Începând cu 2026, România ar putea introduce un nou sistem de impozitare auto, care nu va mai ține cont doar de capacitatea cilindrică, ci și de norma de poluare.
Cu cât mașina e mai veche și mai poluantă, cu atât impozitul va fi mai mare. Și e perfect normal. Nu, nu e un abuz. Nu e o „taxă mascată”. E o corecție necesară într-o țară în care parcul auto e plin de rable cu Euro 2 și filtre de particule inexistente. Este aproape ce am scris eu aici, în altă opinie nepopulară. De fapt, cred că și asta va fi întâmpinată cu același „entuziasm”, dar e ok….
De prea mult timp, automobilul personal a fost tratat ca un drept absolut, ca și cum statul ar fi obligat să-ți permită să circuli cu orice „tigaie”, indiferent de impactul asupra mediului sau sănătății publice. Dar realitatea e alta: aerul din orașe e sufocat, iar traficul e dominat de mașini vechi, aduse din vest pentru că acolo nu mai sunt acceptate. Nu mai reiau ideea, v-am expus-o în opinia anterioară, menționată mai sus.
Impozitul diferențiat nu interzice nimănui să dețină o mașină. Doar că, în loc să plătești la fel ca un proprietar de vehicul electric sau hibrid, vei achita mai mult dacă alegi să păstrezi un diesel Euro 3. E logic, e echitabil și e în linie cu politicile europene. Germania, Franța, Olanda – toate au introdus forme de penalizare fiscală pentru vehiculele poluante. România doar recuperează decalajul.
Criticii spun că e o măsură „anti-săraci”, globalistă sau progresistă. Dar să fim sinceri: întreținerea unei mașini vechi nu e ieftină. Iar costurile ascunse – consum mare, reparații frecvente, lipsa pieselor – sunt mai mari decât diferența de impozit. În plus, statul nu interzice nimic. Doar te taxează proporțional cu impactul pe care îl ai asupra mediului.
Această măsură vine într-un context în care România trebuie să-și reducă emisiile, să-și modernizeze parcul auto și să respecte angajamentele din PNRR. Nu e o pedeapsă, ci o direcție. Iar cei care vor să păstreze mașini vechi o pot face, dar cu costuri mai mari. Așa cum e normal.
Reiau: automobilul personal nu e un drept garantat, ci o responsabilitate. Iar impozitul diferențiat e un mod prin care statul ne amintește că libertatea de a circula vine cu obligația de a nu polua excesiv. Dacă vrei să circuli ieftin, ai opțiuni: transport public, car sharing, bicicletă, sau o mașină mai puțin poluantă. Alegerea e a ta. Dar nu te aștepta ca restul societății să subvenționeze alegerile tale.
Am o singură remarcă cu privire la taxare – aș fi preferat o ponderare cu numărul de kilometri parcurși. Iar asta se făcea simplu: plătești în primul an suma calculată de stat, apoi, anul următor și se scade un anumit procent, dacă ai mers prea puțin cu mașina. Spre exemplu, una dintre mașinile mele, deși e Euro 6, face maxim 2.000 kilometri pe an, față de cealaltă, care face cam 10.000. Ei bine, pentru prima aș putea plăti jumătate, să zicem, din sumă, în anul doi și tot așa.






Pornind de la logica opțiunilor de circulație ieftină prezentate în articol s-ar putea construi și alternative pentru cei cărora le pute la oraș, de exemplu migrația inversă, revenirea la Țărănoaia natală. Procedând astfel orice închinător la icoana Sfintei Greta Bioenergeta ar scuti restul societății de fandoselile sale prezentate cu titlu de adevăr absolut.
Cat de la taranoaia sa te muti, ca logica practica ne arata ca fix de acolo vin masinile alea?
Poluare zero , masini electrice . Cine doreste ? , pret mare , infrastructura ineczistenta , salarii mici , poluarea va fi mult si bine cu pachete de masuri si amenzi . Astai solutia ?
Chiar și mașinile elctrice poluează, poluează să le produci și poluează să produci energie electrică sa dovedit deja că nu este fezabilă producerea de energie full verde. probleme mai mari și mai reale sunt poluarea industrială, defrișarea pădurilor și poluarea generată de transportul maritim,
Taxa asta pe poluare e mai degraba foame de bani. Daca vroiau sa taxeze poluarea taxau km parcursi pe an. Iar transportul public e o gluma proasta.
De acord. Si ai mei un Logan si o Dacie 1310 si niciuna nu mai circula pe sosea (nici nu mai sunt pornite) deci ar fi complet stupid sa plateasca impozitul de rabla fara ca ele sa scoata 1 g de fum.
Dar sunt complet de acord ca rablele din circulatie sa fie taxate. Totusi, nu cred ca vor reusi sa implementeze ceva care sa aiba sens si sa fie corect pentru toti.
S-a demonstrat stiintific ca 100 da lei in contul statului absoarbe 69kg de co2 din atmosfera.
S-a demonstrat stiintific ca 100 da lei in contul statului din buzunatul meu, ma fac mai atent.
Cand e amenda esti mai atent, cand e taxa devine doar nemultumire. Cand vor folosi acei bani pentru a elimina poluarea atunci va merita. Din punctul meu de vedere romanul nu e anti mers cu autobuzul sau anti cumparat masini non poluante ci e anti taxe care nu aduc nicio valoare si estem saraci. Daca ar fi dupa mine, in orase, eu as interzice orice mijloc de transport, chiar si electric daca nu are scop comercial / serviciu public. As limita strazile la o banda pe sens si as face piste de biciclete/pietonale sau spatii verzi in rest. Dreptul de a avea o masina tine de dreptul egal la munca si libertatea de miscare, si nu ar trebui ingradite. Taxezi 50 de oameni care AU nevoie reala de masina sa se deplaseze pentru 10 care le au de moft si pentru statut. Taxezi ‘saracii’ ca au masinini poluante, cu care fac 10k km pe an dar abia ii atingi pe cei cu ‘eco friendly’ care fac 30k-40k pe an. Si eu sunt de parere ca taxa pe nr. De km parcursi e cea mai apropiata de ce ar trebui. In fine, opinia nu e nepopulara, doar nitel spre extrema.
Corect !
parerile sunt impartite.
partial ai si nu dreptate.
o masina vechie nu e mai costisitoare ca si una noua la reparat. eu am un clio euro3 si iti zic, masina aia e ce trebe, cu ea imi car toate gunoaiele din stanga in dreapta.
am si una electrica (inster) de dus copii la scoala, dar la clio nu renunt si daca e 2000 lei taxa pe an. ca atat valoreaza masina.
Asta cu taxatul la kilometri parcursi, in tara unde datul kilometrajului inapoi e sport national, ma face sa zambesc.
Pe poluare sa tot pună, vor plăti mai mult cei corigenți la fizica și iubitori de motorina și motoare mari.
Pe km e deja, plătim accize preț mai mult decât dublu la fiecare litru consumat!