Dirijabilele au avut apogeul in prima parte a secolului XX. Dar din cauza avioanelor, mult mai rapide, si a accidentelor suferite, au fost uitate in cartile de istorie. Asta pana acum cativa ani, cand s-au dovedit o alternativa foarte rentabila la transportul maritim.
Iar acum chiar si marii producatori de aeronave, ca Lockheed Martin, se avanta in industria dirijabilelor. Insa, bineinteles, cu tenta militara. Primul lor model are un nume destul de lung, Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle (pe scurt LEMV), o lungime de 76 metri si este mai greu decat aerul.
Principiul dirijabilelor, acelasi ca al baloanelor, este de a scadea densitatea totala sub cea a aerului, pentru a se ridica de la sol. Insa LEMV nu se mai chinuie sa atiga acest scop. In loc foloseste motoare ultra eficiente, turbine de decolare si portanta, caracteristica ce tine si avioanele in aer.
Rolul acestui dirijabil va fi de spionaj, pentru ca poate urca pana la 6000 metri si poate zbura trei saptamani fara oprire. Insa va trebui sa aiba grija sa nu fie descoperit, pentru ca ar fi asa de usor de doborat. Bine ca va putea fi controlat de la distanta.
Lockheed Martin intentioneaza sa trimita LEMV-uri la datorie inca din anul 2011. Dupa care va fi introdusa si o versiune cu rol de transportor. Boeing deja are in plan ceva similar.
Ca varianta de vehicul de transport merge fara probleme, dar sa pui ditamai dihania la spionaj… hm… mai greu, plus ca e greu de ratat o asa tinta mare.