Procesorul Cell a debutat in consola gaming de la Sony, PlayStation 3, in urma cu un an si patru luni. Dar proiectul sau a inceput inca din 2001, ca o colaborare intre IBM, Sony si Toshiba. Este alcatuit dintr-un nucleu PowerPC, ajutat de opt unitati de coprocesare, optimizate pentru multimedia si calculare vectoriala.
Deci este un chip foarte puternic, pe care lumea PC-urilor ar putea sa-l foloseasca din plin. Si exact aici vrea sa tinteasca si Toshiba acum, cu derivatul de Cell intitulat SpursEngine 1000.
Acesta este un coprocesor dedicat in principiu procesarii A/V in format HD. El codeaza si decodeaza hardware mpeg2 si H.264. Personal ma asteptam la meniri mai importante pentru Cell, dar poate pe viitor…
Toshiba a pastrat pentru SpursEngine 1000 doar patru dintre cele opt unitati de coprocesare, acestea fiind arhisuficiente pentru codarea A/V. Chip-ul este realizat in procesul tehnologic de 65 nm, are o frecventa de 1.5 GHz, si un consum de 10 – 20 W. Si foloseste interfata PCI-E 1x pentru a se conecta la PC. Toshiba si-a anuntat intentia de a mai micsora procesul tehnologic, pentru a scadea consumul, insa probabil o astfel de mutare va avea loc o data cu trecerea Cell-ului pe 45 nm.