Site icon Arena IT

Opinie nepopulară despre așteptările clienților cu privire la noile lansări de produse

Ideea articolului mi-a venit după lansarea noii game de iPhone 14, dar se poate lesne aplica la orice alt produs – mașină, laptop, căști, smart TV etc.

Ca să putem purcede la ideea articolului, trebuie mai întâi să acceptăm că trăim o perioadă economică definită de consumerism (în umele surse, apare consumism, dar e același lucru).

Societatea de consum a apărut la sfârșitul secolului al XVII-lea și s-a intensificat în cursul secolului al XVIII-lea. Schimbarea a fost inițiată de către ascensiunea clasei mijlocii, care a acceptat noi idei despre consumul de lux și importanța evoluției modei ca un factor decisiv ce stă în avantajul achiziționării, decât în cel al necesității,

Cu toate acestea, consumerismul a devenit mai mult o doctrină politică decât una economică. Practic, societatea are nevoie de încurajarea consumului pentru a genera plus-valoare economică, ceea ce duce, la rândul ei, la mulțumirea votanților.

În termeni muuult mai simpli, consumerismul este o ordine social-economică ce încurajează achiziția de bunuri și servicii în cantități din ce în ce mai mari.

Ei bine, acum că am lămurit asta, să revenim la oile noastre. Și anume așteptările pe care utilizatorii și le crează cu privire la lansările celor mai noi produse ale brandurilor pe care le folosesc și le apreciază. Iar cel mai ușor este să aplicăm acest tipar pe smartphone-uri, pentru că ele sunt lansate cel mai des, anual.

Vă spuneam că am conceput primul draft de articol la lansarea gamei iPhone 14, dar l-am cristalizat după cea a Google, pentru Pixel. Practic, în ambele cazuri, utilizatorii au avut același tip de reacție – nu merită achiziția pentru cei de la modelul de anul trecut, pentru că inovațiile sunt prea puține vis-a-vis de expectanțe.

Ei, vedeți voi, dragii moșului, problema e puțin mai complicată decât pare la prima vedere. Și anume, trebuie să avem în vedere că aceste lansări anuale sunt cumva obligatorii pentru producători. Din moment ce majoritatea, dacă nu chiar toți, lansează produse constant anual, nu prea poate ca un singur OEM să facă excepție, pentru că ar fi privit cu neîncredere de cumpărători și de mass-media, care ar considera un astfel de comportament ca fiind dovada unor slăbiciuni interne. Și, ghiciți unde anume ar mai lovi un astfel de zvon? Cei care ați răspuns ”la bursă” ați nimerit-o. Iar orice chestie negativă acolo înseamnă bani pierduți de companie.

Pe de altă parte, lansările succesive presupun creșterea nivelului de suport pe care producătorul îl investește în produsele lor. Este infinit mai simplu să împarți resursele din echipa de development pentru a crea update la o versiune de soft mai nouă sau pentru un security patch când ai un produs sau când ai 10. Iar asta se vede mai ales la Android, unde companiile nu prea asigură update sau nu îl asigură la timp. Și mai concret, vedeți cazul OnePlus, care avea câte un telefon nou în fiecare an, iar de vreo patru ani au câte cinci-șase la care aleg să ofere update mai scurt sau la care reușesc performanța de a livra updateuri care nu sunt complete sau sigure. Tocmai de aceea și-au unit echipa de software cu cei de la OPPO, din familia cărora oricum făceau parte.  Iar astfel de situații îi costă presigiu și, finalmente, bani!

În plus, când lansezi vârfuri de gamă trebuie să pui pe ele tot ce ai mai bun. Iar asta înseamnă că nu prea mai ai ce îmbunătăți anul următor. Tehnologia a ajuns la o anumită maturitate de la care nu mai poți să te aștepți la inovații majore de la an la an. Ce poți inova la generațiile actuale de smartphone? Bateria? Păi cu asta se laudă fiecare companie – în fiecare an îmbunătățește consumul de energie și crește puterea de încărcare. Iar noi tot o dată pe zi le încărcăm produsele. Softwareul? Oricum vine un release nou de la Google/Apple anual. Displayul? Da, chiar fac asta fiecare dintre ei, dar cu un anume cost – consumă mai mult din baterie. 🙂 Și, iată cum ajungem la cercul nostru vicios!

Prin urmare, producătorul, fie că vorbim de Apple, Google, Samsung sau oricare altul, este prins într-un joc de sumă nulă în care nu are altă scăpare decât să lanseze modele noi în fiecare an, riscând cu această ocazie să își nemulțumească utilizatorii că nu vin cu destule inovații pe produsele lor…

Exit mobile version