s-ar putea sa va fie de folos.
RTX 3070 a fost lansat in urma cu 2 ani de catre nVidia si inca de atunci, au fost ridicate semne de intrebare de ce placa a primit doar 8GB de memorie VRAM, adica aceiasi capacitate de memorie prezenta si pe GTX 1070, lansata in urma cu 7 ani si care facea parte din acelasi segment mid-range. Chiar si RTX 3080 in varianta de baza avea doar 10GB VRAM.
Daca pana in 2023 gamerii nu au simtit nici un impediment in absolut nici un titlu lansat, de acum inainte lucrurile s-ar putea sa arate diferit. Noi titluri lansate precum The Last of Us Part 1, Resident Evil 4 Remake sau A Plague Tale: Requiem sunt foarte flamande dupa memorie, mai ales daca doriti texturi de calitate si rezolutii inalte.
Video-ul celor de la Hardware Unboxed demonstreaza dezavantajul celor 8GB vs 16 GB VRAM si cumva valideaza temerile legate de chiar o posibila strategie de marketing a nVidia. Ce e mai alarmant e ca nici noile modele nu sunt foarte generoase pe partea de memorie – RTX 4070 Ti vine cu 12GB RAM, in timp ce Radeon RX 7900XT vine cu 20GB RAM si acelasi pret. Bineinteles ca memoria nu este totul, dar poate fi o limitare hardware serioasa care poate fi evitata cand calitatea este pusa inaintea profitului cu orice pret.
In cazul in care cineva se mai intreaba care e problema pentru consumator: cei care au cumparat in 2021 un RTX 3070 vor trebui in anumite cazuri sa renunte la anumite detalii in jocuri inaintea celor care au cumparat in 2021 un RX 6800 – ambele avand un pret similar la lansare – cel recomandat de producator, nu cele gasite in razboiul criptomonedelor. Pe termen lung cei care au ales placa de la AMD par mai castigati.
Mai jos aveti si comparatia originala intre cele doua placi de acum 2 ani. Diferentele nu erau asa de notabile.
Sa iei The Last of Us Part 1 ca etalon e o gresala. Toata lumea plange efectiv cand vede cat de prost e optimizat…mai bine spus neoptimizat. Despre restul nu stiu ce sa zic.
De acord. Insa iti recomand sa urmaresti ambele video-uri cand ai timp. Diferente sunt si in alte cazuri. Acum intr-o lume ideala intr-adevar toate jocurile ar fi optimizate, dar problema cu memoria si texturile are logica. Eu am avut probleme pe RTX 3070 si cu Resident Evil Village cand doream sa folosesc texturi de calitate.
E clar ca va fi nevoie de tot mai mult VRAM and TFLOPs. Industria jocurilor si a placilor formeaza un cerc vicios. Nu stiu daca nu se mai justifica financiar sa se optimizeze un joc sau nu se mai doreste, dar e clar ca e un trend in ultima vreme sa dai cu mucii in gard la lansare si sa rezolvi probleme dupa. Si toata chestia asta , ma refer la lansarile dezastru, e sustinuta tacit de toti cei care precomanda un joc.
E clar ca nu poti compara dpdv al complexitatii sursei un joc de acum cu unul de acum 15-20 de ani. Dar … nici instrumentele aflate la dispozitia creatorilor nu au stat pe loc(motoare grafice, instrumente de test, acces la sesiuni de beta testing deschise daca vor, unde pot acumula o tona de informatie, etc). Sa nu uitam ca acum 15-20 de ani jocurile aveau versiuni demo …atat de mult aveau incredere producatorii in ceea ce fac. Teoretic acum ai posibilitatea sa cumperi un joc printr-o platforma de distributie digitala, sa il incerci 2-3 ore si sa ceri un refund daca nu iti convine. In realitate, producatorii de AAA s-au adaptat si primele ore de joc sun in mare parte introductive si pline de animatii lungi, astfel incat de multe ori nu poti sa iti faci o impresie prea exacta despre cum merge jocul.
Revenind la oile noastre, RAM/VRAM nu a fost niciodata destul, de cand s-a inventat, in nici un sistem. Nu o sa se schimbe asta prea curand.
In ziua de azi trebuie jocul si placa video. Nu nu mai sta nimeni sa optimizeze, de-asta ai nevoie de resurse mari. Cred ca nici macar nu le mai verifica inainte sa le scoata pe piata ca altfel nu-mi imaginez cum poti sa scoti astfel de jocuri si sa ceri o groaza de bani pe ele.
Solutia e sa lasam dracu jocurile si sa ne maturizam
tu primul …
Eu le-am lasat dracu de mult timp,poti incerca si cu desene animate
trebuie mai multa concurenta… Intel e binevenit pe piata placilor video, sper sa mai apara si altii…
Si cu toate astea PlayStation 5 se descurca onorabil cu 16GB de shared memory in conditiile in care ruleaza unele locuri noi fluid la 1440p+ 60FPS.
Cred ca e mai mult o problema de proasta optimizare si nesimtire a dezvoltatorilor de jocuri pe PC decat de cerinte reale si „true next-gen”…
Adevarul e undeva la mijloc. Iti recomand analizele facute de Digital Foundry: nici Xbox si nici Playstation nu-i doar lapte si miere.
E ceva trend – poate fi si oboseala cronica a dezvoltatorilor si presiune de la distribuitori sa lanseze cat mai repede un produs. De la finalul anului trecut pana acum pot numara pe o singura mana titlurile bine optimizate.
Eu am renuntat sa mai fiu hyped de vreun titlu – joc „vechituri” dupa 1-2 ani de la lansare. Momentan ma bucur de SnowRunner.
Asa si eu. Am o gramada de jocuri bune nejucate lansate de prin 2015 pana in 2020. Ma tin ocupat cu ele. Noile lansari le las sa macereze 1-2 ani. 🙂
Graba strica treaba , totul rapid si fara sens . Pasiune este ,astept jocuri bune .