Ca sa fiu sincer, ideea mi-a venit cand am citit articolul lui Gabriel, despre evolutia bateriilor in telefoanele mobile. Mi-am adus aminte ca, atat el cat si Darius au scris doua editoriale – unul pro si altul contra (le gasiti aici si aici) ideii de smartphone pliabil. Trecem peste dezbaterea cu privire la oportunitatea tehnologiei respective. In definitiv, amandoi colegii mei au dreptate. Ceea ce as vrea sa evidentiez in materialul de fata este viitoarea evolutie a preturilor din domeniu.
Exista deja o tendinta pe piata de crestere progresiva a preturilor, indiferent de specificatii. Nu am gasit statistici pentru Romania sau pentru UE, dar vedeti mai jos cum au evoluat preturile la lansarea modelelor in SUA, pentru perioada 2016 – 2019:
Model | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | % de crestere |
---|---|---|---|---|---|
Galaxy S10 E | N/A | N/A | N/A | Galaxy S10E: $750 | N/A |
Samsung Galaxy | Galaxy S7: $650-695 | Galaxy S8: $720-$750 | Galaxy S9: $720-$800 | Galaxy S10: $900 | 29.5% |
Samsung Galaxy Plus | S7 Edge: $750-795 | Galaxy S8 Plus: $785-$850 | Galaxy S9 Plus: $840-$930 | Galaxy S10 Plus: $1,000 | 25.8% |
Samsung Galaxy Note | Note 7: $834-880 | Note 8: $930-960 | Note 9: $1,000 | Lansare in Aug 2019 | 13.6% |
Motorola Moto G | Moto G4: $199 | Moto G5 Plus (Moto G5 nu era comercializat in SUA): $229 | Moto G6: $249 | Moto G7: $299 | 50% |
LG G series | LG G5: $576-689 | LG G6: $600-720 | LG G7: $750-790 | LG G8: TBD | 14.7% |
LG V series | LG V20: $672-829 | LG V30: $800-912 | LG V40: $900-$980 | LG V50: TBD | 18.2% |
iPhone (cheapest) | iPhone 7: $649 | iPhone 8: $699 | iPhone XR: $749 | Lansare in Sept. 2019 | 15.4% |
iPhone X | N/A | iPhone X: $999 | iPhone XS: $999 | Lansare in Sept. 2019 | 0% |
iPhone Plus/Max | iPhone 7 Plus: $769 | iPhone 8 Plus: $799 | iPhone XS Max: $1,099 | Lansare in Sept. 2019 | 42.9% |
OnePlus | OnePlus 3: $399 | OnePlus 5: $479 / OnePlus 5T: $499 | OnePlus 6: $529 / OnePlus 6T: $549 | Lansare in Iun. 2019 | 37.6% |
Google Pixel | Pixel: $649 | Pixel 2: $649 | Pixel 3: $799 | Lansare in Oct. 2019 | 23.10% |
Google Pixel Plus | Pixel XL: $769 | Pixel 2 XL: $849 | Pixel 3 XL: $899 | Lansare in Oct. 2019 | 16.9% |
Pe langa aceasta tendinta ‘naturala” de majorare a costurilor de achizitie, mai sunt cateva aspecte care vor duce la cresterea preturilor pe viitor. Haideti sa le analizam pe fiecare si sa vedem ce au de-a face cu cele doua modele mentionate in deschidere.
Tehnologia 5G
Sunt tot mai multe terminale care vin din fabrica cu chipset capabil sa suporte acest tip de comunicare. Samsung S10 este, poate, cel mai cunoscut astfel de telefon. Desi nu avem inca infrastructura necesara decat in cateva locatii elitiste, producatorii sunt deja pregatiti pentru schimbare. Drept este ca e un lucru pozitiv – atunci cand operatorul tau de telefonie va implementa 5G, nu vei fi nevoit sa achizitionezi un nou mobil. Pe de alta parte, implementarea atat de devreme face costurile mai mari decat este necesar.
Camerele tot mai multe si mai performante
Desi Google ne arata ca poti face fotografii excelente si doar cu o camera singulara (vezi review-ul lui Alex la Pixel 3), sunt altii care isi transforma mai nou telefoanele in hidre, ca in cazul lui Nokia 9 Pureview:
Ideea de portabilitate este cel mai bine exprimata de utilizarea camerelor de pe smartphone pentru imortalizarea evenimentelor din viata noastra. Dintre cunoscutii mei, prea putini mai cara o camera foto sau video dupa el, atunci cand merg la spectacolul copiilor sau la nunta prietenilor. Ba, mai mult, avem parte de videoclipuri sau filme de animatie realizate exclusiv cu telefonul mobil:
Marketingul de promovare
Ati vazut ca fiecare model cu staif se lanseaza musai cu alai de vedete. In plus, ca sa fie treaba treaba, marii producatori subventioneaza tot felul de bloggeri, vloggeri sau influenceri cu vacante exotice sau city break-uri in locatii scumpe, unde cei invitati filmeaza si fotografiaza decorul exclusiv cu noul lor model. Nu credeti? Ia dati un ochi pe site-urile de tech din Romania, si vedeti cati au au parte de asa ceva!
In caz ca sunteti interesati de parerile altora, in domeniul, va invit sa descoperiti aici cum bugetele tot mai mari de promovare au ajutat Huawei sa ajunga in top 3 producatori de smartphone-uri. Ce s-a mai intamplat este ca prefera sa dea telefoane de test unor influencers, care nu stiu neaparat tehnica si sunt putin experimentati, dar au talentul de a prinde la mase, ceea ce inseamna mai multe vanzari (Gal Gadot a facut reclama pentru Huawei.…de pe un iPhone). Nu degeaba se numedc influencers.
Inovatii tehnologice
De cativa ani, nu am descoperit (mai) nimic inovativ la design sau la specificatiile telefoanelor mobile. E drept, am avut parte de tot felul de ecrane curbate, cu breton mai mic sau mai mare, dar, in esenta, asta nu inoveaza atat de mult. Abia incarcarea rapida si cea prin inductie, senzorii de amprenta din display si telefoanele pliabile au mai adus ceva aer proaspat in ceea ce parea un dolce far niente al jucatorilor de pe piata.
Insa, ca la orice lucru nou lansat, costurile de amortizare sunt suportate de cumparatori, iar primele generatii de astfel de device-uri sunt relativ de neatins de oamenii de rand. Sunt mai mult experimente.
My two cents
Am ajuns si la finalul editorialului. Sper ca inca nu v-am pierdut pe parcurs 🙂 Va spuneam in deschidere ca noile telefoane pliabile, de la Huawei si Samsung, vor fi raspunzatoare de cresterea semnificativa a preturilor in perioada imediat urmatoare. Pe langa faptul ca indeplinesc toate conditiile exprimate mai sus, ele deja au ridicat stacheta preturilor peste infama valoare de 1000 de Euro. Iar ceilalti producatori vor folosi acest pretext pentru a ridica preturile si acolo unde nu este cazul. In esenta, cele doua companii asiatice au facut pietei de smartphone-uri ceea ce PSG a realizat prin transferul lui Neymar Jr. de la Barcelona – au setat un nou prag psihologic.
La final, voi cita unul din directorii LG. Ken Hong:
Factorii care influenteaza pretul de retail al unui telefon sunt: costul componentelor, pozitionarea fata de competitori, costurile pentru folosirea diverselor aplicatii si tarifele din telecomunicatii. Iar, daca preturile de pe piata cresc, si noi vom fi fortati sa le crestem.
Ce parere aveti despre acest subiect? Este justificata creterea, fie ea si partiala, a preturilor de vanzare pentru noile telefoane?