Citeam chiar astazi un articol despre advetoriale, adica articole platite, comandate, cum vreti voi. Articolul, scris de Radu, oglindeste perfect si parerea mea, sau a noastra, a celor de la Arena IT, despre acest subiect. Parca ar mai fi, totusi, cateva lucruri de spus.
Ne lovim si noi, o data la ceva timp, de replici putin taioase de la cititori. Am patit sa ni se spuna ca un articol e platit si avem exemple destule. Doua, cele mai frecvente, au fost legate de Samsung si Microsoft. Intr-o perioada Samsung a lansat foarte multe gadget-uri si noi am scris despre ele, unii cititori au ajuns la concluzia ca suntem platiti de Samsung, desi noi n-am avut niciodata niciun fel de relatie cu Samsung.
La fel se intampla si cu Microsoft, atunci cand laudam sistemul de operare Windows, cel mai adesea Windows 8. Daca cumva il criticam, evident ca nu mai spunea nimeni ca articolul e platit. Din nou, n-am avut niciodata o relatie comerciala cu Microsoft.
De fiecare data ma intreb de ce aceasta reticenta la adresa articolelor platite? Oamenii, un pic mai mult decat animalele, au puterea de a alege si a filtra. Articolele, fie ele platite sau nu, sunt doar o doza de informatie, buna sau rea, si trebuie luate ca atare. Nu iti place? Treci mai departe. Si inca un lucru, daca un articol e cumparat nu inseamna ca si opinia din el e fabricata si falsa, poate fi asa, poate nu. Iar daca ai impresia ca e asa… cum ziceam, ai dreptul sa treci mai departe.
Mai mult, majoritatea romanilor, ca de noi vorbim acum, au impresia ca tot ceea ce e pe internet e gratuit. Jocuri, filme, articole, munca celor care scriu articole si asa mai departe. Si nu, nu e chiar asa.
Am sa va dau un exemplu de publicitate, mascata, evidenta, cum vreti voi, in cazul careia nimeni nu are nimic impotriva: celebra emisiune Top Gear UK. Acolo e de foarte multe ori limpede (sau asa avem impresia noi) care producator auto a platit si care nu. E pe fata. Pai ce, credeti ca daca Jeremy Clarkson spune ca Porsche 911 Turbo e o masina proasta cei care o doresc si au banii sa o cumpere nu o vor mai face doar pentru ca a spus el asta, probabil pentru ca n-a fost sponsorizata prezentarea? Evident ca nu.
Inca un lucru mai spun, cules de prin comentariile din articolul de la Radu. Daca marchezi articolul cu (P) – de la publicitate, din start te poti astepta la un numar cel putin injumatatit de vizualizari, doar asa, ca unii nu vor ca tie sa iti mearga bine, desi citesc zilnic blogul tau. Daca nu-l marchezi cu (P) si e un articol bun ai sansa sa-l faci de sucess, cu o gramada de comentarii si pareri.
Atat, mai departe va invit sa cititi articolul lui Radu, daca va intereseaza subiectul si va regasiti, in orice fel, printre randurile de mai sus.
Mihai a zis
De multe ori articolele „sponsorizate” sunt de proasta calitate, iar laudele la adresa produsului/serviciului la care fac referire frizeaza ridicolul.
Ideea de baza este clara: (aproape) toti avem discernamant si putem oricand sa cautam si alte pareri – Google este la un click distanta 🙂
P.S. Si eu public articole platite, insa sunt (zic eu) foarte selectiv.
Silver a zis
[…] Pai ce, credeti ca daca Jeremy Clarkson spune ca Porsche 911 Turbo e o masina proasta cei care o doresc si au banii sa o cumpere nu o vor mai face doar pentru ca a spus el asta […]
Nu exista reclama ‘proasta’ 🙂
Reclama e reclama, ai auzit de masina.
Red a zis
Eu am cochetat foarte putin cu publicitatea pe site-ul meu si am renuntat. De fapt reclama mi se pare un mod foarte ciudat de a castiga bani. In primul rand fiindca o reclama este evidenta si bineinteles ca un articol pus ca reclama va fi evaluat pozitiv. De aia imi place Linus si emisiunile lui de pe iutub.
Ma orientez inspre a oferi servicii contra cost sau as merge pe idea de donatie. Fac un lucru si daca iti place, poti dona 5 lei.
Problemele ar fi atat cultura (de ce sa platesti ceva pe care l-ai primit deja?) cat si modurile de plata. Cu cardul, te costa pe bine. Via SMS, te costa si pe tine, si ca posesor de cartela care detesta telefonia mobila de ce le-as da lor bani ca sa platesc ceva?
Apoi ar fi absurd sa-ti postezi codul IBAN pe site, Paypal e in general scump pentru $1 donatie, iar platile prin Bitcoin… Poate stiu 1000 de oameni in Romania de ele.
Deci daca eu vreau sa dau un ban la Arenait practic ar trebui sa le cer IBAN-ul, dar si acolo m-ar costa 3 lei comisionul de „plata de mica valoarea” sau sa-i intreb cand trece vreunul prin oras sa ne vedem in parcare la ceva Mall. Practic cu sistemele de plati la nivelul asta suntem.
marten a zis
M-ai pierdut.. Ca sa „dai” bani arenei it, sau mai bine spus, sa contribui la veniturile generate de site, e suficient ca il accesezi si te plimbi prin el. De-asta exista reclamele pe site, sa le vada vizitatorii. Si cu cat mai multi vizitatori, cu atat mai multi bani aduce reclama respectiva.
Red a zis
Da, da, publicitate care e blocata oricum de AdBlock. Si sa faci ce? La 10 000 de vizitatori sa castigi 0,35 dolari?
marten a zis
Studiaza din nou piata 🙂
Balan Ioan a zis
Publicitara sau nu, o informatie este o informatue. Da, poate fi manipulatoare, dar daca stii sa cauti in mai multe locuri, te poti lamuri usor
Alex a zis
bine punctat aspectul puterii de filtrare, iar de astfel de rautati pe tema articolelor platite pot spune ca m-am lovit si eu din ipostaza de blogger
xtz a zis
@Darius J – Sincer imi pare rau pentru voi, dar cand ai cititori ca de-al de „glm” sau „Silver” la care mentalitatea de meltean e bine intiparita in subconstient si care considera furtul (intelectual) ca fiind ceva normal, chiar se lauda cu acest lucru, vezi comentariile de la articolul http://www.arenait.net/2014/07/24/apple-in-al-doilea-sfert-din-2014.html , este foarte greu sa-i faci sa inteleaga ca orice munca trebuie platita intr-un fel sau altul. Sunt curios daca aceste specimene merg la munca benevola fara a fi platiti.
Si da dragii mei, furtul intelectual este la fel ca ori alt furt. Degeaba veniti cu justificari de genul „de ce sa dau o gramada de bani cand venitul meu este… tipic romanesc.” – nu-ti permiti, asta este, si eu as vrea un Aston Martin si nu-mi permit, dar asta nu inseamna ca ma duc sa fur unul doar justificand ca „traiesc in Romania” si nu castig destul incat sa-mi permit unul. Saracul „Lush” a fost aproape „violat” prin comentarii de cele 2 triste personaje doar din cauza ca el considera normal sa-si cumpere softurile, asadar anormalul a devenit normal, si vice-versa.
Cu alte cuvinte Darius, nu te astepta ca prin acest articol unii cititori sa inteleaga ca si articolele platite au rostul lor pentru sanatatea economica a unui website.
marten a zis
Unde e butonu’ de Like cand ai nevoie de el?!
Darius J. a zis
Ok, de acord cu voi, doar sa nu incepeti si aici. 😀
DD a zis
O fapta poate fi categorisita ca buna/rea si considerata infractiune sau permisa de lege dupa consecintele ei. E adevarat, bunica nu ne mai explica de ce aia e bine si ailalta e rea, cand ne educa, ca n-are timp sau nu stie nici ea, dar asta-i genealogia moralei si a legislatiei omenesti.
Din punctul de vedere al consecintelor, „furt” de proprietate intelectuala e atunci cand tu, hotul, ai parte de oarece castiguri de pe urma furtului, pe de o parte, si, pe de alta parte si mai grav, atunci cand proprietarul de drept are de pierdut. In cazul acestor pierderi, situatia e cam asa: In Romania, o buna parte dintre consumatorii de produse culturale sau de soft chiar nu au bani de produsele de care se folosesc. Prin urmare, daca nu s-ar folosi de ele din lipsa de drept si de bani, proprietarii tot n-ar castiga nimic. Paguba lor, de pe urma celor in cauza, e 0. Si-atunci, tu, ca producator, mai inteligent e sa taci si sa te folosesti de acesti consumatori ca de activistii cei mai sinceri in promovarea propriilor produse, ca alt castig nu poti sa ai de pe urma lor iar de pierdut nu pierzi chiar nimic.
Publicitatea, judecand tot dupa consecinte, poate fi benefica dar si malefica – atunci cand prezinta informatii false, fara macar atentionarea (P) care-l poate face consumator sa-si ia doza minima de circumspectie.
Pagubiti, in ast’ caz, vor fi cumparatorii respectivelor produse, plus firmele si produsele concurente, care pierd astfel parte din piata.
Deci, simplisme d’astea, cu furtul -care-i rau si nasol si publicitatea, care-i buna si distractiva ca la tv-, e mai degraba caracteristica „meltenilor” deveniti peste noapte instante morale.
xtz a zis
@DD
Deci judecand dupa ideile tale mirifice, eu daca fur o masina,fac doar 100 km cu ea ca am treaba pana la gagica o alimentez chiar si benzina pentru cat am mers cu ea dupa care o returnez proprietarului intacta, nu e furt, nu?
Niciunul dintre noi nu se crede instanta morala, nu cred ca este vreunul dintre noi aici care sa nu fi piratat macar o data in viata, dar de la asta si pana la a te lauda cat de tare esti tu ca piratezi e cale lunga.
„Publicitatea, judecand tot dupa consecinte, poate fi benefica dar si malefica – atunci cand prezinta informatii false, fara macar atentionarea (P) care-l poate face consumator sa-si ia doza minima de circumspectie.” – de-aia ai creier ca sa-l folosesti, daca nu esti in stare sa distingi un articol platit de unul neplatit atunci stai acasa, e vina ta ca inghiti galushca nemestecata. Iti dau un sfat prietenesc, orice informatie trebuie s-o iei din minim 2 surse si sa confrunti informatiile. E valabil in orice domeniu, altfel vei fi usor de manipulat.
Alexandru D. a zis
Mi-am mai exprimat parerea despre furtul intelectual, dar o sa o mai fac o data! Mi se pare o exagerare a autoritatilor in aceasta privinta, pentru ca lucrurile nu sunt la fel. Daca iei o masina, proprietarul de drept nu se mai poate folosi de ea, nu? Ca e doar una. Deci avem un pagubit. Definitia furtului. Daca iei o melodie de pe net, ingradesti prin asta pe cineva? Nu. Poti spune ca unii (a se citi persoane foarte bogate, ca nu prea vad mozicieni, actori celebri, sau mai ales case de productie sa moara de foame) pierd niste bani. Dar aceasta afirmatie este discutabila, pentru ca marea majoritate din cei ce pirateaza, nu ar plati / cumpara daca nu ar putea pirata. Deci cum spunea si DD, cine e pagubit, cine e furat?
Hai sa ma joc si eu cu cateva exemple! Imi place tabloul Mona Lisa. Daca ma duc sa-l iau din Louvre ca sa-l agat la mine pe perete este furt, pentru ca singurul tablou a disparut de la posesorul de drept. Daca insa imi imprim o copie in marime naturala si o agat la mine pe perete e tot furt? Trebuie sa-i platesc ceva lui da Vinci pentru acest beneficiu? Sau actualului proprietar? Doar ma bucur de o copie nu? Sau daca vreau o carte, si o copiez (xerox), trebuie sa-i platesc autorului copia? Cat? Dar daca o scriu eu de mana? Dar daca imi place o melodie, si vreau sa o ascult eu acasa, si o copiez? Sau un film? Si asta nu are legatura cu Romania sau alta tara, eu vorbesc numai de principii.
Personal gasesc condamnabila doar copierea in scopuri comerciale. Adica daca eu m-as apuca sa copiez si sa vand filme, i-as pagubi pe creatori pentru ca este clar ca exista clienti care ar plati, insa in loc sa o faca la locul de drept o fac la mine.
Silver a zis
@ xtz
Problema e ca eu sunt realist, si traiesc in romanica, si tu esti iprocrit si vrei sa te minti singur ca esti mai bun decat noi, si nu traiesti in aceiasi romanica.
Si aici mai mult e vorba de LINUX, tu faci ce faci sa pui in evident ca exista variante ‘free’ ca LINUX-ul.
@ Marten;
Try harder.
xtz a zis
@ Silver
Nu, problema ta este ca tu te minti singur ca multi altii care dau vina pe guvern, masoni, conspiratii, extraterestii, piticii de gradina, etc pentru faptul ca ei o duc prost si nu-si pot permite unele lucruri. De fapt subconstientul tau cauta o scuza pentru a nu pune osul la treaba, de a nu te dezvolta profesional, degeaba lucrezi munca bruta ca aia nu aduce plus valoare, trebuie sa lucrezi cu capul, dar sincer, in cazul tau, dupa ideile care le afisezi….nu prea ai ce sa-i ceri la intelect. Cand o sa intelegi ca lumea e imperfecta si asa va fi mereu, ca trebuie sa-ti iei viata in propriile maini si sa nu mai astepti sa te ajute altcineva, ca trebuie sa inveti sa te descuri in orice situatie si cu orice ai la indemana, abia atunci o sa prosperi.
Esti nemultumit de Romania ca vad ca tot critici guvernul, preturile, Emag ca nu-ti da produse aproape moca cu visezi tu, etc, ai solutii, emigreaza, granitele sunt deschise, nu te tine nimeni fortat in Ro, dar iti garantez ca mare branza n-o sa faci nici afara ca nu-ti baga nimeni in traista.
In plus, parca ai fii catelul sau aghiotantul lui DD, macar DD incerca sa-si argumenteze ideile, dar tu.practici doar atacuri la persoana, ex. Linux, n-am pomenit nimic de linux sau alternative free si tu ai fortat introducerea acestuia in discutie doar sa te legi de ceva fara alte argumente.
„…si nu traiesti in aceiasi romanica”
Vezi ca traiesc in Romania, chiar daca calatoresc destul de mult si prin alte tari si-ti zic sincer ca hateri mai mari ca in Ro n-am pomenit pe nicaieri. O groaza de frustrati…aviz amatorilor.
Red a zis
Prin Europa salarul minim e vreo 1500 de euro. Aici e vreo 900 de lei. Platim medici atat de prost. Nu prea as lauda Romania.
Silver a zis
De ce, esti gelos ?
Eu nici nu am citit ce a scris DD.
(no offence dar e TL;DR)
Dar parca tu ma aveai la /ignore …. ?
(si la tine e TL;DR, dar cu offence lol )
xtz a zis
@Silver
Ca de obicei, cand nu mai ai alte argumente o arunci p-asta cu TL-DR.
Lasa, nu mai plange, te faci tu mare…hahaha
Silver a zis
Cum pot sa am argumente daca nu am citit commentul tau?
Scrii mult si prost, si aberezi de multe ori, pur si simplu nu iti mai citesc „rant-ul” cand plangi.
Cu cat te bag mai mult in seama, cu atata plangi mai mult.
Asa ca GG, tu scrie acolo sa arati lumii ca ai dreptate.
PS. Rasul ala altau e de nervi.
Lush a zis
@Alexandru
Hai sa luam un exemplu si mai concludent. Pe tine.
Tu si arenait care faceti articolele, de ce nu binevoiti sa ne lasati sa copiem tot articolul pe un alt site? Stiu ca nu permiteti decat prima fraza, restul doar cu link catre site.
Nu va convine sa va copieze nimeni informatia creata (sau culeasa ma rog) de voi, si cautati sa trimiteti cat mai multi cititori aici, care sa creeze cat mai multe clickuri pe reclame si care sa rezulte cat mai multi bani.
Asa ca daca esti in continuare sustinatorul celor spuse de tine, da-ne unda verde sa copiem toate articolele unde vrem noi.
PS: Vom scrie autorul articolului bineinteles, dar fara link catre „coperta cd-ului”
Darius J. a zis
@Lush:
Nu prea merge ce spui tu, pentru ca Alex a spus clar ca nu e de acord cu furtul intelectual in scopuri comerciale. Ori ce spui tu fix aia e. Ca nu copiezi un articol de aici sa-l citesti doar tu, daca vrei sa faci asta, n-ai decat. Printeaza-l, fa-ti o carte cu articolele de pe Arena IT, dar nu o distribui pe bani.
Iar daca copiezi Arena IT cu totul pe alt site nu vad un alt motiv decat cel comercial, nu? Pentru ca e clar ca vrei sa castigi de pe urma muncii noastre.
In plus, cine ar „pirata” ceva ce e deja gratuit si se poate lua de la sursa? 😀 Nu are logica.
Nu e bun exemplul tau… sper ca intelegi de ce.
xtz a zis
@ Darius J
Ok atunci, o sa-mi fac un blog fara reclame si o sa copiez tot de la voi de pe site ca inteleg ca este OK asa daca n-am reclame 😛
@ Silver , ti-am mai spus, esti o persoana atat de importanta pentru mine ca plang si nu dorm noptile din cauza ta. Intre timp, eu pierd timpul p-aici ca-mi permit, banii imi vin oricum, dar judecand dupa nemultumirile tale legate de preturi in Ro, tu cam pierzi timpul degeaba.
Darius J. a zis
Ok, dar de ce ai face asta daca nu urmaresti sa castigi nimic?
forumtigaraelectronica a zis
Oamenii sunt reticenti in privinta articolelor platite pentru ca au senzatia ca dorim sa ii manipulam sa cumpere un anumit produs.
Silver a zis
Cum faci tu acuma ?
Inca mai merge pacalealea aia cu mini-urile in zilele noastre ?
DD a zis
@xtz
1. Ai numai masinutze-n cap si de asta nu poti iesi din comparatia asta fortata cu masinile. O comparatie mai potrivita ar fi cu imprumutatul/xeroxatul unei carti – obiectul „furtului” fiind continutul acesteia, produs cultural. Mai reflecta.
2. Usor/greu de manipulat oi fi eu sau altul, cert e ca cine umbla cu fofarlica se discrediteaza si poate produce multe daune.
3. Daca e sa te erijezi in instanta morala, fii macar consecvent. Nu merge sa condamni „furtul” ala de mai sus si sa consideri publicitatea mascata si inducatoare in eroare drept tolerabila, pe motiv ca-i „sanatoasa economic”, iar cei manipulati asta merita. Pe general, nu e nici macar „sanatoasa economic”, dimpotriva, exceptand pe al’ care-si baga in buzunar lozul.
4. n-am nimic impotriva publicitatii cinstite, nici impotriva apararii inteligente a drepturilor de autor.
5. Lasa-te de sfaturi, revino eventual la masinutze.
Silver a zis
[…] 5. Lasa-te de sfaturi, revino eventual la masinutze.[…]
Eu tot ii zic asta, de luni, chiar ani buni.
xtz a zis
@DD
1. Era o comparatie simpla pentru intelesul tuturor aia cu masina, puteam sa pun orice altceva, te rog nu devia de la subictul principal, faptul ca tu incerci sa induci ideea ca furtul intelectual de fapt nu este furt…
2. !?!
3. Luma a fost intotdeauna impartita in manipulatori si manipulati, nu este moral sa fii manipulat, dar ai si tu o parte de vina deoarece inseamna ca esti indolent daca te lasi usor manipulat.
4. dezvolta „apararii inteligente a drepturilor de autor”.
5. masinutele sunt problema ta in toata discutia asta?
@ silver
Te mai guduri mult pe langa DD?
MSS a zis
Ce se mai plang unii ca traiesc in Romania… de parca in alte tari umbla cainii cu colacii-n coada… Dar romanul asa stie sa faca: sa-si planga de mila… dar sunt pline „molurile” si toate terasele. Daca era chiar asa saracie situatia era alta.
Silver a zis
Lasa mall-urile, uita-te putin la ‘tarani’, sau clasa muncitoare/bugetari sau la pensionari.
Acolo e romanica™, nu in mall.
buro a zis
Ce a mai facut emagul , mai arena it? Emagul cred ca va plateste si chiria 🙂 ii lqudati fara motiv cu fiecare ‘super’ reducere.
Darius J. a zis
nu chiar
Anonim a zis
poi frate tu ai face un blog din pura placere fara sa iasa nimic din el???poi normal frate ca au de castigat….ai tu ceva de pierdut ca ei castiga??sau te roade invidia ca ei fac bani si tu nu??
Feanor Aeglos a zis
E corect ca cititorul sa stie daca citeste un articol reclama sau unul real meseria de jurnalist are si obigatii cum ar fi sa informezi intr un mod cinstit publicul
Imi pare rau dar nu sunt de acord cu acest articol daca ajungi sa servesti anumiti producatori sau anumite compani pentru bani unde e respectul tau fata de articolele tale si cum mai vrei ca cineva sa tina cont de articolele tale cand el stie ca tu cateodata mai faci si reclama mascata
Credibilitatea e arma voasta cea mai de pret arena ai si atunci cand hotarati sa renuntatj la ea e ca si cum ati hotara sa renuntati la credinta noasta ca articolele voastre sunt de cea mai buna calitate corecte si reale.
Nicolae Crefelean a zis
În mare parte e vorba de încrederea în autori, iar aici sunt trei aspecte esențiale pe care le luăm în calcul:
1. e autorul subiectiv sau nu?
2. autorul cunoaște sau nu suficient de bine subiectul tratat în articol?
3. este autorul obiectiv, la modul general, sau mai plasează în articole și informații care pot fi ușor combătute?
În momentul în care autorul unui advertorial este fan al unui brand, e normal să fie subiectiv într-o anumită măsură și nu i se poate reproșa asta atât timp cât face și comparații obiective cu alte branduri. Dar dacă e subiectiv mai mult din cauza banilor și aduce argumente slabe sau exagerează punând pe nedrept „concurența” într-o lumină negativă, atunci categoric nu-i în regulă.
O problemă evidentă e uneori și cunoașterea insuficientă a subiectelor, pe care autorii de articole pare să nu să n-o trateze cu suficientă seriozitate și să se documenteze suficient înainte să publice un articol. Fie că realizezi sau nu, de-aici apare o doză ne neîncredere în conținutul articolului și/sau autor.
Iar cireașa de pe tort o reprezintă detaliile care pot să nu aibă deloc legătură cu tema articolului, ci mai degrabă opiniile autorului. Uite un exemplu de informați care poate fi ușor combătută, chiar din articolul de față:
„majoritatea romanilor, ca de noi vorbim acum, au impresia ca tot ceea ce e pe internet e gratuit”
Dacă-mi indică Darius care-i studiul care atestă asta, categoric îl lua în considerare informația asta. Altfel o tratez doar ca pe o părere personală, pe care eu n-o consider adevărată. Nu că aș ști eu mai bine, ci pentru că știu că un număr consistent de utilizatori PC deja sunt capabili să facă diferența între software legal și software pirat – doar că aleg calea pirateriei.
Ca atare, e foarte important ca atunci când scrii un articol să te documentezi (foarte) bine și să îți păstrezi doza de obiectivitate chiar dacă ești fanul brandului în discuție. Cât despre părerile personale, cele care n-au legătură cu subiectul ar trebui evitate tocmai ca să nu poată fi combătute și astfel să contribuie negativ la încrederea în advertorial.
Darius J. a zis
Nicu, ceea ce zici tu e adevarat, insa merge mai mult pe partea de jurnalistica. Ceea ce facem noi aici e un hibrid, ca de aceea ne si numim Blog de IT, pentru ca pe langa partea obiectiva „Da, telefonul asta e rosu”, noi adaugam si nota personala, care e clar subiectiva. E evident ca nu toti vor fi de acord cu parerea noastra. 🙂
Dar pentru asta vine lumea aici, ca sa citeasca si opinia autorului. Ca siteuri de stiri sunt multe, trebuie sa te diferentiezi cu ceva de restul, si aici vine nota personala. 🙂 Care, de cele mai multe ori, naste discutii. Unele mai bune, altele… mai acide.
Loreta Tivlea a zis
Eu sunt de acord cu advertorialele, insa trebuie concepute astfel incat sa nu para reclama. Textul trebuie sa curga lin si sa nu inoportuneze cititorii.