Acum doua saptamani mergeam la munte cu noul Duster 4×4 si descriam intreaga experienta intr-un review amplu. Acum am revenit, asa cum am promis, cu review-ul pentru Dacia Duster 2018 (4×2) cu cutie automata EDC, masina alaturi de care am facut peste 800 km.
Va recomand cu caldura sa-l cititi pe acela prima data, daca sunteti interesati de aspecte ce tin de interior, exterior, dotari, imbunatatiri fata de versiunea anterioara sau tractiune 4×4. In acest review voi face referire doar la ceea ce aduce cu sine cutia automata EDC si la lucrurile pe care poate le-am omis in review-ul precedent. In rest, tot ce am zis ramane neschimbat.
Practic, acest Duster a fost identic cu celalalt din toate punctele de vedere, singurele diferente au fost: culoarea, tractiune 4×2 si cutia automata.
Dacia Duster 1.5 dci EDC ne-a fost oferit in teste de catre Auto Europa – Timisoara (concesionar Dacia, Renault, Nissan). Urmeaza sa testam, in perioada urmatoare: Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Nissan Navara, Renault Zoe 40 KW, Nissan Leaf (cand apare) si altele.
Tinuta de drum, confort si motorizare
Avand in vedere cele mentionate mai sus, sarim direct la ceea ce s-a schimbat fata de versiune cu cutie manuala.
Tinuta de drum si confort. Chiar daca masina a ramas aceeasi, confortul s-a schimbat radical. Va pot spune fara resentimente ca acest Duster cu EDC este cea mai confortabila Dacia de pana acum. Am facut intr-un weekend 885 Km, atat ca si sofer cat si ca si pasager si nu m-am simtit deloc obosit.
Cutia de viteze EDC (Efficient Dual Clutch) schimba extrem de bine treptele. Am aflat ca aceasta este produsa de compania germana Getrag, companie care mai produce cutii de viteze cu dublu ambreiaj si pentru BMW, Ferrari, Mitsubishi, Renault sau Ford. Evident, partile componente difera in functie de forta dezvoltata de motor, insa principiul de functionare este acelasi.
In orice caz, sunt aproape sigur ca fix aceeasi cutie de viteze o gasim pe Renault Megane, Kadjar sau altele.
Am condus pana acum toate tipurile de cutii de viteza automate: robotizata (pe Dacia Easy-R), clasica (convertizor de cuplu), dublu ambreiaj (DSG si acum EDC) si CVT (Xtronic) – cutie pe care o are Nissan Qashqai-ul pe care il conduc zilnic. Daca vreti o comparatie la nivel de fluiditate in ceea ce priveste schimbarea treptelor de viteza, atunci pot sa spun ca EDC este undeva la mijloc. In unele situatii pot spune ca e peste DSG dar in general sub Xtronic (care practic simuleaza treptele de viteza). In orice caz, la drum lung cam toate se comporta la fel, mai putin cele robotizate.
Totusi, DSG este peste EDC in ceea ce priveste invatarea si anticiparea. Nu mi se pare ca EDC invata stilul de condus ca sa se comporte la fel in urmatoarele situatii similare, asa cum face DSG.
Ma mai intreba cineva cum se fac schimbarile pe modul manual. Se fac ok daca lasi acceleratia cand schimbi, dar nu sunt la fel de rapide ca si pe Drive. Nu as folosi modul manual decat in cazuri exceptionale, in general cutia se descurca mai bine decat omul.
In concluzie la acest capitol, cutia EDC este exact ceea ce te astepti: schimba bine, anticipeaza perfect ceea ce doresti sa faci (in functie de cum apesi pedala de acceleratie) si este extrem de confortabila atat prin oras cat si la drum lung.
Insa ca la orice lucru, pot sublinia si cateva aspecte mai putin pozitive:
- La mersul cu spatele masina poate accelera extrem de rapid chiar daca atingi doar putin pedala de acceleratie, trebuie sa o lasi sa plece singura si abia dupa aceea sa accelerezi usor. La plecarea cu fata lucrurile stau mult mai bine, insa tot trebuie sa fii bland cu pedala de acceleratie. Insa aceste aspecte se invata in timp destul de scurt.
- In general cutiile de viteza automate merg subturat, insa EDC-ul de pe Duster mi se pare ca e un pic exagerat cateodata astfel incat apar vibratii in masina de la subturarea motorului.
- La trecerea prin R (PRND sau invers) se activeaza senzorii si camera spate, chiar daca nu stai nici o secunda pe R
Iar ca sa mai punctez ceva la capitolul confort, va mai spun si ca zgomotul in masina este in general mai mic cu EDC pentru ca masina nu merge turata si schimba exact asa cum trebuie (in general). Ba mai mult, se pare ca o parte din zgomotul de dupa 120 Km/h (despre care vorbeam in celalalt review) era dat de cutia de viteze iar aici acesta a disparut.
In oras, combinatia EDC + Start/Stop iti ofera un nivel de zgomot destul de mic in habitaclu dar, dupa cum spuneam, diferentele se simt si la drum intins.
Motorizare. Avem acelasi motor ca si pe versiunea manuala, 1.5 dci 110 cai, insa cutia automata il face sa se simta mult mai vioi. Datorita faptului ca avem treptele etajate altfel si ca schimbarea lor se face rapid, Duster EDC se simte mult mai fasnet si mai sportiv. Masina trage foarte bine pana pe la 130 KM/h si destul de ok pana pe la 150-160.
Mai jos avem un 0-100 pe asfalt semi-umed, ca tot ne intreba un cititor. Rezultatul este de 10-11 secunde. Nu e rau deloc.
Consum carburant
Am facut, in total, 885 Km cu Duster EDC. Consumul este unul format din 10% oras si 90% extern – drum national si autostrada. Per total, am ajuns acasa cu un consum mediu de 6.3%. Mers 140 pe autostrada si cat se putea pe drumurile nationale.
Consumul pe autostrada la 140 Km/h (in jur de 138 pe GPS) este intre 6.9% si 8% cu doua persoane in masina. Mai jos aveti si un consum instant.
Ca atare, concluzionez ca daca e sa mergeti strict pe autostrada probabil veti avea un consum de 7%, iar daca mergeti doar pe drumuri nationale undeva la 6%. Mai trebuie tinut cont si ca masina avea 800 Km cand am luat-o si motoarele incep sa functioneze in parametri dupa cateva mii.
Cum merge Duster 2018 EDC off-road?
Sau, probabil ca intrebarea pe care multi o aveti este: merge Duster EDC off-road? Raspunsul simplu este: da si nu.
Mai pe lung, va spun ca ajuta foarte mult faptul ca garda la sol este ridicata. De asemenea, niste cauciucuri foarte bune fac diferenta, doar ca cele de fabrica sunt niste All- Season-uri din clasa medie, asa ca o panta putin mai inclinata si acoperita cu zapada i-a pus capac Duster-ului (poze mai jos). Cu toate acestea, anvelopele nu ne-au dat emotii pe niciun tip de drum: uscat, umed sau chiar si cu putina zapada.
Sunt convins ca niste cauciucuri mai bune ar schimba putin tractiunea, am vazut asta la mine pe Qashqai, unde am Nokian. Altfel, in cazuri de urgenta, niste lanturi pe roti te pot scoate din multe incurcaturi.
In orice caz, Duster 4×2 nu se compara sub nicio forma cu Duster 4×4. Daca ai mult de mers pe drumuri cu noroi sau zapada varianta 4×4 este pentru tine.
Preturi si concluzie: ce as alege eu
Dupa doua weekend-uri cu noul Duster, atat in varianta 4×2 cu cutie automata cat si in varianta 4×4 cu cutie manuala, va spun cu mana pe inima ca eu as alege varianta cu EDC. Confortul pe care ti-l ofera este peste nevoia mea de 4×4. Pe 90% din drumurile pe care le fac n-am nevoie de 4×4. N-am avut nici cand am fost la munte, doar ca am cautat eu drumuri cu noroi si zapada ca sa testez Duster-ul.
Evident, varianta ideala ar fi cu cutie automata si tractiune 4×4, dar nu o vad prea repede pe Duster, atat timp cat combinatia asta nu o gasim nici pe Kadjar sau Qashqai.
Masina testata de noi: Dacia Duster 1.5 dci 110 CP EDC in echipare Prestige costa 18450 Euro, dar cu toate dotarile optionale se ajunge la 19400 Euro. Cel mai ieftin Duster cu cutie automata este in varianta de echipare Confort, unde costa 16800 Euro cu acelasi motor. Mi-ar placea sa vad aceasta cutie si pe motorul de 1.2 TCe 125 CP.
Va puteti configura un Duster direct pe site-ul Dacia, iar daca sunteti din judetul Timis puteti programa un test-drive la AutoEuropa Timisoara.
Zorro a zis
Ieri am urcat intr-un Duster de 19.400 €. Prima impresie a fost sa ies cat mai repede. Scaunul de la sofer e descentrat in geometria si ergonomia masinii. E prea departe de usa si prea aproape de centrul masinii. Cotiera aia minusculă e de asemenea in contra naturii, plastice de ultima speta. Dacia 1300 avea materiale premium in comparatie cu Dusterul….Si atat am rezistat!
Sorin a zis
Ok, dar in afara de pareri si de simtiri ceva de folos nu poti sa spui?!
Nu zic ca nu e asa dar pari o domnisoara sclifosita ajunsa la tara … chiar suntem interesati de a sti ce e OK si ce nu.
Darius a zis
Pai omul n-a condus masina, deci ce parere?
Zorro a zis
Cred ca am fost destul de explicit. La fel si autorul test drive-ului a venit cu pareri in urma unor simtiri. Am spus ce a fost NOK, si am precizat faptul ca am iesit destul de rapid din mașină. Nu inteleg de ce ma jignesti? ai participat cumva la proiectarea masinii sau ai actiuni la Dacia!?
Constantin Mario a zis
Zorro…ramai te rog la…cal ! Lasa-i pe cei ce-au condus Dusterul sa-si dea cu parerea!
Zorro a zis
Raman la caii mei! Doi cai frumosi 🙂
https://ibb.co/nmTh2c
https://ibb.co/gXQ6TH
https://ibb.co/hHKY8H
https://ibb.co/bCHmTH
Alecu a zis
Mai fratilor,e foarte vanduta si in vest.Ce trebe sa ne batem joc de tot ce e romanesc? Repede si aratam ce e rau din ceva.Hai sa vedem ce e bine!
bogdan ignat a zis
Tipic Romanesc ! Cum facem sa ne batem cuie in talpi ! Ai automata dar nu ai 4×4 ! Unde ai 4×4 ai manuala ! Si la toate astea mai pui si motoare de 90-120 CP ! Mai adaugi ceva plastice de calitate inferioara + rugina din dotare de noi si gata masina…cum naiba de se vand atatea ? Weird
Darius a zis
Nu e chiar tipic romanesc. Majoritatea SUV-urilor vandute sunt fara 4×4 in intreaga lume.
Din cauza asta. in afara de Suzuki Vitara nu prea exista SUV (sau crossover) cu transmisie automata si tractiune 4×4 pana in 25.000 Euro. Iti spune cineva care s-a uitat prin toate marcile timp de 3-4 luni.
bogdan ignat a zis
Ce vorbesti frantz ! Mai incearca ! Majoritatea SUV urilor sunt vandute cu 4×4 si eventual 4×2 ! Iti spune cineva ce a avut 3 SUV uri pana acum si momentan conduc unul ! Cei drept Japoneze ! Ca francezii mai trag si ei cu SUV ul asta-i alta discutie… Asta (4×4) este principalul criteriu care il separa de MPV ! Daca-i sport utility nu-i degeaba…
constantin vasile a zis
te rog ca mai intai sa treci pe la scoala general ca sa inveti niscaiva gramatica, iar apoi poti face ce-ti taie capul
Andrei a zis
Mi-a placut testul.Este onest si puncteaza aspecte practice de care te lovesti in utilizarea unei masini.Astept si alte teste in aceiasi nota.Ma mira putin „lauda” pentru transmisiile CVT din debutul articolului care in general nu sunt chiar atat de placute mai ales la accelerari sustinute dar nu am condus X tronic-ul de la Nissan deci nu ma pot pronunta.
Darius a zis
Am mai condus un A4 CVT si parea putin ciudat ca-l tinea turat in ~4000 de ture la accelerare sustinuta, dar nu neaparat deranjant. X-tronic e un pic mai destept, poate chiar sa simuleze treptele de viteza (nu neaparat un avantaj tot timpul) si nu tine masina turata la maxim non stop.
Andrei a zis
Numai domni si doamne pe aici, bine ca noi romanii strambam din nas la noul Duster, ca in Vest nu au probleme de genul asta. Masina este un pas inainte fata de familia Logan si este cel mai accesibil SUV de pe piata, incluzand cosutirile de mentenanta.
Comand varianta EDC tot din dorinta de comfort, dar zic ca voi avea consumuri maii bune decat cele din test, dat fiind stilul de sofat.
Darius a zis
Foarte posibil sa obti un consum mai bun si datorita faptului ca masina o sa isi faca rodajul, dupa cum ziceam si in review.
Andrei a zis
Categoric, exemplarul de la drive-test avea doar 1500 km pe bord si s-a simtit „stransa” si lipsita de „elasticitatea” unei masini rodate.
Masina de la dealer afisa 6.5 in conditiile in care era masina de test si folosit exclusiv in traficul din capitala. Este o masina care merita fiecare leut, ca sa-l citez pe dealer, dau la buy-back un Lexus 2012, sunteti singurul client de premium care migreaza la Dacia 🙂
ticu a zis
Am condus un mitsubishi L200 utilizat aproape exclusiv pentru camp. La un moment dat am fost nevoit sa efectuez niste determinari a unor suprafete de teren cu pante diferite. Fara nici o exagerare am fost nevoit sa apelez la un Daster cu care am terminat treaba in conditii foarte bune. Din acest motiv il apreciez. M-am interesat insa de costuri. In timp ce la un dealer din romania ma costa in jur de 16 000 de euro in germania aceeasi masina costa 10 500 de euro! Cum se explia?
adrian a zis
la asemenea pret ptr duster rominesc e enorm de scunpa
Lulu a zis
Scunpa! Ai mașină germană nu? Eftina la ce oferă!
Balaur a zis
Am facut un test drive cu Duster EDC. Masina merge foarte bine, si arata bine (cel putin mie imi place) pe exterior, desi nu are pe spate stopuri cu led-uri, cum spunea Darius intr-un review la 4 x 4. Directie foarte buna si comoda, schimb viteze foarte bun, insonorizare ok. . In schimb interiorul m-a dezamagit. Mocheta foarte urata, cu imbinari vizibile, cotiera meschina nu am putut s-o folosec, a trebuit sa o rabatez, plasticul de pe bord si usi iti da o senzatie de austeritate, ca sa nu zic de saracie. Alte minusuri constatate, camera din spate se murdareste repede si nu mai vezi clar pe monitor, as fi preferat ca gurile de ventilatie sa fie schimbate si plasate mai jos astfel incat ecranul sa fie pozitionat cat mai sus. Si fiindca venii vorba, putea fi unul mai mare, cu latenta mai mica, si cu android auto. Butoanele tip claviatura cam jos si cam inghesuite. Daca ai degetele mai mari, poti sa apesi pe doua de-odata. Butoanele de incalzire a scaunelor plasate intr-o pozitie cel puti ciudata, dupa parerea mea. Pacat. As fi fost dispus sa platesc 1000 – 1500 de euro in plus dar sa arate cat de cat ca Nissanul Qashqai la interior.
Darius a zis
Da, sunt de acord, dar Qashqai in acelasi nivel de echipare e cu ~6000 euro mai scump. 🙂
Darius a zis
Ah, si inca un lucru. Si Qashqai are foarte multe elemente ieftine sau puse in practica ieftin. Ma asteptam ca la pretul pe care il are sa fie un pic altfel, dar clar este peste Duster.