O săptămână importantă pentru susținătorii siguranței rutiere din Uniunea Europeană a adus o schimbare majoră: tehnologia Asistenței Inteligente pentru Viteză (ISA) a devenit obligatorie pentru toate mașinile noi.
Începând cu 7 iulie, toate mașinile noi vor trebui să fie echipate cu tehnologia ISA, conform unei decizii din 2019 a Comisiei Europene. Regulamentul impunea ca ISA să fie integrată în toate modelele și tipurile de vehicule lansate după iulie 2022, iar acum tehnologia devine standard pentru toate autoturismele noi.
Legislatorii europeni sunt optimiști că aceste măsuri vor îmbunătăți siguranța pe drumurile europene. Totuși, această schimbare adaugă și mai multă tehnologie vehiculelor care circulă pe autostrăzile Europei. Deși legile UE nu sunt obligatorii în Marea Britanie, este puțin probabil ca producătorii de automobile să facă excepții speciale pentru piața britanică.
Cum funcționează ISA? În esență, sistemul poate detecta limita de viteză pe un anumit drum utilizând date de la un sistem de navigație prin satelit (GNSS) și o hartă digitală, combinate cu recunoașterea semnelor rutiere fizice.
Dacă șoferul depășește limita de viteză, sistemul ISA îl va avertiza, dar nu va restricționa capacitatea șoferului de a acționa. Conform Cartei Europene pentru Siguranța Rutieră, „șoferul este întotdeauna în control și poate dezactiva cu ușurință sistemul ISA.”
Regulamentul oferă patru opțiuni pentru producători. Primele două, avertismente acustice sau prin vibrații, nu intervin direct. Celelalte două, feedback haptic prin pedala de accelerație și un limitator de viteză, intervin pentru a controla viteza. Chiar și în cazul limitatorului de viteză, șoferul poate depăși ușor sistemul prin apăsarea mai profundă a pedalei de accelerație.
Rod Dennis, purtător de cuvânt pentru siguranța rutieră la RAC, a explicat că, deși nu este obligatoriu ca mașinile vândute în Regatul Unit să fie echipate cu ISA, este improbabil ca producătorii să excludă această tehnologie pentru piața britanică, deoarece ar implica costuri suplimentare de producție.
În experiența autorului, care a testat o mașină dotată cu ISA, rezultatele au fost variate. Uneori, semnele rutiere nu sunt recunoscute corect, iar hărțile pot fi neactualizate, ceea ce duce la avertismente nejustificate. Dennis a sfătuit șoferii să se familiarizeze cu funcționarea ISA atunci când achiziționează un vehicul nou.
Deși tehnologia este destinată să asiste șoferul și poate fi ușor dezactivată, direcția adoptată de industria auto și de legislația europeană este clară: spre o mai mare integrare a tehnologiilor de siguranță pe drumuri.
Sursa: planetizen.com
Lasa un comentariu!