Ca sa fiu sincer, ideea mi-a venit cand am citit articolul lui Gabriel, despre evolutia bateriilor in telefoanele mobile. Mi-am adus aminte ca, atat el cat si Darius au scris doua editoriale – unul pro si altul contra (le gasiti aici si aici) ideii de smartphone pliabil. Trecem peste dezbaterea cu privire la oportunitatea tehnologiei respective. In definitiv, amandoi colegii mei au dreptate. Ceea ce as vrea sa evidentiez in materialul de fata este viitoarea evolutie a preturilor din domeniu.
Exista deja o tendinta pe piata de crestere progresiva a preturilor, indiferent de specificatii. Nu am gasit statistici pentru Romania sau pentru UE, dar vedeti mai jos cum au evoluat preturile la lansarea modelelor in SUA, pentru perioada 2016 – 2019:
Model | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | % de crestere |
---|---|---|---|---|---|
Galaxy S10 E | N/A | N/A | N/A | Galaxy S10E: $750 | N/A |
Samsung Galaxy | Galaxy S7: $650-695 | Galaxy S8: $720-$750 | Galaxy S9: $720-$800 | Galaxy S10: $900 | 29.5% |
Samsung Galaxy Plus | S7 Edge: $750-795 | Galaxy S8 Plus: $785-$850 | Galaxy S9 Plus: $840-$930 | Galaxy S10 Plus: $1,000 | 25.8% |
Samsung Galaxy Note | Note 7: $834-880 | Note 8: $930-960 | Note 9: $1,000 | Lansare in Aug 2019 | 13.6% |
Motorola Moto G | Moto G4: $199 | Moto G5 Plus (Moto G5 nu era comercializat in SUA): $229 | Moto G6: $249 | Moto G7: $299 | 50% |
LG G series | LG G5: $576-689 | LG G6: $600-720 | LG G7: $750-790 | LG G8: TBD | 14.7% |
LG V series | LG V20: $672-829 | LG V30: $800-912 | LG V40: $900-$980 | LG V50: TBD | 18.2% |
iPhone (cheapest) | iPhone 7: $649 | iPhone 8: $699 | iPhone XR: $749 | Lansare in Sept. 2019 | 15.4% |
iPhone X | N/A | iPhone X: $999 | iPhone XS: $999 | Lansare in Sept. 2019 | 0% |
iPhone Plus/Max | iPhone 7 Plus: $769 | iPhone 8 Plus: $799 | iPhone XS Max: $1,099 | Lansare in Sept. 2019 | 42.9% |
OnePlus | OnePlus 3: $399 | OnePlus 5: $479 / OnePlus 5T: $499 | OnePlus 6: $529 / OnePlus 6T: $549 | Lansare in Iun. 2019 | 37.6% |
Google Pixel | Pixel: $649 | Pixel 2: $649 | Pixel 3: $799 | Lansare in Oct. 2019 | 23.10% |
Google Pixel Plus | Pixel XL: $769 | Pixel 2 XL: $849 | Pixel 3 XL: $899 | Lansare in Oct. 2019 | 16.9% |
Pe langa aceasta tendinta ‘naturala” de majorare a costurilor de achizitie, mai sunt cateva aspecte care vor duce la cresterea preturilor pe viitor. Haideti sa le analizam pe fiecare si sa vedem ce au de-a face cu cele doua modele mentionate in deschidere.
Tehnologia 5G
Sunt tot mai multe terminale care vin din fabrica cu chipset capabil sa suporte acest tip de comunicare. Samsung S10 este, poate, cel mai cunoscut astfel de telefon. Desi nu avem inca infrastructura necesara decat in cateva locatii elitiste, producatorii sunt deja pregatiti pentru schimbare. Drept este ca e un lucru pozitiv – atunci cand operatorul tau de telefonie va implementa 5G, nu vei fi nevoit sa achizitionezi un nou mobil. Pe de alta parte, implementarea atat de devreme face costurile mai mari decat este necesar.
Camerele tot mai multe si mai performante
Desi Google ne arata ca poti face fotografii excelente si doar cu o camera singulara (vezi review-ul lui Alex la Pixel 3), sunt altii care isi transforma mai nou telefoanele in hidre, ca in cazul lui Nokia 9 Pureview:
Ideea de portabilitate este cel mai bine exprimata de utilizarea camerelor de pe smartphone pentru imortalizarea evenimentelor din viata noastra. Dintre cunoscutii mei, prea putini mai cara o camera foto sau video dupa el, atunci cand merg la spectacolul copiilor sau la nunta prietenilor. Ba, mai mult, avem parte de videoclipuri sau filme de animatie realizate exclusiv cu telefonul mobil:
Marketingul de promovare
Ati vazut ca fiecare model cu staif se lanseaza musai cu alai de vedete. In plus, ca sa fie treaba treaba, marii producatori subventioneaza tot felul de bloggeri, vloggeri sau influenceri cu vacante exotice sau city break-uri in locatii scumpe, unde cei invitati filmeaza si fotografiaza decorul exclusiv cu noul lor model. Nu credeti? Ia dati un ochi pe site-urile de tech din Romania, si vedeti cati au au parte de asa ceva!
In caz ca sunteti interesati de parerile altora, in domeniul, va invit sa descoperiti aici cum bugetele tot mai mari de promovare au ajutat Huawei sa ajunga in top 3 producatori de smartphone-uri. Ce s-a mai intamplat este ca prefera sa dea telefoane de test unor influencers, care nu stiu neaparat tehnica si sunt putin experimentati, dar au talentul de a prinde la mase, ceea ce inseamna mai multe vanzari (Gal Gadot a facut reclama pentru Huawei.…de pe un iPhone). Nu degeaba se numedc influencers.
Inovatii tehnologice
De cativa ani, nu am descoperit (mai) nimic inovativ la design sau la specificatiile telefoanelor mobile. E drept, am avut parte de tot felul de ecrane curbate, cu breton mai mic sau mai mare, dar, in esenta, asta nu inoveaza atat de mult. Abia incarcarea rapida si cea prin inductie, senzorii de amprenta din display si telefoanele pliabile au mai adus ceva aer proaspat in ceea ce parea un dolce far niente al jucatorilor de pe piata.
Insa, ca la orice lucru nou lansat, costurile de amortizare sunt suportate de cumparatori, iar primele generatii de astfel de device-uri sunt relativ de neatins de oamenii de rand. Sunt mai mult experimente.
My two cents
Am ajuns si la finalul editorialului. Sper ca inca nu v-am pierdut pe parcurs 🙂 Va spuneam in deschidere ca noile telefoane pliabile, de la Huawei si Samsung, vor fi raspunzatoare de cresterea semnificativa a preturilor in perioada imediat urmatoare. Pe langa faptul ca indeplinesc toate conditiile exprimate mai sus, ele deja au ridicat stacheta preturilor peste infama valoare de 1000 de Euro. Iar ceilalti producatori vor folosi acest pretext pentru a ridica preturile si acolo unde nu este cazul. In esenta, cele doua companii asiatice au facut pietei de smartphone-uri ceea ce PSG a realizat prin transferul lui Neymar Jr. de la Barcelona – au setat un nou prag psihologic.
La final, voi cita unul din directorii LG. Ken Hong:
Factorii care influenteaza pretul de retail al unui telefon sunt: costul componentelor, pozitionarea fata de competitori, costurile pentru folosirea diverselor aplicatii si tarifele din telecomunicatii. Iar, daca preturile de pe piata cresc, si noi vom fi fortati sa le crestem.
Ce parere aveti despre acest subiect? Este justificata creterea, fie ea si partiala, a preturilor de vanzare pentru noile telefoane?
Eu unul consider nejustificata „panta” de crestere a preturilor. Ca atare nu ma mai arunc la „trufandale”. Probabil insa ca nu sunt in trend 🙂 .
Nici mie nu mi se pare justificata cresterea. Mai ales ca eu nu “beneficiez” de nevoia de a fi influentat de vreun blogger d-asta de-l numesti tu “influencer”, gandesc singur pentru mine si nevoile de regula imi dicteaza alegerea, nu pretul. Desigur, nu as plati 2000€ pe un telefon, nu ma intelegeti gresit, fie el ai cu ecran pliabil. Parerea mea e ca la un moment dat lucrurile se vor plafona, iar producatorii se vor lovi de un perete destul de dur. Daca preturile continua sa creasca, probabil vom fi impinsi in tabara chineza unde si-asa preturile sunt mari pentru ce ofera, dar mult mai mici decat ce ofera concurenta.
Da, cum ai specificat si tu – pe tine te duce capul si iti dai seama cand ala stie ce vorbeste sau e pe langa subiect. Dar iesi putin din propria piele si urmareste imaginea de ansamblu – majoritatea nu fac diferenta intre un influencer si un tip care stie tech. Cred ca mai degraba la ei se referea :). Una e ccand vine unul profesionist si zice lucrurilor pe nume gen: bateria de la Huawei are durata buna de viata si pozele sunt bune daca ai rabdare sa le faci, dar ai cea mai de rahat interfata de pe un Android si alta e cand iti zambeste o printesa si iti zice ca vai ce telefon perfomant au scos cei de la Huawei! Il port mereu cu mine (ca telefon secundar oprit)!
Pentru mine momentan, voi ati ramas ca referinta in materie de tehnologie si chiar si atunci cand trebuie sa iau o decizie, in timp ce va consider review-urile (foarte bune majoritatea) factorul decizional tot eu sunt. Aici intervine in avantajul nostru si politica de returnare si desi nu a trebuit sa o folosesc niciodata (pentru ca mereu cumpar foarte informat), este un lucru bun, ce ne ajuta sa ne rascumparam „greselile”. De ce pun ghilimele, pentru ca nu mereu e greseala nostra ci a producatorului sau a celui care testeaza un produs anume si vine cu rezultatele acelui test.
Intr-o nota separata, ma gandeam astazi la ce poate reprezenta cardul Apple. Si trebuie sa recunosc ca este o idee castigatoare cumva, pentru ca Apple, in viziunea mea cel putin, ne spune direct in fata „nu ne vom ieftini produsele, dar va punem la dispozitie un card de credit, in care va vom oferi cele mai bune dobanzi si pe care nu-l vom taxa suplimentar in niciun fel”.
in unele cazuri este justificata o crestere ca de ex cele doua tel pliabile , dar in alte cazuri nu este , ce mare dif a fost intre s7 si s8 sau iph 6s si 7 si tot asa de la an la an si se ajunge sa fie ceva normal sa dai mia de e pe un tel
Articol bine scris, felicitari. Este/nu este justificata cresterea preturilor. Daca ma uit in statistica prezentata de tine, daca Apple da tonul, vanzandu-ti tehnologie depasita la pret astronomic, de ce nu ar face-o si coreenii, mai ales ca ei chiar au imbunatattit/inovat multe lucruri (ecrane fabuloase, memorii foarte rapide, amprenta sub ecran, camere mai multe si mai bune, etc.)? Nu poti spune ca nu s-au schimbat (in bine), ca nu au evoluat anumite caracteristici ale smartphone-lor.
Cele pliabile sunt produse de nisa si fac un fel de phishing printre consumatori. Pretul e pus ca atare: nu conteaza cat vand, dar daca vand, macar sa se scoata cumva…
Cat priveste infuencer-ii, la fel ca @varucu, pentru mine nu reprezinta nimic – am suficienta educatie tehnologica incat sa stiu cum sa-mi aleg produsele fara sfaturile sau reclama pe care ar face-o cineva – dar este foarte adevarat ca cei mai multi actioneaza in urma „manipularii” acestor influencer-I/reviewer-i.
Reclama este sufletul comertului . Cauta ce vrea piata si ofera-i cumparatorului produsul dorit . Din pacate preturile nu sint chiar asa de accesibile pentru toata lumea , dar sint destui oameni cu bani care doresc ceva nou fiind plictisiti de vechi sau pur si simplu doresc sa iasa in evidenta cu ceva deosebit sau chiar au nevoie de acel produs . Cel mai bun eczemplu este Apple , are televiziune , platforma de jocuri , card Apple , o comunitate a celor rafinati si cu bani . E normal si firesc daca vrei sa faci parte din comunitate trebuie sa te conformezi folosind produse Apple . Ei sint potentialii clienti ai telefoanelor pliabile pe linga alte categori de oameni care doresc sa le achizitioneze in rate . Spectacolul de lansare trebuie sa fie wow , oferte variate , reduceri , promotii , intr-un cuvind surprindem-a pentru a fi surprins, si sint clientul tau . Preturile uneori sint prea mari dar dorinta unora este mult mai mare .
Tre’ sa recunosc ca mi-a fost dor de comentariile tale unice. Chiar ma gandeam zilele trecute ca avem un posibil pretendent la tron, insa m-am inselat amarnic.
@varucu, foarte bun „eczemplul” tau, „surprindem-a” in continuare…