Odată cu venirea iernii, mulți dintre voi veți începe să căutați sfaturi despre ce anvelope de iarnă sau all-season să cumpărați. Îmi propun să vă ofer câteva informații utile, într-un mediu plin de dezinformări și opinii nesusținute. Așadar, dacă te gândești la anvelope de iarnă, alege după bugetul tău. Dacă vrei anvelope all-season, rămâi până la final pentru a înțelege de ce acestea pot fi o alegere inteligentă.
În cei 10 ani de când am permis de conducere, am testat numeroase tipuri de anvelope, de la variante low-cost (Tigar, Sunny, Debica) până la anvelope mid-range și premium. Din aceste experiențe, am ajuns să apreciez importanța calității și să nu mai fac compromisuri. Am trecut prin situații critice, inclusiv accidente cauzate de anvelope slabe, dar și momente când anvelopele de calitate m-au salvat.
Percepția greșită asupra anvelopelor all-season
Anvelopele all-season au o reputație proastă în România, în special din cauza șoferilor fără experiență, care fac accidente indiferent de tipul de anvelope folosite. De asemenea, mulți români caută mereu chilipiruri, cumpărând anvelope low-cost de proastă calitate. După ce constată că acestea nu performează, generalizează și spun că toate anvelopele all-season sunt slabe, fără să realizeze că alegerea unui brand de renume face diferența.
În realitate, anvelopele all-season au evoluat foarte mult în ultimii 10 ani, iar schimbările climatice au permis dezvoltarea unor modele foarte performante. De exemplu, multe mașini sunt echipate din fabrică cu anvelope all-season, cum ar fi Dacia Duster în varianta 4×4 sau Tesla în SUA. Mulți șoferi nici nu realizează că vehiculele lor sunt echipate cu astfel de anvelope.
De ce să alegi anvelope all-season premium?
Anvelopele all-season de la producători de renume (Michelin, Continental, Goodyear, Pirelli) oferă performanțe care pot depăși anvelopele dedicate de vară sau iarnă de la branduri mid-range sau chiar premium (Hankook, Yokohama, Kleber, Nokian). În plus, este mai rentabil să ai un set de anvelope all-season de calitate, pe care să le folosești 3-4 ani sau până la 60-80.000 km, decât să schimbi de două ori pe an anvelopele, cu tot cu costurile asociate montării și întreținerii. Plus cozile și riscul să-ți zgârie jantele la vulcanizare.
Teste puteti gasi mai jos:
Experiența personală cu anvelope all-season
Am trecut la anvelope all-season după ce un membru al familiei mele și-a echipat mașina cu Michelin CrossClimate 2. După ce am condus mașina respectivă, am fost impresionat de comportamentul anvelopelor. În ciuda puterii mari, vehiculul s-a comportat impecabil, fără probleme de aderență, chiar și în condiții de iarnă. Am experimentat aceleași drumuri montane din Italia, Austria și Slovenia atât cu anvelope de iarnă Nokian, cât și cu Michelin CrossClimate 2, iar diferența de performanță a fost notabilă.
Am folosit aceste anvelope și vara, în Grecia, Italia, Slovenia, Austria și alte țări, fără probleme de aderență. De fapt, uitam adesea că rulam cu anvelope all-season, atât de bine se comportau.
Dezavantajele anvelopelor all-season
Cu toate acestea, există și câteva aspecte mai puțin favorabile. În primul rând, anvelopele all-season sunt în esență anvelope de iarnă adaptate pentru a fi utilizate și vara. Acest lucru înseamnă că, vara, vei observa un zgomot mai mare de rulare comparativ cu anvelopele dedicate de vară, deși zgomotul este mai redus decât în cazul anvelopelor de iarnă.
Un alt dezavantaj este uzura mai rapidă. În mod obișnuit, anvelopele all-season trebuie înlocuite după 60.000-80.000 km. De asemenea, acestea nu sunt recomandate pentru condus sportiv. Chiar și cele mai bune anvelope all-season își pierd din performanță după aproximativ 30.000 km în condiții de condus agresiv.
De reținut că, deși toate anvelopele all-season au marcajul M+S (noroi și zăpadă), nu toate sunt prevăzute și cu simbolul muntelui cu fulg de zăpadă. Acest simbol este cunoscut sub denumirea de 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) și este obligatoriu ca anvelopele all-season să îl aibă pentru a fi considerate legale în condiții de iarnă. De obicei, anvelopele mai ieftine au doar marcajul M+S, ceea ce înseamnă că nu respectă pe deplin cerințele legale, iar utilizarea acestora poate duce la amenzi dacă sunteți opriți în trafic sau implicați într-un accident rutier.
Anvelopele all-season de calitate, precum Michelin CrossClimate 2, pe care le recomand cu toată încrederea, au atât marcajul M+S, cât și 3PMSF, ceea ce le face legale și sigure pentru utilizare pe tot parcursul anului.
Concluzii
- Evitați anvelopele all-season ieftine. Alegeți întotdeauna un producător premium pentru siguranța voastră.
- Nu le achiziționați dacă aveți un stil de condus sportiv.
- Recomand anvelopele all-season dacă parcurgeți mulți kilometri în diverse condiții meteorologice. Sunt perfecte pentru cei care călătoresc mult și se confruntă cu variații mari de temperatură și condiții de drum.
- Pentru România, anvelopele all-season sunt o alegere excelentă. Clima permite utilizarea lor, iar iernile sunt din ce în ce mai blânde, cu drumuri deszăpezite rapid, mai ales în orașe.
- Sunt ideale pentru condusul urban, unde nu merită să investiți în anvelope dedicate de vară și iarnă.
Am fost atât de mulțumit de Michelin CrossClimate 2, considerate până de curând cele mai bune anvelope all-season, încât le-am montat și pe Mazda 3 2022 a tatălui meu. Le-am recomandat și prietenilor, iar aceștia le-au achiziționat și ei.
Nu, nu este o reclamă pentru Michelin, dar vreau să vă aduc în atenție, poate, cele mai bune anvelope all-season de pe piață, cele pe care le-am testat personal și despre care știu sigur că oferă performanță excelentă. Desigur, și Continental are un set foarte bun de anvelope all-season pe care vi-l pot recomanda, la fel și Goodyear.
Avantaje all season:
- nu mai pierzi timp la vulcanizare cand vine sezonul rece/cald
- nu mai trebuie sa investesti intr-un set nou de jante
- nu mai trebuie sa depozitezi al doilea set de jante pe undeva
- sunt foarte bune pe zapada
- se comporta foarte bine pe orice suprafata
Dezavantaje:
- durata mai mica de viata
- zgomot mai mare la rulare
- aderență ușor mai scăzuta vara, dar totuși mai bună decât a anvelopelor de vară ieftine
Toate articolele cu anvelopele all season sunt AICI. Puteti cumpăra anvelope de AICI.
Nairda a zis
Oauu! 10 ani experiență, sunt bune dar sa nu conduci agresiv, pai in trafic pot interveni situații critice când trebuie sa frinezi puternic sau să eviți un obstacol și atunci? Dai vina pe gume? All seasons doar pentru bunici care merg cu automobile pentru seniori. Șoselele sunt pline de mașini puternice și tu recomanzi all seasons? Dacă ți la viața ta și al altora intri pe adac teste anvelope vezi ce e in top la dimensiunile tale și îți iei ce e mai bun pentru mașina ta.
Gabriel a zis
Ironia nu isi are locul aici. Tu iti cumperi ce vrei, sunt banii tai. Eu imi cumpar ce vreau. Am avut all season, o sa imi iau all season. Am mers cu ele pe unde tu n-ai ajuns niciodata si m-au salvat in situatii critice.
neaion a zis
pe timpul lui ceasca mergeam cu anvelope resapare si pe fata si nu se intampla atatea accidente,nu erau atatia prosti ,drogati,betivi pe sosele
Adi a zis
“ Am experimentat aceleași drumuri montane din Italia, Austria și Slovenia atât cu anvelope de iarnă Nokian, cât și cu Michelin CrossClimate 2, iar diferența de performanță a fost notabilă.” nu e clar, a fost dau n-a fost notabila?
Piuir a zis
Mai cativa ani si probabil scapam de iarna cu ghetus. Atunci stam pe vara non-stop. Le mai echilibram la 10k.
Corneliu Flonte a zis
În nici un caz Continental nu (mai) e o marcă de calitate. Se uzează foarte repede.
Michelin, în schimb, da. Conduc de 14 ani și am avut multe anvelope in timpul ăsta, pe diverse mașini.
Michelin este de departe cea mai bună.
Pirelli, ok.
Goodyear, nu recomand. S-au tocit după 40000 km de se vedea sârma (anvelope de vară).
Nu recomand nici Hancook, e doar un nume cu pretenții, dar se comportă slăbuț (frânare lungă, zgomot, uzură rapidă).
O marcă pe care autorul nu o pomenește și e bună, e Bridgestone. Ar fi, în clasamentul meu, pe locul doi, după Michelin.
Dintre anvelopele low cost, Tigar e spre ok (cred că e produsă tot de Michelin), Debica e jalnică.
Pompiliu Simion a zis
Ai dreptate!
Bridgestone all season sunt foarte bune!
Le am din 2021 și se comportă excelent pe orice vreme.
Xelfire a zis
Si eu am trecut la Cross Climate 2 si sunt foarte multumit. Cand am luat masina SH, Mazda CX5 4×4 a venit cu Continental pt vara si Vredestein pt iarna (ambele utilizate aproape 3 sezoane inaintea mea), iar trecerea Cross Climate s-a simtit in bine imediat (performanta similara vara si mai buna iarna cu zgomot redus si o usoara imbunatatire a consumului).
Motiv schimbare pe all-season:
– lipsa spatiu de stocare
– efort fizic transport terasa – masina (roti pe 19′) eliminat (pare aiurea, dar aveam dureri de spate la fiecare transfer)
– costuri mai mari la 2 seturi (un schimb la SUV ma costa 250-300 in functie de locatie, am 2 / an = 500/an x4,5 pana trebuie schimbate gumele = 2500 ).
– costuri decente achizitie all season premium (pe 19′ a fost undeva la 3600 setul, – 400 lei voucher combustibil, montaj gratuit = -250-300, casco primul an la 2 cauciucuri – se schimba pe loc daca le distrugi fara discutii)
Concluzia mea este ca in 4-5 ani recuperez costul de acihizitie all season premium doar din costurile de schimb la vulcanizare, evit riscul de zgariere al jantelor prin cele 2 schimburi anuale, am mereu un produs de calitate fara eforturi sustinute (fizice si financiare).
Evident asta este doar parerea mea in baza experientei avute, pentru mine se merita schimbarea.
enzo a zis
De cand e Kleber o marca Premium?
Hankook sunt foarte ok calitate/pret/performanta, dar la mine nu au mers mai mult de 40k. Asta inseamna cam 3-4 sezoane.
Dunlop? Am avut asa ceva si mi s-au parut GROZAVE!
GoodYear sunt excelente.
Restul marcilor consacrate Michelin, Pirelli, etc. Da, sunt fooooarte bune, daca ai bani. multi bani! :))
Gabriel a zis
Kleber sunt FOARTE bune. Sunt practic Michelin dar cu alt cost. Multi nu stiu asta, si mi s-a confirmat oficial (nu pot sa zic mai mult) ca sunt practic 1:1 cu Michelin. Foarte, foarte mici diferente, irelevante pentru 99.9% din soferi.
enzo a zis
Ce sa zic?
Iarna trecuta am lovit un lemn ingropat in zapada, l-am lovit 3 masini la rand.
Eu cu Firestone, colegul cu Kleber. Eu nu am facut nici macar o galma, colegul s-a ales cu guma sfasiata. Nu o simpla pana ci efectiv cauciucul sfasiat. De un lemn.
Nu merci. La gumele de calitate nu platesti doar numele.
Poate ca se comporta bine in conditii ideale, dar nu conducem in conditii ideale tot timpul, nu?
gabriel a zis
Neatza! Eu am folosit doar haidenau pe capră, Dunlop pe chopper.
La mașini toate mi-au venit cu continental de vară, toate au avut Dunlop de iarna. Maxim de mulțumit. Nu am apucat să le uzez ori stric, deși am mers cu ele 30-40 km anual. Nu le-am schimbat, pentru că schimb mașina la 2-3 ani.
Dacă n-ar veni din fabrică echipate continental, doar pe Dunlop aș merge.
Și nu am dezlipit niciodată vreun cauciuc original, pentru că am avut jante separate
mirceadog a zis
Gabriele! Nu știu cât de priceput ești la anvelope, dar e bine sa consulți un gramatic când îți expui scrisul !
Verbul „a performa ” nu exista în limba română! Așa că atunci când mai dorești să-ți expui părerile și altora, vorbește românește! Altfel, păstrează -ti pentru tine stiinta!
Gabriel a zis
Mircea! Limba evolueaza si se adapteaza. Ca nu iti place tie…nu ma priveste.
Iulian a zis
Cred ca s-au ocupat multi altii cu teste pentru anvelope. Si teste pe bune, cu masuratori la distanta de franare, carosabil uscat, ud sau zapada, gheata. Alea sunt teste viabile, nu mersul 10 ani cu diferite anvelope. Iar acele teste au confirmat clar ca anvelopele all season nu sunt mai bune vara ca cele de vara si nici iarna ca cele de iarna. Sunt o solutie intermediara, de buget
Darius a zis
Da, un astfel de test este chiar in articol, merita vazut.
Vei vedea ca unele anvelope all season sunt mai bune ca unele de vara, sau unele sunt mai bune ca unele de vara. Iar altele sunt foarte aproape si de cele de vara si de iarna.
BogDan a zis
Intotdeauna Pirelli Cinturato All Season, clasa de franare A. Nici cea mai mica problema, nicaieri. Le-am avut pe un 207 si conduceam destul de sportiv cu ele, acum le am pe un Sandero 3 automat. Excelente.