V-am povestit deja ca am primit la review o Skoda Supert SportLine. In cele ce urmeaza, gasiti review-ul complet. O precizare este necesara – nu sunt jurnalist auto si nu am pretentia sa va prezint un articol profesional. Textul de fata e menit sa va ajute in a va face o idee despre Skoda Superb, in cazul in care sunteti interesati de o astfel de achizitie, iar opiniile mele sunt cele ale unui utilizator, pana la urma.
Dar, sa revenim la scopul articolului. Modelul primit in teste este un SportLine 2.0 TDI 4×4 DSG de 190 CP/140 KW cu o cutie automata DSG. Stiu ca au fost discutii legate chiar pe site, in legatura cu motorizarea diesel, eu insumi fiind sceptic cu privire la ele, dar asta a fost masina primita de la dealer. Exista si ceva articole care spun ca poluarea provenita de la masinile electrice este mai mare decat cea de la modelele pe motorina. Unul dintre ele este aici. In fine, tind sa cred ca viitorul nu e prea roz pentru motoarele diesel, mai ales in Europa.
Dotari si specificatii
Fiind vorba de un varf de gama, optiunile stardard sunt extrem de numeroase. Printre cele mai utile si interesante sunt:
- Airbag genunchi sofer
- Airbag frontal sofer si pasager
- Airbag-uri laterale fata
- Airbag-uri pentru cap fata/spate
- Senzor pentru detectarea obosealii la sofer
- Frana parcare electromecanica
- KESSY – sistem de access in masina si pornire/oprire motor fara cheie
- Iluminare ambientala banda LED
- Climatronic – instalatie de aer conditionat, automata, cu distributia aerului in doua zone
- Scaune sport fata/spate cu tapiterie Alcantara (piele artificiala)
- Senzori de ploaie si parcare
- Sistem start/stop cu recuperare energie
- Smartlink
- Driving Mode Selection
- ESC -sistem electronic de stabilitate
- Faruri LED cu functie AFS (Adaptive Frontlight System) si proiectoare de ceata cu functie de cornering
- Servodirectie automata
- TPM (Tyre Pression Monitoring)
Ca si optionale avem, printre altele:
- Camera video spate
- Adaptive Cruise Control
- DAB – receptie audio digitala
- Directie progresiva
- Skoda Connect
- Parbriz incalzit
- Parking assistant
- Parasolar mecanic geamuri laterale spate
- Navigatie Columbus MIB
- Trapa plafon
- Scaune fata incalzite
Per ansamblu, toate optiunile de care aveam nevoie erau incluse. Cu doua exceptii – un stergator pentru luneta spate (din cauza prafului din Timisoara si a ploii, vizibilitatea devenea scazuta) si deschiderea portbagajului prin senzorul de sub bara de protectie spate (dimineata ieseam din casa cu cele doua ghiozdane ale copiilor, rucsacul meu si termosul de cafea).
Aspect interior si exterior
Exterior. Designul generatiei actuale este cel deja obisnuit. Daca esti familiarizat cu modelele Skoda si, mai ales, cu clasa Superb, nu vei avea surprize. Liniile caroseriei sunt usor rotunjite si destul de … sexy. Pentru 2019, producatorul ceh a anuntat ca vom avea parte de un ceva ce va semana mai mult cu Volkswagen Passat.
Culoarea masinii primita era un negru clasic, dar am vazut mai multe optiuni, pentru toate gusturile. Cea mai senzationala mi s-a parut Dragon Skin. Nu va voi arata culoarea, vreau sa cautati voi. Credeti-ma, arata intr-un mare fel!!!
Interior. Tehnologia e la ea acasa in interior – dar asta este normal pentru o masina din gama din care face parte. Cea mai interesanta dotare este Virtual Cockpit. Asta presupune ca pe consola principala, din fata soferului, nu vei mai avea doar ceasurile analogice pentru viteza si turatii, ci poti personaliza chiar tu ce sa fie afisat. Poti alege viteza, autonomia, consumul, distanta parcursa, viteza medie sau autonomia, in diverse combinatii. Dar, poate cel mai util, este afisarea navigatiei acolo. Astfel, ai o varianta mai ieftina la HuD (Head-up Display) si nu e nevoie sa iti iei privirea din directia de deplasare. In plus, mi se pare extrem de util sa vezi de fiecare data cand cobori din masina, rezumatul calatoriei – durata, distanta, consum si timp!
Cand am preluat masina, Carmen, de la dealership, mi-a arat o chestie care i-a cucerit ulterior si pe copiii mei – controlul prin gesturi al displayului. Astfel, poti sa controlezi extrem de simplu posturile de radio sau meniu de setari.
Plasticul folosit este extrem de calitativ, iar la aspectul placut contribuie si pielea intoarsa de pe panourile de usi si de pe scaune. Daca tot le-am amintit pe cele din urma, ele sunt modele sport, tetierele fiind incorporate, nu separate.
Un alt aspect care contribuie la senzatia de lux este banda LED pentru iluminare, care poate fi setata pe mai multe culori. Bine, acum depinde si de pasagerii pe care ii aveti! La mine era motiv de cearta – fiica-mea vroia roz, fiu-miu albastru, eu inclinam pentru acel Dragon Skin despre care va povesteam mai sus. Si, sa nu uit, de trapa de pe plafon – senzatia vizuala, adaugata celei auditive, cand afara ploua, este ceva ce merita trait! Vara, cred ca nu este prea comod sa conduci cu soarele in cap, desi are un parasolar inclus.
Cei care au copii vor aprecia parasolarele verticale din usile din spate. Nu mai e nevoie sa lipesti tot felul de chestii pe geam si, mai ales, poti sa il deschizi fara a-i orbi pe cei mici.
Sunt si cateva aspecte care mi s-au parut mai putin reusite:
- butoanele de control pentru deschiderea geamurilor se afla pe usa soferului si sunt prea apropiate. Drept urmare, de cateva ori am „reusit” performanta sa cobor geamul din spate, nu pe al meu;
- oglinzile laterale puteau fi mai mari, dar te ajuta senzorul de blind spot in momentele dificile;
- in momentul in care rula la relanti, motorul parea mult mai zgomotos daca aveai muzica data mai tare. Am incercat si fara muzica, si nu e acelasi sunet. In rest, sistemul audio este excelent.
Tinuta de drum, confort si motorizare
Tinuta de drum si confort.
Desi masina era dotata cu tractiune integrala, am folosit-o exclusiv in regim normal. Stiu ca ar fi fost interesant pentru voi, dar nu m-a lasat inima sa risc un accident, cu vreo piatra care sare de unde te astepti mai putin… Pentru masinile 4×4, Darius ramane expertul redactiei…
Desi este o masina mare, cu o lungine de 4.86 mentri si o latime de 1,86 – nu este deloc greu de condus. Personal, m-a incomodat mai mult latimea, decat lungmea ei. Eram destul de stresat cand trebuia sa ma strecor printre masini, pe strazi mai inguste.
Venind de pe un Logan din 2004, primul lucru pe care il observi este silentiozitatea. Acum, ca ne intreba Andrei pe site despre asta, pot sa spun ca nu am observat sa fie zgomotoasa, decat intr-un singura situatie: daca masina este la relanti, cu cat creste volumul muzicii, pe atat devine mai pregnant zgomotul motorului. Poate mi s-a parut doar mie, dar asta e singurul minus la nivel de antifonare.
Spatiul interior este indeajuns pentru 5 pasageri, chiar si la drum lung. In plus, scaunele sunt extrem de confortabile. Cum perioada de test s-a suprapus peste primele zile cu temperaturi sub 10 grade Celsius, incalzirea scaunelor din fata a fost bine-venita!
Pe drum, masina se comporta impecabil. Curbele nu ii pun probleme, chiar daca esti intr-o treapta de viteza superioara. Aderenta si aerodinamica sunt bune pentru o masina atat de mare.
Unul din aspectele care ma dezamageste la modelele Skoda este pozitionarea lunetei din spate. La toate modelele conduse, cu exceptia Karoq si a hatchback-urilor, aceasta este prea sus si prea inclinata. Asta face vizibilitatea destul de redusa. Camera de parcare cu spatele rezolva problema, insa.
Cei 625 litri ai portbagajului sunt destul de multi pentru o familie ca a mea, care are de umblat prin tara, la concursuri de dans sportiv. Daca nu stiti ce presupune asta, aflati ca trebuie sa duci cu tine rochie sau rochii de concurs (fiica mea e cea care danseaza, nu eu, stati pe pace!), geanta cu pantofi, cele trebuincioase pentru par, etc. Plus bagajele insotitorilor!
Motorizare.
Cutia automata DSG se comporta foarte bine, iar sistemul Start and Stop este ideal in traficul aglomerat din orasele noastre. Personal, am intalnit si un moment cand as fi preferat sa il fi dezactivat: pe drumul dispre casa spre oras era o zona unde intram de pe un drum secundar pe unul principal. In timp ce astepti la rand, motorul se opreste si presupune o miscare suplimentara a volanului, inainte de a pleca de pe loc, pentru a-l porni din nou. Cum acolo trebuia sa te strecori rapid, mi se parea putin aiurea. Pentru atat, insa, nu am dezactivat opriunea.
Un alt mic inconvenient era faptul ca, fiind diesel, trebuia sa apas puternic pedala pentru acceleratie. Fiind insa un motor puternic, nu dura mult pana ajungeam la viteza dorita.
Masina permite alegerea stilului de condus in functie de necesitate sau de sofer. In prima zi am testat masina in regim Sport, apoi am trecut in modul Eco. Varianta Normal nu am folosit-o deloc. Diferentele sunt extrem de vizibile la consum:
Cei 190 CP sunt mai mult decat ai avea nevoie pentru o masina pe care o folosesc mai mult in oras, dupa cum am spus. In cercul meu de cunostinte am mai auzit ca masina trebuie sa fie puternica, pe cand mergi cu ea in concediu, pe autostrada, dar eu nu sunt adeptul acestei idei. Daca adaugam si dimensiunile, nu e o masina pe care o recomand unor corporatisti, ci mai degraba pentru un director executiv sau antreprenor de succes.
Dotari si optionale
Nu voi mai reveni asupra optionalelor incluse, pentru ca am enumerat deja cateva in deschiderea articolului. Le voi detalia doar pe cele care mi s-au parut cele mai utile:
Adaptive Cruise Control. Desi nu am mers prea mult pe autostrada, sistemul ar fi fost de folos in cazul unei excursii la munte sau la mare (asta mai degraba in cazul in care as fi mers in strainatate, pentru ca numarul de kilometri din tara este prea mic pentru asa ceva).
Directie progresiva. In momentul in care rulezi cu o viteza mai mare, daca directia este „moale” risti sa derapezi usor. Sistemul de fata iti permite un control maxim.
Camera video spate. In cazul parcarilor laterale, este excelenta. Eu, venind de pe o masina care nu are asa ceva, eram tot timpul tentat sa o ignor. In timp, am descoperit inca o utlizare – cand lasam copii la scoala mergeau singuri sa isi ia ghiozdanul prin spate si traversau tot pe acolo. Daca porneam camera, ii puteam urmari linistit.
Scaune fata incalzite. La viitoarea masina, musai sa am asa ceva! Personal, nu suport aerul cald suflat in fata. Insa, daca il redirectionez spre geam, imi e frig. Cum sistemul asta, insa, pot seta aerul pe 21 grade, dar nu imi va fi frig deloc.
Skoda Connect. Cand sunt la volan, de multe ori se intampla sa fiu sunat. Sau, mai des, e nevoie sa sun copii sa iasa in fata scolii pentru a-i lua acasa. Optiunea imi permite acces facil la telefon, fara stress sau fara a incalca legea. Am insa un amendamend – nu am reusit nicicum sa folosesc Android Auto, desi am incercat cu un Nexus 6P si un OnePlus 6. Posibil sa fi facut eu ceva gresit, dar nu mi s-a parut intuitiva optiunea. Bine, ca orice barbat care se respecta, nu am citit vreo instructiune inainte sa ma plang ca nu merge!
Navigatia. In oras nu prea am nevoie de ea, dar cand e sa fie necesara pe masina actuala, tot timpul ma ingrijorez ca incalzesc prea tare telefonul, sau ca se descarca. Dar asa, nu mai am veo problema, si o pot vizualiza si pe Virtual Display.
Trapa. Desi nu cred ca e prea utila vara, cand risti sa te bata soarele in cap, pentru a admira si asculta ploaia si ninsoarea, e ideala. Asta desi are un parasolar pe care il poti folosi.
Consum de carburant
Productorul se lauda cu un consum mediu de 5.6 l/100 km. Mai sus am pus doua poze – consumul maxim si minim realizat de mine. Sunt convins ca indicele acesta fluctueaza de la un sofer la altul, si ca nu am avut destul timp sa ma obisnuiesc cu masina, dar tot mi se pare o diferenta destul de semnificativa.
Cum am mentionat deja ca nu am condus masina in modul 4×4, nu va pot declara nimic despre consumul in acest regim.
Daca e sa compar cu masina proprie, care este un benzinar 1.6, cam tot pe acolo ies ca si cost, insa conduc o bijuterie.
Preturi si concluzie
Pretul (cu TVA) al modelului condus de mine este de 43.461,96 Euro, ceea ce il face inaccesibil pentru multi cumparatori, dar trebuie avut in vedere ca era modelul SportLine, deci cel mai scump.
Dupa cum am scris mai sus, vad in Superb SportLine masina ideala pentru directori si antreprenori, dar cred ca mai des o vor cunpara copiii acestora. Cert e ca nu este deloc ieftina.
Daca sunteti interesati, puteti accesa site-ul celor de la Porsche Inter Auto Timisoara. Veti avea si optiunea de a configura modelul ales, indiferent de marca.
Plusuri
- desi este mare, se conduce extrem de usor
- spatiu destul pentru 5 pasageri adulti
- volumul mare al portbagajului
- scaune fata incalzite
- dublu climatronic
- senzorii de parcare, de line detection si parcare cu spatele
- Virtual Cockpit
- controlul prin gesturi al sistemului de infotainment
- design reusit, care fura priviri
Minusuri
- pretul mare pentru Romania
- luneta spate ofera vizibilitate redusa
- motorul diesel necesita o apasare mai puternica a pedalei de acceleratie
- butoanele de control pentru deschiderea geamurilor destul de aproape unele de altele
- oglinzile laterale mici
- sunet al motorului ridicat in relanti, cand volumul radioului este mare
- masina este cam lata
In cazul in care am scapat ceva din ceea ce va intereseaza, puteti folosi rubrica de comentarii pentru a ma anunta.
varucu a zis
Eu iti recomand si incalzirea in scaunele din spate. Nu numai tu meriti sa-ti fie cald si bine 😛 Eram curios de zgomot si la viteze mai mari caci acolo se face cu adevarat diferenta. Am mers cu masini in care, pe autostrada, trebuia sa strigi unul la altul ca sa intelegi ceva din conversatia aia. Oricum, nu e rau review-ul, insa cand dacia este masina de zi cu zi, esti foarte usor influentabil (si este departe de mine vreo intentie rea aici). Mi-aduc aminte cand, de la dacie am trecut la cielo cum am vazut toata experienta. Apoi la vw… nu mai zic. Si de la vw la ce conduc acum la capitolul confort e o diferenta imensa. Si stiu sigur ca se poate mult mai bine de atat.
Cristian Răducă a zis
Am mentionat unde erau diferentele majore intre modelul testat si masina mea de zi cu zi. Stiu ca sunt in clase diferite, dar nu e singura masina condusa de mine 🙂 Insa inteleg ce ai spus. Legat de zgomot, nu am sesizat altceva decat ce am scris in review.
Dragos a zis
Din cate stiu masina are 4×4 permanent….