De cativa ani buni Google cocheteaza cu ideea de masini care merg singure, fara niciun ajutor de la sofer, acesta devenind un simplu pasager. Iar asa ceva este posibil prin incarcarea automobilelor respective cu o serie de senzori, si cateva procesoare care sa ia deciziile necesare.
Pana acum insa Google a folosit in aceste scopuri autoturisme de serie, modificate pentru nevoile sale. Si cele mai iubite au fost modele cu alimentare hibrida, ca Toyota Prius sau Lexus RX 450h. Dar se pare ca au depasit etapa respectiva, si au realizat propria lor masinuta. Nu stim daca au plecat de la zero, sau au avut la baza o platforma un producator consacrat, insa asta este mai putin important.
Interesant este cum functioneaza aceasta masinuta Google X. Ea are pe capota un senzor (sau mai bine zis grup de senzori) omnidirectional, care vede tot in jurul autoturismului la o distanta de 180 de metri. Este chemata prin intermediul smartphone-ului, similar spunandu-i si destinatia. Masina navigheaza prin GPS, si am ajuns.
Pentru a o face mai prietenoasa, cei de la Google X i-au dat acestui automobil o fata parca rupta din Cars. Botul este realizat din spuma antisoc, pentru acele situatii neprevazute, iar propulsia se realizeaza prin intermediul unui motor electric, capabil sa atinga viteze de maxim 40 Km/h. Iar bateriile confera o autonomie de aproximativ 160 Km.
Si interiorul este interesant. Pentru ca pe langa cele doua locuri pentru pasageri, si un ecran ce arata destinatia, nu avem nimic. Adica lipseste volanul, si lipsesc si pedalele. Exista numai doua butoane: pentru pornit si pentru oprit de urgenta. Desigur, asa arata prototipul.
Insa Google a contractat un producator auto din Detroit pentru realizarea a 100 de astfel de vehicule. Ele vor fi folosite si testate in incinta Google din California. Iar statul obliga la existenta volanului si a pedalelor, pentru ca soferul sa poata interveni si prelua controlul in caz de necesitate.
Google crede in aceste masini autonome, si considera ca vor ajuta la scaderea numarului si gravitatii accicentelor auto. Iar primul lor in care ar putea sa apara ar fi in cadrul flotelor de taxiuri. Si asa o sa ajungem sa cantam „Google du-ma unde vrei”…
si nu dauneaza sanatatii aceste „radare” ale ei?
mult mai putin decat celularul pe care il ai in buizunar
Nu chiar… In primul rand radarele functioneaza prin unde radio (radio detection and ranging) si nu dauneaza.
In al doilea rand nu foloseste radar ci o serie de senzori care fotografiaza si calculeaza distanta pana la obiect bazanduse pe relatia marime/viteza. Ai aici explicatia sistemului de navigare: https://www.youtube.com/watch?v=bDOnn0-4Nq8
Oare cum se descurca in absenta marcajelor, cu borduri lipsa, a soferilor care depasesc cate 4 unul-pe-altul, a asfaltului care merge si in stanga, dar si in dreapta, terminandu-se in camp, etc.
Pai masina e facuta de americani, nu de romani 🙂
Ba o să cântăm „du-m-acasă măi goagăl, du-mă iute fără search, cache, GPS!” :))
Daca esti sofer imediat spui ‘nu-nu’ la un asa ‘model’, sunt atat de multe variabile, calculatorul inca nu poate sa ‘judece’ ce trebuie facut intr-o situatie ‘aleatorie’, iesita din comun etc.
Rațiunea umană nu poate fi înlocuită de niciun procesor, calculator, senzor, etc! „Jucăriile”astea vor avea aceeași soartă ca a roboților utilitari, sau (de ce nu?!?), a dronelor. Personal, nu aș da nici măcar 100€ pe așa ceva, nu mi-aș pune viața în mâinile ei….
În altă ordine de idei, așa cum un pc poate fi „spart”, de ce să nu poată fi deturnată (wireless) și o asemenea jucărie? Măcar pentru distracție: blocarea ușilor și schimbarea rutei………
Eu sunt de parere ca poti avea mai multa incredere intr-un algoritm decat intr-un om. Sau un grup de oameni.
Am scris nenumarate programe ce au scos la iveala date si situatii despre care nimeni nu stia sau la care nimeni nu s-a gandit vreodata.
Problema apare cand solutia gasita este optima, insa pacientul e omorat. Altfel spus, orice copil de 5 ani poate scrie un algoritm care urmareste marcajele sau bordurile, insa adevaratul algoritm este testat atunci cand acestea dispar si datele de intrare devin invalide.
@ redguard128
Adica vrei o situatie perfecta, o lume perfecta;
Aia-i problema, oamenii nu sunt perfecti si drept urmare nici lumea pe care o creem nu este si nu poate sa fie perfecta;
Un calculator se poate ‘bloca’ intr-o situatie in care (cum spui si tu) nu exista sau nu sunt vizibile semnele de circulatie;
Si hai las-o pasta cu semnele dar orice sofer stie ce sa faca in caz de drumul nu este ‘semnalizat’ o faci din instict/cunostinte;
E calculatorul iti da cu return to 0 la asa ceva.
Sunt atat de multe chiestii pe care un ‘om’ le face in circulatie pe care un calculator pur si simplu nu poate.
El nu ‘judeca’ el urmareste si executa comenzi. <- problem.
#end_of_line: {0}
Eu cred ca viitorul este al acestor masini inteligente.
Singurul lucru ce nu il are tehnologia peste om sunt sentimentele. Dar in rest, tehnologic vorbind omul va fi depasit de sistemul de calcul (daca nu este depasit deja).
Nu trebuie sa fie masina fara volan ca cel de sus. Sunt convins ca se poate integra aceste sistem si in masinile noi, unde aproape toate comenzile sunt computerizate.
Practic instalezi acei senzori, iar sistemul sa intervina doar in cazul in care soferul nu reactioneaza la evitarea unui impact.
Ganditi-va doar ce ar insemna sa nu mai ai stresul traficului, pentru ca toate masinile vor comunica intre ele si vor alege ruta ideala in functie de trafic. Ganditi-va ca nu vor mai fi accidente pe baza celor mai comune cauze ale accidentelor: neatentia, alcoolemiea si oboseala.
http://youtu.be/4ErEBkj_3PY?t=10m30s
sunt curios daca o masina fara senzori vne spre asta automata, ce face? se opreste, da flashuri, accelereaza undeva in lateral etc?
si indiferent ce decizie ia, pe urma daca iese nasol se va zice ca omul ar fi ales o varianta mai buna.
S-ar putea ca pe viitor sa fie rezolvate problemele gen lipsa marcaje. Nu contest faptul ca odata programata ca lumea masinuta asta va reactiona mai rapid si mai optim decat un sofer oarecare dar pana la urma tot un calculator ramane si cu tot cu securitatea pe care o va avea s-ar putea sa existe unele surprize mai putin placute cand cineva va reusi sa isi bage nasul si, de ce nu, sa preia controlul „volanului”.
Placerea de a conduce….