Acum aproape trei ani am ales să cumpărăm Skoda Kodiaq ca mașină de familie. V-am scris la momentul respectiv și care au fost justificările, nu mai reiau subiectul.
Ce mi-am dat seama abia acum este că am achiziționat, deloc ieftin, o opțiune (aproape) inutilă. Cel puțin la noi în țară… Despre Lane Assist este vorba, după cum ați observat din titlu.
Cunoscut și sub denumirile de Lane Departure Warning System sau Lane Support, această dotare din lista de opționale te ajută să nu te abați de la traseu, chiar și atunci când atenția îți este distrasă. Cu ajutorul unor senzori specifici sau al unei camere video, Lane Assist intervine pasiv sau activ, în funcție de modelul mașinii și de anul de fabricație.
De la dezvoltarea sa inițială și până în prezent, Lane Assist a cunoscut mai multe stadii de evoluție. Astăzi, acesta este integrat în ecosisteme complexe de siguranță pasivă și activă, pe fondul înăspririi tot mai mari a criteriilor de securitate cărora trebuie să le corespundă modelele de mașini, la testele Euro NCAP. În funcție de brand și de anul de fabricație, o mașină poate fi dotată cu una dintre versiunile de Lane Assist, după cum urmează:
- sistemul care avertizează șoferul prin stimuli audio și vizuali sau chiar prin vibrații, la depășirea marcajului rutier;
- sistemul care avertizează șoferul, iar apoi, în lipsa unei corecții, intervine asupra sistemului de direcție al mașinii;
- sistemul care intervine proactiv, pentru a limita supravirarea și a păstra viteza mașinii și distanța față de vehiculul din față la un nivel constant.
Sistemul folosit pe scară largă, de producători precum Volkswagen, Renault sau Mercedes Benz, funcționează cu ajutorul unei camere video, amplasate în partea superioară a parbrizului. Unitatea centrală a sistemului coroborează imaginile obținute de aceasta cu cele sosite de la radarul din bara de protecție sau din grilă. Astfel, atunci când marcajul este încălcat fără ca maneta semnalizatorului să fie acționată, volanul vibrează, iar pe tabloul de bord apare un martor. Prima corecție este aplicată în mod asimetric asupra frânelor, pentru ca riscul unei coliziuni să fie micșorat sau chiar eliminat.
După introducerea de rigoare, hai să vă spun și de ce mi se pare inutil. Am descoperit asta luna trecută, când Consiliul Județean a peticit unele porțiuni din drumul care leagă Timișoara de localitatea de domiciliu – Șag. A peticit, ați citit bine, nu a re-asfaltat. Iar, la final, a mai retrasat semnalizarea rutieră de pe drum.
Poate nu aș fi scris articolul, dacă prin periplul făcut la final de săptămână, intre Timișoara – Sibiu – Drobeta Turnu Severin – Timișoara nu aș fi descoperit că e plin de zone în care semnele de pe asfalt nu sunt lizibile pentru sistemul Lane Assist!!!
La momentul achiziției, sistemul a fost aproape 1000 euro, iar acum văd că e tot pe acolo, dar puțin mai ieftin:
Din păcate, nu este un moft un astfel de sistem, ci el este parte integrantă a sistemelor active de securitate (la fel cum airbagurile sunt parte a sistemului pasiv de securitate). Prin urmare, faptul că am plătit pentru el, dar nu îl pot folosi, este treaba și pierderea mea. Doar că statul are partea lui de vină la numărul de accidente – extrem de mare – din moment ce ține infrastructura rutieră în asemenea hal!!!
Pe autostradă, sau pe alte drumuri, dar drepte, fără întreruperi, este indicat să folosești pilotul automat, care este corelat și cu Lane Assist. Asta dacă vrei să salvezi combustibil și nu faci raliuri pe șosea. Doar că asemenea comportament este cam greu de realizat prin România, după cum se vede.
Faceți un experiment: când plecați la magazin, la lucru, oriunde, cu mașina, vedeți cum arată semnalizarea rutieră în acea zonă. Apoi veți înțelege că semnalizarea este inutilă la BMW, dar Lane Assist este inutil pe toate mărcile…
Cateva observatii legate de Line Assist:
– aceste functioneaza exclusiv pe baza camerei din parbriz, nu are nicio treaba cu radarul din grila, acela este folosit pt a determina distanta fata de vehiculele din fata (pt a implementa franarea de urgenta si/sau Adaptive Cruise Control);
– sistemele mai noi de line assist au evoluat si funnctioneaza chiar si fara marcaje urmarind traseul vehiculelor din fata si detectand marginile drumului;
Overall nu mi se pare inutil, doar ca europenii taxeaza orice dotare, la asiaticii toata suita de siguranta este standard;
Am scris ca al meu e din 2019. Insa, chiar si la cele noi, daca marcajele sunt sterse, nu e utilizabil!
Pachetul acela care l-ai achizitionat are inclus si Side Assist care are mai multe functii: se aprinde un bec in oglinda cand ai masina in unghiul mort iar daca semnalizezi e intermitent iar volanul vibreaza daca tragi stanga de exemplu. Ai asistenta la iesirea cu spatele dintr-o parcare, si autofranare in cazul in care vine masina stanga/dreapta.(deja m-a salvat de la un accident).
Lane assist functioneaza doar de la >65km/h (in poza aveai sub 60 deci normal sa nu functioneze.
Cred ca majoritatea strazilor sunt tusate ok. Pe autostrada ACC+Lane assist= love :). Mai atingi volanul cand si cand.
Titlul induce in eroare. Daca scriai „Opinie nepopulară: Lane Assist – cea mai inutilă extra-opțiune in Romania” era altceva.
Deci practic esti suparat pe statul roman, nu pe aceasta optiune, care intr-o tara civilizata are sens. La noi, mai putin…
Corect, ma refer la Romania. Am si scris in text
Eu am sistem care tine el directia pe un peugeot 5008 2018. Foarte tare chestia, iti corecteaza de cateva ori apoi te lasa sa mergi in boscheti daca insisti sa nu intervii. Oricum, ceea ce doresc eu sa spun e faptul ca am renuntat la functia asta din alt motiv. Eram pe autostrada soarelui, cu functia activa, si la un moment dat vad niste gropi maricele… trag aproape de linie si ZBANG ma baga lane assist direct prin gropi. De atunci am renuntat la el. E perfect, cat timp ai drumuri marcate fara gropi si semnalizezi corect orice manevra.
Autoritățile sun problema, sistemul e ok.
Într-o țară civilizată opțiunea e f bună și asistă șoferul așa cum a fost intenționat de cei care l-au instalat.
Iar pe autostradă (fără gropi și marcată corect) este ff util ai poate salva vieți
nu se poate, sigur avem marcaje si drumuri nemtesti, de-asta romanii inteligenti au votat iohanis 10 ani!
ps, eu nu folosesc de-asta, oricum ma plictisesc…incerc sa fac ceva „impredictibil” cat mai des.. 🙂
cred ca implementarea sistemului la Skoda e deficitara sau e o problema cu camera de pe masina ta
eu am renault megane din 2017 si nu am probleme cu el. citeste foarte bine limita benzii, chiar si cu un marcaj de multe ori deficitar
chiar am fost intre Timisoara si Padureni (dupa Sag, probabil stii zona) si nu am avut probleme de genul
Eu am dazactivat-o de la prima interactiune. Consider ca acel vibrator in volan nu este pentru mine 🙂
Marea majoritate cu masini personale, trecute binisor de varsta de 10 anisori, viseaza ca si mine la sistemul descris in articol. Insa este „reconfortant” sa citesti ca sistemul nu este chiar atat de util (in Romania) pe cat pare 🙂
L-am activat cu 150lei deoarece aveam camera in parbriz. Pe modelul 2023 vede marginea drumului cum zicea un antecomentator, deci nu tine doar de marcaje. Intradevar stie doar de la 60km/h in sus, dar la Passat din 2015 stia de mai jos – nu-mi aduc aminte de la cat. Pentru mine e important deoarece imi aduce aminte sa fiu atent la drum mai ales ca tipa repede daca nu virez si tin volanul drept. E chiar util si mi l-am dorit. Amintea cineva de senzoul de unghi mort, l-am avut pe Passat si Mondeo, insa pe Kodiaq mi se pare inutil deoarece are oglinzile mult mai mari. La fe si easy access pe care l-am avut pe Passat si nu-l am pe Kodiaq, masina fiind mai inalta intru foarte bine sub volan si eu am 1.9m…
Problema mea e nu ca nu merita banii, ci ca e inutila optiunea in RO, din cauze de drumuri proaste si semne de circulatie care nu se vad…