Inca de cand Dacia a anuntat Easy-R, cutia automata (robotizata, de fapt, detaliem mai jos) pentru Logan si Sandero ne-am aratat foarte curiosi de aceasta. In plus, o data cu Easy-R, Dacia a anuntat si gama Prestige pentru aceleasi modele, marcand astfel doua premiere pentru marca auto romaneasca.
Pentru ca acum Dacia are o gramada de dotari la care acum vreo doi ani poate nici nu puteam visa, plus o cutie de viteze automata – robotizata. De aceea am vrut neaparat sa testam Dacia cu Easy-R si gama Prestige.
Arena IT nu este si nu va fi (cel putin nu planuim asta) un blog auto, unde veti putea citi despre calitatea plasticelor din masini, ramane un blog IT, insa ne dorim, daca putem, sa acoperim si subiecte auto interesante. Cum a fost review-ul Renault Zoe sau cel pentru Renault R-Link 2. Acum testam Dacia Sandero Easy-R pentru cutie si echiparea de top, doua aspecte interesante pentru industria auto din Romania. Pe viitor ne dorim sa punem mana si pe un Dacia Duster Connected by Orange, sa vedem ce aduce in plus pentru un utilizator care vrea sa fie mereu conectat.
Revenind, trebuie sa va spunem doua lucruri. Primul, Dacia Sandero Easy-R ne-a fost oferita in teste de Auto Europa – Timisoara (concesionar Dacia, Renault, Nissan), al doilea, in weekendul care urmeaza (24 – 26 iunie) caravana Dacia vine la Iulius Mall Timisoara si Shopping City Sibiu, unde oricine va putea testa noua cutie de viteze. Detalii pe pagina dedicata Dacia.
Acum e momentul sa trecem la review-ul masinii si al cutiei de viteze robozitate Easy-R.
Review Dacia Sandero Prestige
Aspect interior si exterior. Nu cred ca sunt foarte multe lucruri de spus aici, pentru ca nu s-au schimbat enorm de multe lucruri de la o versiune la alta. Totusi, la exterior avem jante de aliaj de 15 inch, oglinzi cu semnalizare si culoare argintie si noua culoare bruna.
La interior avem (cred eu) niste scaune noi si o tapiterie mai placuta. Va pot spune ca scaunele sunt mult mai confortabile decat cele de pe vechiile modele – cel putin cele din fata. Din pacate, nu avem reglaj de inaltime pentru scaunul soferului.
Tinuta de drum. Dacia Sandero ramane o masina inalta, de aceea nu e una cu care sa iei curbele cu viteza. Totusi, e o masina perfecta pentru drumurile noastre. Preia denivelarile si gropile cu brio si cateodata garda la sol mai inalta poate fi un avantaj.
Consum si motorizare. Sandero are o gramada de motorizari, de la 1.2 73 CP la 1.5 dci 90 CP, motor pe care l-am avut si noi in teste, cuplat la cutia cu 6 rapoarte Easy-R. Motorul e destul de fasnet pentru aproape toate ocaziile iar consumul poate fi decent. Pana la 130 Km/h merge foarte bine si nu e exagerat de zgomotos. Merge si mai sus de atat, insa nu cred ca e cazul.
Am condus masina in jur de 120 Km (atat urban cat si extraurban) fara sa o menajez si am avut un consum mediu de 6.9 l/100 Km. Ce-i drept, inainte de asta, am facut vreo 20 Km doar prin oras, prin trafic infernal, iar consumul a fost de 14.8 l/100 km. Insa media de viteza cred ca a fost sub 15 Km/h.
In orice caz, sunt convins ca la un drum lung consumul poate fi undeva la 5 – 5.5 l/100 Km, pentru ca pe acolo era pe la 100/110 Km/h.
Dotari. Echiparea Prestige are o multime de dotari, pe care parca nu speram sa le avem vreodata pe Dacia: ABS, ESP, 4 airbag-uri, climatronic, tempomat (pilot automat), limitator de viteza, senzori de parcare, sistem start-stop, computer de bord, navigatie multimedia (cu USB, mp3), bluetooth, 4 geamuri electrice si altele.
Pe toate le consider utile. Chiar si sistemul start-stop care functioneaza destept in 90% din cazuri (daca in masina incepe sa se incalzeasca, porneste, de exemplu), insa am patit o data sa-mi opreasca motorul chiar cand voiam sa plec. In orice caz, se poate dezactiva dupa fiecare pornire de motor.
Sistemul de navigatie, pe langa harta Romaniei, are si limitele de viteza, asa ca te atentioneaza cand le depasesti.
Am gasit ceva nou si la dotarile exterioare. Nu stiu de cand a aparut pe modelele Dacia, insa capota are acum un piston care o tine ridicata, nu mai trebuie sa-i pui sprijin.
Sistemul de climatizare e foarte ok, insa parca daca-l pui pe un 20-21 de grade si-l lasi pe auto, acum pe caldurile astea, ventilatia merge puternic tot timpul. In schimb daca pui tu manual ventilatia pe nivelul doi, face fata lejer, si nici zgomotul nu e mare.
Ce mai, Dacia Sandero Prestige are cam tot ceea ce-ti poti dori de la o masina.
Review cutie de viteze Dacia Easy-R
Acum a venit momentul sa vorbim despre cea mai tare noutate din portofoliul Dacia: cutia robotizata Easy-R. Practic, Easy-R nu este o cutie automata traditionala ci o cutie manuala robotizata. Are doua actuatoare, unul care schimba vitezele si unul care apasa ambreiajul, plus un computer care le controleaza. Da, pentru majoritatea persoanelor Easy-R va fi o cutie automata, pentru ca schimba singura vitezele.
Un clip de prezentare si mai multe detalii despre functionare avem intr-un articol dedicat.
Acum ca am facut aceasta mica introducere, sa vedem cum se conduce de fapt Easy-R, in fiecare mod al ei: Drive sau Manual.
Modul Drive. Dupa cum v-am zis, am condus Easy-R vreo 120 Km, atat prin oras cat si pe afara. Initial am condus-o doar pe drive si la inceput totul mi s-a parut putin ciudat. O sa va spun de ce.
Conduc zilnic un VW cu o cutie automata cu dublu ambreiaj (DSG), la care schimbarea treptelor de viteze se simte, insa foarte putin.
Ei bine, la Easy-R lucrurile nu stau chiar asa. La fiecare schimbare a treptei de viteza se simte un gol de putere, e un moment in care botul masinii se lasa in jos, ca si la frana de motor, dupa care accelereaza. Miscarile astea te fac sa te simti ciudat, pentru ca desi e o miscare naturala a masinii in cazul unei cutii manuale, deci nu dureaza mai mult de 2 secunde, nu te astepti la asta cand e vorba de o cutie automata. Plus ca miscarea masinii n-are nicio legatura cu actiunile tale, cum e la manuala.
Insa dupa cativa kilometri condusi, putina rabdare si cu putina indemanare, incepi sa te inveti cu functionarea cutiei. Vei putea sa anticipezi mai bine cand aceasta schimba si sa o faci sa schimbe mai lin si mai frumos. Cateodata intre treptele 1 si 2 sau 3 si 4 nici nu se simte schimbarea.
Mai mult, daca stai in spate, si nu vezi soferul, nu ti se pare nimic neobisnuit in rulajul masinii.
Revenind la modul Drive, va mai spun si ca Easy-R schimba in functie de cum accelerezi. Adica schimba mai sus daca „bruschezi” pedala de acceleratie sau mai jos daca esti gentil cu ea. Exact ca orice automata.
Mai mult, in accelerari bruste, cutia tine treapta de viteza foarte mult, ca sa nu te deranjeze golul de putere intr-o eventuala depasire.
Modul Manual. Pe langa modul Drive, care-ti schimba singur vitezele, am folosit o perioada si modul Manual. Ei bine, va spun ca pe Manual poti sa schimbi vitezele mult mai fluent decat ai crede. Practic, cateodata nu simti deloc schimbarile, daca te sincronizezi cu turatia motorului.
Vad foarte util modul manual pentru orice situatie. Atat in oras cat si pe afara. Merge absolut genial si, personal, as da 500 euro in plus (ca atat costa Easy-R, fata de o cutie manuala) doar pentru asta, fara Drive.
Iar modul manual mai are doua avantaje. Primul e ca poti pleca cu treapta a doua de pe loc – asta te poate ajuta iarna pe zapada, al doilea e ca nu trebuie sa retrogradezi cand franezi, se ocupa computerul de asta.
Alte consideratii. Easy-R are si kick-down, deci poti apasa pedala de acceleratie pana la fund, dupa care cutia va retrograda, de obicei, doua trepte de viteze, dupa care va accelera puternic. Asta merge chiar si pe manual.
Concluzie
Toti cei care au vazut masina (si au fost vreo 4 prieteni) au spus ca e un pas enorm pentru Dacia si au placut-o din prima. Sunt de acord cu ei, Dacia Prestige + Easy-R chiar este un pas imens. Avem o cutie robotizata si toate dotarile de care ai putea avea nevoie.
Easy-R ramane o solutie buna. Sunt convins ca majoritatea persoanelor care vin de pe o masina cu o cutie manuala nu vor vedea schimbarea trreptelor de la Easy-R ca fiind deranjanta si se vor obisnui mai repede cu ea. Daca nu, vor folosi modul Manual, care merge grozav.
Daca Dacia scotea Easy-R doar cu mod manual fara pedala de ambreiaj nimeni n-ar fi avut nimic de reprosat cutiei, asa sunt convins ca se vor gasi rautaciosi sa o critice. Insa, chiar asa, eu cred ca cei 500 Euro in plus merita din plin, pentru ca ai parte de confort sporit, garantie pe ambreiaj si, de ce nu, poate si un consum mai bun de combustibil.
Pretul masinii testate este situat undeva in jurul sumei de 13500 Euro, un pret la care Dacia n-are concurenta. Mai multe detalii puteti afla chiar din configuratorul Dacia.
Evident, daca aveti intrebari va astept cu ele in sectiunea de comentarii.
AndyM a zis
De cand are Dacia oglinzi cu semnalizare?
Gabriel a zis
Incepand de la modelul 10 Ani. Iar acum si in echiparea de top.
AndyM a zis
N-am stiut asta. 😀 Merci!
Greuceanu a zis
Eu nu sunt lămurit,ESP este dotare standard pe orice model sau doar pe modelul Prestige?
Întreb pentru că unii spun că trebuie să fie dotare pe orice model nou conform unei directive a UE,iar alții susțin că nu e prezentă decât pe modelele superioare.
Gabriel a zis
Este standard.
Bogdan a zis
Concurentii sunt Peugeot 208 si Opel Corsa, ambele modele cu transmisii robotizate sau pilotate cum le numesc ei. Check them out!
Darius J. a zis
Corsa e mult mai mica decat Sandero, nu mai vorbim de Logan.
Bogdan a zis
La pret ma refeream. Sunt undeva la 13.200 euro
Darius J. a zis
Cu aceleasi dotari?
Razvan a zis
Consum de 14 in oras?? la 13500 nu are concurenta ??cum poti sa susti asa ceva??traiesti pe alta planeta??ford focus prin rabla la 12000?? fiat tipo ce zice??si multe altele…sa fii tampit sa dai 14000 pe o masina dacia..calitatea materialelor 0…etc…cei ce au cumparat si sau lamurit stiu despre ce vorbesc si cei ce nu cumpara la fel….
Darius J. a zis
Da-ne niste exemple concrete de concurenta cu aceleasi dotari, cutie automata si pret tot pe acolo.
Si da, Dacia face masini asa nasoale incat toate taxiurile au 300.000+ kilometri la bord si merg ok.
Razvan a zis
dupa cum spuneam aia nu este o cutie de viteze automatae ceva sa fie ca pentru romani… este foarte slaba ….un ford focus 1.6 cu powershift (cutie automata ) prin rabla promotie etc costa 14000 si din pacate nu avem ce sa discutam ..raport..calitate..pret..
Enache Alexandru a zis
@Razvan
Poate tu traiesti pe alta planeta.
Dacia (orice model) NU ARE CONCURENT la raport pret-clasa-dotari.
Scoate capul din cur si mai respira aer curat, iti face bine la creier !
Octavian Matei a zis
Lada Versa
Radu a zis
Am inteles ca motorul daciei din test era cel diesel de 90 de cai. Estimezi un consum de 5.5/100 extra urban la 110 km/h? Nu e cam mult? Aveam impresia ca astea stau undeva pe la 4-4.5 l/100.
Darius, zici ca ai un vw cu dsg. Sincer vorbind, daca ar fi acum sa alegi intre vw si dacia, avand in vedere pret/calitate si dotarile oferite. ai alege dacia?
Darius J. a zis
Nu e cam mult, mai avem in familie un 1.5 dci si tot pe acolo consuma. Poti obtine cu el si consumuri mai mici, chiar si de 3.5-4.5, dar doar daca nu depasesti 90 la ora.
Cat despre alegere, eu am ales sa imi iau masini second hand de fiecare data, pentru ca asa mi-am permis. 🙂 Totusi, daca ar trebui sa aleg intre o serie de masini noi pana in 14000 euro (cred ca poate ajunge si pe 9000 cu rabla) as alege Dacia cu Easy-R. Si nu cred ca as avea nici ce sa aleg altceva cu aceleasi dotari.
O vad o masina foarte buna, in varianta automata, pentru flote, oameni linistiti si familii care vor sa schimbe vechea masina cu una noua pe care si-o permit.
Pentru ca da, la 13000 euro poti sa iti iei Passat CC DSG, dar cati si-l permit?
IRICIUC Mihai Daniel a zis
In general motoarele Renault sunt bune, dar in rest cam lasa de dorit dpdv calitativ.
Ionutz Asaftei a zis
Sau puteti sa va luati un Renault Fluence second hand intre 6000-7000 euro din 2010-2011 si sigur sunteti mai castigati decat a da atatia bani pe o astfel de masina.
Fiind atatea masini second hand, daca stiti sa cautati si sa fiti atenti, veti lua o masina foarte buna. Nu se merita sa cumperi masina noua (decat daca te dau banii afara din casa) 😀
Vazusem la 12-14.000 euro Mercedes E220CDI din 2010-2011, deci nici in 10 de ani acum in colo acest model de Dacie „revolutionar” nu o sa ajunga la nivelul Mercedes-ului anterior mentionat.
Ionutz Asaftei a zis
Am uitat sa mentionez, acel E220CDI era „robotizat” (cutie de viteze automata) cu dotari mult mai multe decat ce o sa aiba acea Dacie vreodata + sa nu aducem in discutie calitatea constructiei.
Octavian Matei a zis
Eu as sta departe de harburile germane. I-a o masina germana noua si cand ii expira garantia scapa de ea. Cheltui de te stingi dupa ce trec de 100 000km. Inclusiv un Mercedes de 5 ani cu 100 000 km e un gunoi bun de dus la dezmembrari. Nu stiu cum justifica unii cumpararea unei rable de 5 ani cand la acelasi pret pot cumpara noua. Cumperi o Dacie full option la 13000euro investesti in ea alte 1000 in 5 ani total 14k euro. Rabla de Mercedes 14k plus 10k in 5 ani ttal 24k. Mercedesul de 10 ani merge la gunoi pe Dacia de 5ani primesti 3-4k. Dupa 5 ani cu Dacia ai pierdut 9k cu Mercedes 24k. Plus ca mergi fara griji cu Dacia nu ca harbul de Mercedes.