In timp ce nVidia ne-a aratat ce poate in segmentul high end cu GeForce GTX 1080 si GTX 1070, AMD ataca intai piata middle end cu noua sa generatie de GPU-uri realizate in proces tehnologic de 14 nm FinFET. Si primul reprezentant este placa video Radeon RX 480, realizata in jurul GPU-ului Polaris 10, sau Ellesmere.
Vorbim despre un GPU extrem de important la AMD pentru ca, pe langa promisiunile facute care vom vedea daca au fost respectate, este primul chip grafic care apare dupa restructurarea Radeon Technologies Group sub Raja Koduri, si primul realizat la GlobalFoundries. Dar sa vorbim intai despre arhitectura, a patra generatie de Graphics Core Next. Insa pentru marketing aceasta va fi cunoscuta ca GCN 4.0, si nu 1.3 cum era defapt la rand. Chiar daca diferentele nu sunt deloc mai mari decat de la 1.1 la 1.2.
Deci ce stie aceasta GCN 4.0? In primul rand unitatile computationale ar trebui sa fie cu 15% mai eficiente (deci mai performante). Si asta fara sa luam in calcul procesul tehnologic mai mic sau alte artificii, care ar creste de 2.5 ori eficienta energetica a intregului GPU. In al doilea rand acum avem doua hardware schedulers si patru motoare avansate de procesare asincrona. In al treilea rand, cele patru procesoare independente de geometrie sunt mult mai potente, au putina memorie cache proprie. Iar nu in ultimul rand si codarea si decodarea video au fost ameliorate, stiind acum de H.265 si HEVC la rezolutii 4K si 60 fps (pe langa H.264 sau VP9).
Si daca e sa disecam GPU-ul Ellesmere, regasim patru Shader Engines cu 2 MB memorie cache L2 la comun. Fiecare Shader Engine este alcatuit din noua unitati computationale, cate un procesor geometric, un motor de rasterizare si doua capete de rendare. Iar fiecare unitate computationala detine cate 64 Stream Processors.
Ceea ce duce totalul lui Ellesmere la 2304 Stream Processors, 32 ROP-uri, 144 unitati de texturare si 36 unitati computationale. Asta intr-un chip de 232 mm2 si 5.7 miliarde de tranzistori. Cu frecventa nominala de 1120 MHz, si un boost la 1266 MHz. GPU-ul are la dispozitie fie 4 GB GDDR5 la 7000 MHz, fie 8 GB GDDR5 la 8000 MHz, in ambele cazuri pe 256 bits. Placa dezvolta o putere de procesare de 5.16 TFLOPS (5.8 TFLOPS in boost), si consuma 150 W.
Din acest motiv AMD a echipat-o cu un conector electric suplimentar de sase pini, cam putin avand in vedere ca acesta ofera un maxim de 75 W, exact cat slot-ul PCI-E pe unele placi de baza. Si atunci unde mai avem loc de overclocking? Radeon RX 480 masoara 245 mm lungime si ocupa doua slot-uri, in ciuda PCB-ului mai scurt. Alimentarea are 6+1 faze, si o serie de artificii electrice asigura o buna functionare in timp. Cum ar fi Boot time power supply calibration (asigura stabilitatea la pornire. si chiar modificarea fina a voltajelor spre a compensa imbatranirea tranzistorilor) sau Adaptive clocking (ajusteaza frecventa si voltajele in functie de necesitati si conditii).
Placa este compatibila Qaud Crossfire (prin interfata PCI-E 3.0), DirectX 12, FreeSync, LiquidVR cu Variable Rate Shading (prioritizeaza imaginea centrala si scade calitatea la periferie), si TrueAudio Next (un nou mod de redare a sunetului avand la baza si elemente de fizica). Iar programatorii pot rezerva o parte din puterea de procesare pentru sarcini specifice, gratie functiei Compute Unit Reservation.
Ca si iesiri regasim un HDMI 2.0b si trei DP 1.4. AMD pare sa fi renuntat complet la DVI, desi probabil integratorii vor readuce in scena acest conector. Si pentru ca tot am amintit mai devreme de overclocking, trebuie sa spunem ca pentru asta exista o noua aplicatie integrata in driver, WattMan. Aceasta ofera optiuni extensive de control, de la ajustarea individuala a frecventelor, voltajelor, consumului sau turatiei ventilatorului, pana la limitarea tuturor parametrilor (inclusiv al nivelului acustic). Sau crearea de profiluri individualizate pe joc.
Dar daca avem la dispozitie toate instrumentele pentru overclocking, asta nu inseamna si ca putem sa ne bucuram de el. Placa, cel putin in model standard, pare extrem de limitata. Fie de la alimentarea de 150 W cat este si consumul, fie de la sistemul de racire cu radiator simplu si ventilator tip turbina, fie de la chip-ul in sine. Pana nu vom vedea versiuni speciale ale integratorilor nu vom afla cauza exacta, dar mai mult de 1300 – 1350 MHz in boost si 9000 MHz la memorie nu prea se poate obtine…
Dar asta conteaza mai putin daca performanta oferita direct este la inaltime. Insa… este? Fata de Radeon R9 380 ofera un spor de performanta de 40%, si de 60% fata de GeForce GTX 960. Ceea ce o pozitioneaza la 5% peste GeForce GTX 970 si acelasi nivel cu Radeon R9 390. Si o lasa la 10% de GeForce GTX 980 si Radeon R9 390X, 15 – 20 % de Radeon R9 Fury, si 30% de Radeon R9 Fury X sau GeForce GTX 980 Ti. Si la 50% departare de GeForce GTX 1070. Deloc impresionant! Poate doar viitorul DirectX 12 sa o mai ajute putin…
Review-uri complete puteti citi la PCPerspective, TechPowerUp, TechSpot si Lab501. Ramane de vazut daca modelele integratorilor vor fi mai tentante sau nu. Si am lasat la final pretul. Radeon RX 480 cu 4 GB costa 200 $, in timp ce RX 480 cu 8 GB este 240 $. Avand in vedere cat ne ofera, nu vedem in Radeon RX 480 decat o alternativa putin mai ieftina si mai economica.