România ar fi reușit o performanță remarcabilă în 2024, întrecând Italia la numărul de automobile produse, conform unei analize publicate de News.ro și realizate de Radu Limpede.
Iar asta e o știre importantă, mai ales în contextul în care, în ultima perioadă, se tot discută despre cum produceam pe vremuri și cum importăm acum de toate! 🙂
Italia, una dintre marile puteri industriale ale Europei, a fost afectată de un declin semnificativ al producției Stellantis (Fiat), în timp ce modelele de volum produse în România – Dacia Sandero, Duster, Logan, Jogger (Mioveni) și Ford Puma, Transit Courier, Tourneo Courier (Craiova) – au beneficiat de o cerere crescută pe piața europeană.
Producția auto: România vs. Italia
- România (2024): ~560.000 automobile
- Italia (2024, estimat): între 475.000 și 600.000 automobile
În Italia, grupul Stellantis (Fiat) a produs doar 475.000 unități, în scădere cu 37% – cel mai redus nivel din ultimii 68 de ani. Dacă ceilalți producători italieni nu au compensat acest declin, România ar fi urcat pe locul 6 în UE, după Germania, Spania, Franța, Cehia și Slovacia.
Declinul Italiei s-a datorat în principal unei scăderi puternice a producției Stellantis, care a înregistrat un minus de 37%. Uzinele Mirafiori din Torino au fost afectate de o reducere de 70% a producției, în timp ce fabrica Maserati din Modena a suferit o scădere și mai dramatică, de 79%.
În contrast, România a beneficiat de o creștere a producției, susținută de popularitatea modelelor Dacia și Ford Otosan pe piața europeană, unde accesibilitatea acestora a fost un avantaj major într-un context economic marcat de inflație ridicată. În plus, România a reușit să depășească Polonia, care produsese 613.000 de automobile în 2023, dar a înregistrat un declin de 24%, și Ungaria, care, deși fabricase 507.000 de unități, este dependentă de producția premium a mărcilor germane.
Deși România a avut un an excepțional, această poziție nu este garantată pe termen lung. Italia rămâne un jucător important în industria auto, având în continuare Ferrari, care, în ciuda unui volum de producție redus – doar 13.663 de unități vândute în 2023 – a generat venituri de 6 miliarde de euro, comparabile cu cele ale Dacia sau Ford Otosan România. Pentru a-și menține poziția câștigată, România va trebui să atragă noi producători și să stimuleze investițiile în noi fabrici auto.
Astfel, România ar putea avea o oportunitate unică de a depăși Italia în producția de automobile în 2024, însă această performanță depinde de conjunctura pieței și de capacitatea țării de a susține noi investiții în industrie.
Mașini…conserve.