În anul 2024, peste 1,3 milioane de numere de telefon au fost transferate între operatorii de comunicații electronice din România, subliniind importanța portabilității pentru utilizatorii care doresc să își schimbe furnizorul, păstrându-și numărul de telefon.
De la lansarea acestui serviciu în octombrie 2008, au fost transferate între rețele peste 12,6 milioane de numere.
Anul trecut au fost portate 1.360.111 numere de telefon, dintre care 94%, adică 1.282.509, au fost numere de telefonie mobilă, iar restul au fost numere fixe. În medie, în fiecare lună a anului 2024 s-au efectuat 113.343 de portări, cu un vârf în luna ianuarie, când aproape 140.000 de numere au fost transferate.
Datele statistice furnizate de ANCOM arată că utilizatorii persoane fizice sunt cei mai interesați de portarea numerelor de telefonie mobilă, reprezentând 88% din totalul numerelor mobile portate. Pe de altă parte, 75% dintre numerele fixe portate au fost solicitate de persoane juridice. În procesul de portare a numerelor au fost implicați anul trecut 36 de furnizori de servicii de telefonie fixă și mobilă.
Dintre cei 1.282.509 utilizatori care și-au portat numerele mobile în 2024, majoritatea au optat pentru serviciile furnizorului Digi Romania, care a primit 726.428 de numere. Vodafone a atras 284.193 de numere, Orange 192.444, iar Telekom Romania Mobile Communications 79.427, restul numerelor fiind redistribuite către alți operatori. Din totalul numerelor mobile portate, 58% (741.566) au fost pe bază de abonament.
Pentru telefonia fixă, 77.602 numere au fost portate în 2024. Vodafone a fost operatorul cel mai solicitat pentru portare, cu 21.196 de numere transferate, urmat de Colt Technology Services cu 18.460 și Digi Romania cu 18.170. De remarcat este faptul că 28.002 dintre numerele fixe portate au fost independente de locație, având acces gratuit sau tarif special, ceea ce indică o utilizare constantă a acestora pentru servicii esențiale.
În 2024, ANCOM a înregistrat 746 de petiții legate de portarea numerelor de telefon, cele mai frecvente probleme semnalate fiind anularea proceselor de portare din cauza reofertărilor din partea furnizorilor la care utilizatorii doreau să renunțe, precum și rezilierea contractelor pentru numerele alocate inițial provizoriu. Autoritatea subliniază necesitatea unui proces de portare clar și transparent, care să ofere utilizatorilor libertatea de a alege serviciile dorite.
Lasa un comentariu!