Ideea articolului mi-a venit după lansarea noii game de iPhone 14, dar se poate lesne aplica la orice alt produs – mașină, laptop, căști, smart TV etc.
Ca să putem purcede la ideea articolului, trebuie mai întâi să acceptăm că trăim o perioadă economică definită de consumerism (în umele surse, apare consumism, dar e același lucru).
Societatea de consum a apărut la sfârșitul secolului al XVII-lea și s-a intensificat în cursul secolului al XVIII-lea. Schimbarea a fost inițiată de către ascensiunea clasei mijlocii, care a acceptat noi idei despre consumul de lux și importanța evoluției modei ca un factor decisiv ce stă în avantajul achiziționării, decât în cel al necesității,
Cu toate acestea, consumerismul a devenit mai mult o doctrină politică decât una economică. Practic, societatea are nevoie de încurajarea consumului pentru a genera plus-valoare economică, ceea ce duce, la rândul ei, la mulțumirea votanților.
În termeni muuult mai simpli, consumerismul este o ordine social-economică ce încurajează achiziția de bunuri și servicii în cantități din ce în ce mai mari.
Ei bine, acum că am lămurit asta, să revenim la oile noastre. Și anume așteptările pe care utilizatorii și le crează cu privire la lansările celor mai noi produse ale brandurilor pe care le folosesc și le apreciază. Iar cel mai ușor este să aplicăm acest tipar pe smartphone-uri, pentru că ele sunt lansate cel mai des, anual.
Vă spuneam că am conceput primul draft de articol la lansarea gamei iPhone 14, dar l-am cristalizat după cea a Google, pentru Pixel. Practic, în ambele cazuri, utilizatorii au avut același tip de reacție – nu merită achiziția pentru cei de la modelul de anul trecut, pentru că inovațiile sunt prea puține vis-a-vis de expectanțe.
Ei, vedeți voi, dragii moșului, problema e puțin mai complicată decât pare la prima vedere. Și anume, trebuie să avem în vedere că aceste lansări anuale sunt cumva obligatorii pentru producători. Din moment ce majoritatea, dacă nu chiar toți, lansează produse constant anual, nu prea poate ca un singur OEM să facă excepție, pentru că ar fi privit cu neîncredere de cumpărători și de mass-media, care ar considera un astfel de comportament ca fiind dovada unor slăbiciuni interne. Și, ghiciți unde anume ar mai lovi un astfel de zvon? Cei care ați răspuns ”la bursă” ați nimerit-o. Iar orice chestie negativă acolo înseamnă bani pierduți de companie.
Pe de altă parte, lansările succesive presupun creșterea nivelului de suport pe care producătorul îl investește în produsele lor. Este infinit mai simplu să împarți resursele din echipa de development pentru a crea update la o versiune de soft mai nouă sau pentru un security patch când ai un produs sau când ai 10. Iar asta se vede mai ales la Android, unde companiile nu prea asigură update sau nu îl asigură la timp. Și mai concret, vedeți cazul OnePlus, care avea câte un telefon nou în fiecare an, iar de vreo patru ani au câte cinci-șase la care aleg să ofere update mai scurt sau la care reușesc performanța de a livra updateuri care nu sunt complete sau sigure. Tocmai de aceea și-au unit echipa de software cu cei de la OPPO, din familia cărora oricum făceau parte. Iar astfel de situații îi costă presigiu și, finalmente, bani!
În plus, când lansezi vârfuri de gamă trebuie să pui pe ele tot ce ai mai bun. Iar asta înseamnă că nu prea mai ai ce îmbunătăți anul următor. Tehnologia a ajuns la o anumită maturitate de la care nu mai poți să te aștepți la inovații majore de la an la an. Ce poți inova la generațiile actuale de smartphone? Bateria? Păi cu asta se laudă fiecare companie – în fiecare an îmbunătățește consumul de energie și crește puterea de încărcare. Iar noi tot o dată pe zi le încărcăm produsele. Softwareul? Oricum vine un release nou de la Google/Apple anual. Displayul? Da, chiar fac asta fiecare dintre ei, dar cu un anume cost – consumă mai mult din baterie. 🙂 Și, iată cum ajungem la cercul nostru vicios!
Prin urmare, producătorul, fie că vorbim de Apple, Google, Samsung sau oricare altul, este prins într-un joc de sumă nulă în care nu are altă scăpare decât să lanseze modele noi în fiecare an, riscând cu această ocazie să își nemulțumească utilizatorii că nu vin cu destule inovații pe produsele lor…
dimpotriva, la toate capitolele au de imbunatatit masiv. iar daca ar pune tot ce pot abia atunci nu ar mai avea ce scoate anual.
E un cerc vicios, dar in unele cazuri chiar e bataie de joc.
De exemplu la Iphone 14 varianta normala sau Plus nu are mai nimic in plus fata de Iphone 13 ca sa merite achizitia (acelasi procesor si ecran, un pic schimbat la placa video si camere), mai bine iei Iphone 13.
Practic este un Iphone 13 cosmetizat.
Sunt curios ce vanzari or sa fie pe Iphone 14 PRO/PRO MAX vs phone 14 NORMAL+PLUS vs Iphone 13?!
De ce nu au pus pe 14 noul procesor si ecranul nou la 120 Hz?
Lipsa de componente noi? Politica de marketing sau bataie de joc fata de clientii fideli care oricum cumpara noul telefon? Sau sa stimuleze vanzarea variantei Pro care e mult mai scumpa cu vreo 50%?
Cine stie?! Dar daca eu as fi client fidel cu capul pe umeri i-as penaliza prin necumparare noului model.
La varianta Pro pot sa zici ca e alt telefon, dar tot nu isi merita banii.
Tot ce trece de 1000 Euro este supraevaluat.
Am impresia ca suntem intr-o cursa a „inarmarii” unde fiecare incearca sa isi intreaca concurenta la nivel de pret, nu de calitate/performanta.
Nu as da mai mult de 500 Euro pe un telefon, fie si el de HAur
eu as da in rate pe un android daca intr-adevar ar fi 100% fara probleme.
iar sa zici ca apple isi bate joc de clienti..pana si sigla lor iti spune clar ca primesti un cotor si un pic…
Să mai punem on discuție impactul asupra mediului înconjurător, deșeurile care se crează etc?
Exact.
Daca Apple ar scoate telefoane la 2 ani (ceea ce ar fi normal ca oricum telefonul/bateria nu se strica sau nu se perimeaza in 2 ani) si ceilalti vor face la fel.
In plus diferentele de performanta/optiuni ar fi mai vizibile.
Dar nu o sa faca pentru ca … money.
Eu nu cred ca e ok nici sa lansezi produse la 2 ani in loc de un an pentru ca distributia vanzarilor ar fi mult mai problematica. Daca telefoanele apple sa zicem ca se lanseaza pe 1 ianuarie in fiecare an par, cine ar mai cumpara telefoane in septembrie 2021? De ce ai face asta ca utilizator, daca stii ca vine unul mult mai bun in 4 luni? Vanzarile s-ar aglomera in semestrul 1 in 2022, ar scadea usor in semestrul 2, apoi in urmatorul semestru ar scadea iar, apoi in ultimul nu s-ar mai vinde aproape deloc. Avalansa de cerere s-ar muta in primele 6 luni din anii pari, iar producatorul nu ar putea face fata cu vanzarile si ar fi probleme mari de stocuri. Pentru tot lantul, de la furnizori de componente, producatorul device-ului, importatori, magazine si chiar utilizator e de preferat ca cererea sa fie relativ constanta pe parcursul anului.
Acum e clar ca nu ar trebui sa isi upgradeze fiecare telefoanele in fiecare an cu urmatorul si e o tampenie sa te astepti ca fiecare telefon nou sa fie vreo revolutie. Eu am avut S2, S5, S7, S10e si probabil urmatorul va fi S22. Poti astepta 2-3 ani sa-ti schimbi telefonul. Pe de alta parte nu-mi fac griji nici pentru cei care isi schimba telefonul an dupa an, nu e ca si cum pe cel vechi il arunca la gunoi. Cel vechi ajunge dupa un an pe olx, de unde il cumpar eu la 40% din pret, il tin 2-3 ani, apoi ajunge la copii mei care-l mai folosesc un an, doi.
Problema cea mai mare pentru poluare si consumerism este right to repair si standardizare. Cu standardizarea se rezolva usor usor, de exemplu masura cu usb type c pentru toata dispozitivele e un pas mare inainte. Pe vremuri fiecare telefon avea o mufa complet diferita. Acum sunt 3, peste 2-3 ani o sa fie doar una. In cazul usurintei reparatiilor, e o problema mare, suruburile au capate din ce in ce mai ciudate, piese la multe produse nu se gasesc sau au preturi descurajante (o piesa care reprezinta ca valoare 3% din produs costa 50% din produs la vanzare)
Un raft de plastic de usa de frigider (care a costat 700 lei) e 100 lei, nu prea-ti vine sa-l repari, o protectie de gaz pentru cuptor un frigider de 500 lei costa 80 lei. Acolo e consumerism, cand ai un produs in stare foarte buna acasa si te costa foarte mult sa repari un defect minor.
„Eu nu cred ca e ok nici sa lansezi produse la 2 ani in loc de un an pentru ca distributia vanzarilor ar fi mult mai problematica” … nu chiar.
Nu zice nimeni sa lanseze toti producatorii in acelasi timp, fiecare poate sa isi aleaga momentul dorit si atunci putem sa avem cate o lansare pe luna/trimestru.
Sau sa lanseze in momentul cand considera ca au gata un model net superior, nu sa facem lansari in fiecare an de dragul lansarii, acelasi model usor cosmetizat si un design un pic schimbat ca sa nu se mai potriveasca husa sau alte accesorii.
Tot felul de comentarii pe-aici de la oameni care acum doi ani goleau rafturile de hartie igienica… Stiti ca nu trebuie sa va schimbati telefonul in fiecare an, da? Eu il schimb la 4 ani, si da, pentru mine orice varianta de iphone dupa 4 ani MERITA! Consumatorii suntem noi, noi facem adevarata poluare. Doar pentru ca ai 1000 optiuni in fiecare an nu inseamna ca tre’ sa le si iei in considerare. Hai sa-i injuram pe toti ca nu ne dau si nu ne fac asa si pe dincolo, dar nu. Ne uitam nicio secunda in oglinda sa vedem unde este adevarata problema.