Au trecut deja trei luni de când am achiziționat o Toyota Corolla și am parcurs aproape 10.000 de kilometri cu ea. În tot acest timp, am ajuns să mă familiarizez cu mașina și să-i înțeleg mai bine comportamentul. După ce am condus-o zilnic în oraș și am făcut câteva drumuri lungi, mi-am dat seama că un vehicul hybrid reprezintă atât un prim pas important, cât și un posibil ultim pas către tranziția completă la electrificare.
Acum doi ani, m-am gândit serios să îmi cumpăr o mașină electrică, dar am renunțat la idee după ce am testat câteva modele și m-am confruntat cu problemele de infrastructură din București, pe care le-am discutat în articole anterioare. Asta nu înseamnă că sunt împotriva vehiculelor electrice – din contră. Faptul că am scos în evidență anumite provocări cu care m-am confruntat nu ar trebui să fie interpretat ca o antipatie față de electrice. Apropo, încă sunt de părere că în București este greu să conduci o electrică.
Vreau să fie clar de la început: nu sunt un fanatic al unei categorii anume. Îmi plac și mașinile diesel, și cele pe benzină, și hybridele, și electricele. Ador sunetul unui motor V8, dar apreciez și liniștea și confortul unei mașini electrice. Îmi place să dau manual o inferioar pe serpentine, dar, în același timp, mă bucur de răspunsul instantaneu al unei cutii automate.
Pur și simplu, îmi plac mașinile, punct.
Conducând o hybridă full am înțeles din nou de ce mi-am dorit o electrică acum doi ani. De multe ori, ca să înțelegi cu adevărat o mașină, trebuie să o conduci. Oricât i-ai povesti lui Gigel sau Mirel despre cum se simte un vehicul electric sau hybrid, până nu se urcă într-unul, nu vor înțelege. Totuși, voi încerca să explic cât mai clar anumite lucruri, sperând că lumea va înțelege fără să devină ostilă.
Revenind la subiect: după 3 luni și aproape 10.000 de kilometri, am ajuns să apreciez tot mai mult avantajele unei mașini hybride, mai ales în oraș. În București, în funcție de trafic, poți conduce între 60% și 80% din timp în modul electric, ceea ce face șofatul mult mai confortabil, mai ales când ești prins în ambuteiaje. Apăsarea butonului de start, fără să auzi motorul pornind zgomotos, îți dă senzația că te-ai teleportat în viitor. Iar atunci când pleci de pe loc fără sunet, vecinii exclama: „ia vezi ma, asta e din aia electrică”. Ma rog, în funcție de cartier poate sa sune altfel 🙂
Este cu adevărat o experiență plăcută să pleci în liniște din parcare, să te strecori pe aleile de lângă bloc unde copiii se joacă și vecinii își plimbă câinii, fără să deranjezi fonic sau să lași fum în urma ta.
Pentru mine, ca șofer, e reconfortant să știu că pot rula electric în zone liniștite, cum ar fi pe străduțele cu case sau prin curtea de la țară când parchez.
Mai mult, la semafor, motorul termic se oprește complet. Acea liniște din mașină te face să realizezi cât de mult zgomot ai suportat până acum. Dacă mașina ta nu are sistem start-stop, fă un mic experiment și oprește motorul la semafor – vei simți imediat diferența.
Diferența majoră este că, deși motorul termic este oprit la semafor, când plec sunt mereu primul. Cei 200 de cai putere ajung instant la roată, la fel și cuplul, iar dacă apăs mai puternic pedala de accelerație, motorul termic pornește imediat. Datorită cutiei e-CVT, nu e nevoie să schimb vreo treaptă de viteză – mașina accelerează constant, fără să piardă putere, așa cum se întâmplă uneori la cutiile manuale sau chiar la cele automate. Chiar și o cutie automată are nevoie de câteva milisecunde pentru a schimba treptele, ceea ce poate însemna o pierdere de 0,5 secunde. Cu e-CVT, această problemă dispare complet.
O mașină hybridă îți oferă un condus mult mai relaxat, dar, paradoxal, poți ajunge să fii mai rapid pe șosea fără să îți dorești asta. De multe ori, trebuie să înveți să controlezi mașina, iar eu o trec frecvent în modul ECO pentru a obține accelerări mai line. Altfel, pare că plec prea rapid de pe loc, și nu o fac intenționat. Oricât de ușor aș apăsa pedala de accelerație, motorul electric transmite puterea către roată într-un mod diferit. Nu are nevoie de turatii sau de cuplarea unui ambreiaj – totul se întâmplă instantaneu.
Sunt senzații noi pentru orice șofer – evident plăcute, dar puțin neobișnuite și care necesită o perioadă de adaptare. Deși alimentezi mașina cu benzină, sistemul hybrid schimbă radical experiența de condus. Te face să realizezi că tehnologia auto a evoluat, iar tu, ca șofer, ești cel care trebuie să țină pasul. În fața acestei realități, ai de ales: fie devii acel adult sceptic, reticent la noile tehnologii, fie te adaptezi și înțelegi că aceste schimbări sunt în beneficiul nostru. Iar la final, toate aceste inovații ne fac viața mai ușoară și condusul mai plăcut.
Tot ce am enumerat mai sus este doar începutul unei experiențe care îți schimbă complet percepția despre condus. Fiind o mașină hybridă, poți rula pe electric doar pe distanțe scurte, și acele senzații de liniște și accelerație instantanee apar doar cât timp bateria este încărcată. Aici intervine prima dezamăgire: te obișnuiești rapid cu acest confort și simți nevoia să îl ai constant. Și, inevitabil, începi să te gândești că următoarea mașină trebuie să fie una complet electrică.
Când conduci o hybridă, începi să te atașezi de acele momente de liniște absolută la pornire, de puterea care vine fără întârziere, de senzația că mașina răspunde perfect la fiecare comandă. Motorul electric îți oferă o experiență de condus care pare aproape futuristică, fără zgomotul sau vibrațiile cu care erai obișnuit. Îți dai seama că aceste calități devin indispensabile, și, în timp, ți se face dor de ele când mașina trece înapoi pe motorul termic.
Te obișnuiești atât de mult cu aceste beneficii încât începi să vrei mai mult. Vrei să experimentezi acea liniște și acea putere instantanee în mod continuu, nu doar pentru câțiva kilometri cât îți permite o mașină hybridă să rulezi în modul electric. Această tranziție între modurile de funcționare, de la electric la motorul pe benzină, începe să îți pară incompletă, ca și cum ai primi doar o parte din ceea ce ar putea fi experiența completă de condus electric.
De aici vine și concluzia naturală că o mașină hybridă este doar o treaptă intermediară – primul pas către o mașină complet electrică și în același timp ultimul. După ce te bucuri de beneficiile electrificării, fie că vorbim despre confortul oferit în traficul urban, fie despre răspunsul instant la accelerație, începi să realizezi că viitorul nu poate fi altfel decât electric sau hybrid. Hybrida îți deschide ușa către această lume, dar te lasă să îți dorești mai mult, să îți dorești o experiență care să fie constantă și completă. În acest sens, poate fi nu doar primul pas, ci și ultimul pe drumul către un vehicul electric, pentru că te face să înțelegi că acolo este destinația finală.
Cu toate acestea, nu cred într-un viitor complet electric. Din punctul meu de vedere, viitorul ar trebui să ofere toate opțiunile disponibile. Aș vrea să vedem în continuare mașini diesel, pe benzină, hybride, electrice sau chiar pe hidrogen. Diversitatea în alegerile de motorizare este esențială, și nu mi-aș dori ca producătorii auto sau guvernele să impună un anumit tip de motor doar pe baza unor decizii administrative.
Pe de altă parte, nu cred că vom avea vreodată o infrastructură suficient de dezvoltată pentru a susține o piață dominată de mașini electrice. Mi se pare aproape imposibil să atingem acest punct în viitorul apropiat. Mașina electrică nu va fi pentru toată lumea, ci doar pentru cei care sunt dispuși să își adapteze stilul de viață sau care au acces la toate condițiile necesare pentru a o alimenta acasă. Majoritatea oamenilor locuiesc la bloc, și, în multe cazuri, este extrem de dificil, dacă nu imposibil, să încarci o mașină electrică acolo, exceptând situațiile în care ai o parcare subterană sau un loc dedicat unde poți instala o stație de încărcare. De altfel, mulți dintre noi nici măcar nu avem un loc de parcare asigurat, din cauza lipsei de spațiu.
Deși am deviat puțin de la subiect, nu vreau să pară că susțin electrificarea cu orice preț. Nu încerc să conving pe nimeni să își cumpere o mașină electrică, pentru că, așa cum a spus și Darius, acest tip de vehicul nu este pentru toată lumea. Dar nu putem ignora faptul că tendința generală a pieței și politicile actuale ne împing în această direcție. Important este să rămânem deschiși la toate soluțiile și să nu uităm că nu există o singură opțiune valabilă pentru toți șoferii.