Ati observat si voi ca masinile moderne vin cu lumini de zi. DRL-urile stau in permanenta aprinse si de obicei sunt de tip LED, ocazional halogen la uneel masini cum ar fi Mazda. Insa soferii care nu au masini noi trebuie sa stie ca sunt obligati de acum sa aprinda pozitiile sau faza scurta pe orice tip de drum.
Vezi in pozele de mai sus luminile de zi sau DRL-urile.
Lumina de intalnire inseamna faza scurta, pentru cei care nu cunosc termenul oficial. Eu stiu denumirile neoficiale, cum ar fi pozitie, faza scurta si faza lunga. Totusi, masinile mai noi au si lumini de zi, acele semnaturi din far care sunt aprinse in permanenta. De prin 2014-2015 au inceput sa apara pe masini.
Daca aveti lumini de zi sau DRL-uri in engleza, nu trebuie sa va faceti griji. Ele oricum sunt aprinse in permenenta. In rest, ceilalti trebuie sa aprinda faza scurta pe orice tip pe drum, conform noului Cod Rutier.
Aduc aminte ca faza scurta trebuia aparinsa doar pe autostrada, drumuri expres sau drumuri europene. Legea s-a modificat, iar acum trebuie sa le aveti in permanenta aprinse pe orice tip pe drum, asta inseamna si in oras, drumuri comunale, nationale. Orice tip de drum public.
Daca va opreste Garcea, o sa primiti o amenda si 2 puncte de penalizare. Cititi stirea completa AICI.
S-a schimbat pe naiba codul rutier!
”Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie promulgat de șeful statului. Obligația va fi aplicată, apoi, la 3 zile de la publicarea noii legi în Monitorul Oficial”
Ar fi de mentionat si faptul ca la unele masini chiar daca DRL-urile sunt aprinse in spate nu ai lumini, asta pentru taranii care merg seara pe intuneric doar cu DRL-uri.
+1 Mai ales cand tot „taranul” are DRL-uri puternice si bat atat de bine ca ai impresia ca ai faza scurta aprinsa. Si pe ceata sa vezi ce abia il zaresti pe A3.
De obicei cele cu DRL au și senzor care decide când e cazul sa aprindă și farurile. Astfel e imposibil sa se întâmple ce zici tu. Se întâmpla însă pe înserat când e încă lumina afară si senzorul zice ca încă nu e momentul.
> Astfel e imposibil sa se întâmple ce zici tu.
Imposibil sau nu vad o gramada de masini in trafic in situatia asta, si nu e ziua afara. Din ce stiu DRL e optiune separata de „faruri automate” la unii producatori, deci ma indoiesc ca ce zici tu e universal valabil.
Bravo adevarat
Faza scurta era obligatorie si inainte cand ieseai din oras. Intalnesc multi incapabili care nu au faza scurta cand ploua sau mai ales pe ceata. Le’as da o amenda imensa , dar politia doarme in ghete , ei fac alte filtre de cacat.
Mai citește art 44 și vezi ce înțelegi. Asta trebuia sa citești înainte de a posta.
Eu am pus farurile pe „auto” acum 2 ani cand am cumparat masina, si asa au ramas. Avand si faza lunga automata, nici nu mai stiu cum se manevreaza luminile 🙂
o tampenie! pe mine ma deranjeaza faza scurta in oras. si inclusiv din spate va deveni o problema. personal, nu voi aprinde niciunde si de acum incolo. asta si centura, n-au decat sa ma caute..
Mergi la oftalmolog.
vorbesc in calitate de pilot, deci cred ca nu ai inteles ca am dreptate..
Nu am pus la indoiala ca esti un sofer bun.
Daca te deranjeaza faza scurta in oras, atunci iti recomand sa ai grija de sanatatea ochilor tai. Vei avea nevoie de ei toata viata.
Eu am facut un accident cu cineva care nu avea faza scurta aprinsa in oras, la lasatul serii. Asa ca, eu consider asta o chestie buna. Acum, daca faza scurta te deranjeaza, ceva nu e in regula – fie ai probleme la ochi, fie ai scaunul setat prea jos etc.
invata sa folosesti cele 2 pozitii ale oglinzii din habitaclu si nu o sa mai ai probleme cu orbirea din spate …
nu am orbit de la becuri si globulete(de ceata) ziua sau seara cand inca mai e soare, dar eu merg cu viteza si ma incurca sa observ la fel de preventiv traficul. analizez zeci de masini pe secunda, nu-mi arde sa-mi sara in ochi becuri aiurea, imi limiteaza procesarea, e logic.
iar in afara localitatii, felul cum lumina se vede „intinata” te face sa nu mai poti aproxima corect distanta si viteza in depasire, iar ceva logic. macar drl-urile nu intineaza daca sunt dimensionate corect macar.
Sunt tare curios cum analizezi tu zeci de masini pe secunda domnule ,,pilot” (n-am cunoscut in viata mea pilot care nu poarta centura, dar in fine).
Oriunde as merge in Bucuresti nu trec pe langa zeci de masini pe secunda, m-ai facut tare curios…
Nu e de ajuns ca s-a scumpit carburantul, v-a mai trebui (inca nu e semnat) aprinse farurile pe faza scurta si cand te duci pe drumuri laturalnice.
Super!
In cartea tehnica a masinii imi spune ca utilizarea farurilor pe faza scurta imi creste consumul cu 4-5% la fel si la altii sau mai putin, deci vom consuma si mai mult, vom dauna si mai mult cu CO2 atmosferei si vom largi gaurica din stratul de Ozon.
Super, a doua oara!
Imi arati si mie unde scrie ca iti creste consumul cu 4-5% daca aprinzi faza scurta? Chiar m-ai surprins cu informatia asta. Adica eu daca am un consum de 4.5% la 120km/h, inseamna ca o sa am 8-9% daca aprins faza scurta? Ce masina ai?
hai mai Gabi!
creste consumul cu 5%
daca iti consuma 10 la 100 acum se mai adauga 5% din aia 10 adica va consuma 10,5 litri la 100
Dacă creste consumul cu 5% tu îl aduni sa fie cu 100% . E bun asa
asa imi calcula un englez gramele de sare de pe etichete. 🙂
drl-urile macar sunt led si doar pe fata, nu consuma si mai ales nu „orbesc” precum celalalte becuri.
nu degeaba drl-urile sunt construite asa cum sunt!! nu merge si altfel!
Este adevarat ca ai o crestere a consumului dar asta nu este numai la faruri. Cand pornesti aerul conditionat la fel ai o crestere, cand pornesti radio/sistemul de suntet, cam orice din masina care are nevoie de putere pentru a functiona, isi va lua aceasta putere din carburant => crestere a consumului.
Acum daca farurile adauga 4-5% este cam greu de dovedit in conditii reale pentru ca sunt multi alti factori care influenteaza consumul, iar cartea masinii nu este scrisa de ingineri. Cel putin nu de cei care au proiectat motorul si/sau sistemul de injectie.
Domnul Gabriel, autorul articolului, ar trebui să știe că DRL-urile au fost introduse ca obligativitate pentru producătorii europeni, încă din 2010.
Plus 4-5 ani cat tine primul proprietar masina….hai ca a calculat bine
Ăștia o sa pună taxa și pe faza scurta și faza lunga în curând. Mințile alea luminate cu luminarea au numa prostii și idei de retardați cu 3 clase. Asta elita forjei proletare cu 3 clase la seral și doctorate cumpărate din talcioc. O sa adopte și modifice codu rutier după soare. Prafu e de ăștia care conduc cica tara ca un srl de bloc. Praf și pulbere o sa ajungem ce niznaii ăștia de la conducere… . Ca vorba aia….muskii lor…. carte nu știe…. ca nu trebuie .. cind ești politician ….. praf și pulbere fina îs astia
Un calcul: 1.500.000 masini in Bucuresti. Sa spunem 50 W/ora consum mediu pe masina (cele cu LED -uri mai putin, cele cu becuri cu incandescenta mai mult) , asta inseamna 75.000 KW/ora . De unde se ia energia asta? Din consum suplimentar si inutil de benzina sau curent pentru cele electrice si implicit cu poluare aruncata in atmosfera orasului. O lege stupida in contradictie cu celelalte legi menite sa protejeze mediul. Sunt tare curios cine a propus-o…