Dupa cum probabil stiti, sunt un mare fan al masinilor electrice si abia astept sa-mi iau una, insa tranzitia spre electromobilitate e lunga si eu v-am spus de ce NU cred ca putem trece toti ACUM la masini electrice. Totusi, 2020 se anunta a fi putin altfel, asa ca ma folosesc de oportunitate sa va spun ceva si despre #ElmobChallenge.
Si chiar daca nu putem sa trecem toti acum la masini electrice, eu sper ca aici pe ArenaIT sa vedeti cat mai multe review-uri la astfel de automobile incepand cu 2020, asta daca ne baga producatorii si dealerii in seama, pentru ca am inceput demersurile pentru a deschide colaborari cu mai multe branduri in afara de Renault, Dacia, Nissan, Kia, Hyundai, Skoda (nu si VW) si Honda, cu care lucram deja si le multumim, dar nepasarea si dezinteresul fata de masini electrice sunt la loc de cinste.
Oricum, revenind la subiect, anul 2020 se anunta un an extrem de promitator, pentru ca majoritatea producatorilor mari au inceput sa dezvolte masini electrice si promit ca in 2020 le vor scoate pe piata. Autonomiile acestora au crescut insa preturile au stagnat sau chiar au scazut. Asa se face ca, daca vom avea in continuare subventia de ~10.000 Euro de la stat, pretul masinilor electrice poate fi aproape egal cu al corespondentelor pe combustibil fosil. Eu chiar am scris un articol pe Electromobilitate despre niste modele interesante pe care abia astept sa pun mana anul viitor, va recomand sa-l cititi ca sa intelegeti contextul la care ma refer.
Acestea fiind spuse, pentru finalul lui 2020 sau inceputul lui 2021 o masina electrica este in wishlist-ul familiei. In functie de mai multi factori (pret si subventie, disponibilitate – probabil multe nu se vor livra si alte detalii) masina electrica va fi ori una care sa inlocuiasca complet Qashqai-ul familiei, ori o a doua masina pentru drumuri in oras si in jurul orasului, cum este VW eUP/Skoda Citigo iV, o masinuta care la aproximativ 11000 euro dupa subventii ofera o autonomie de peste 250 Km. Mai mult decat suficient pentru a satisface peste 80-90% din nevoile cu deplasarea.
In final, va spun ca de fapt asta inseamna #ElmobChallenge: haideti sa trecem cat mai multi la masini electrice macar pentru a diminua poluarea din orase, care ne distruge in mod direct. Daca nu putem sa facem noi asta, sunt convins ca exista persoane care pot sa o faca insa inca nu au aflat de beneficiile masinilor electrice. Pentru asta va invit sa cititi articolul de la care a plecat de fapt aceasta provocare pentru sanatate.
GERMAN Alexandru a zis
De ce nu-mi voi lua probabil niciodata o masina electrica? Curentul se produce cu …? Acumulatorii se produc cu … si poluare foarte multa. Acumulatorii se recicleaza cu poluare foarte multa. Acumulatorii iau foc imediat la accident. Un sistem de carsharing electric si autonom ar fi perfect.
Darius a zis
Uite aici cum se produce curentul: http://www.transelectrica.ro/web/tel/home
In 2018 peste 40% a fost din energie regenerabila.
varucu a zis
In conditiile in care importam aproape zilnic curent electric la preturi astronomice, iar investitiile in infrastructura se misca precum melcul pe baza unor estimari complet nerealiste de cresteri de la an la an, incep sa am rezervari ca in 3 ani voi putea trece linistit la “electro-mobilitate”. Ca sa nu mai spun ca nici in urmatorii 10 ani nu vom trece de pragul de 50% in generarea de electricitate verde.
Darius a zis
Eu sper sa o incarc 90% din timp acasa din fotovoltaice in cativa ani.
varucu a zis
Asta sper si eu, iti dai seama. Dar asta inseamna sa o folosesti mai mult pe langa casa si sa mai ai o masina de vacanta sau de drumuri mai lungi. Prea complicat asa dintr-o multitudine de puncte de vedere. Speranta mea era in Tesla, ca vin si fac statii daca tot deschid 3 puncte de vanzari in Romania, insa curentul tot de-afara va veni, si tot la preturi mari.
Bogdan Nicolae a zis
Se vede deja ca preturile electricelor incep sa tinda spre normal (totusi mai au ceva pana sa devina masini pentru clasa muncitoare). Incet-incet autonomiile se imbunatatesc (dar tare mi-e ca dupa Dieselgate vom asista cat de curand la un Electricgate), desi pana vor ajunge din urma Tesla „europenele” mai au mult, cu o mentiune pentru noul VW, care ar putea fi un rival adevarat pentru Model 3. Daca vrem sa privim partea plina a paharului vedem ca masina in sine nu elimina noxe, ca cel putin in urmatorii ani poate fi folosita in oras fara taxe, ca pretul actual pe incarcare este rezonabil.
DAR hai sa vedem si partea goala: conform producatorilor dupa 5-8 ani trebuie inlocuita bateria. Adica daca vom compensa optimismul producatorului dupa 5 ani va trebui sa mai investim 5-8-9000 euro intr-un acumulator nou, care nu mai beneficiaza de scutiri de taxe, tichet rabla samd. Si trebuie luat fie prin credit de consum, fie cu banul jos, ca de leasing la acumulatori eu nu am auzit. Autonomia e modestuta si influentata masiv de conditiile meteo, adica un grad de impredictibilitate foarte mare. De la Bucuresti la Ploiesti stii ca ajungi si poate ca te si intorci cu un „plin”, de la Bucuresti la Timisoara poti face intre 1 si 3 opriri de alimentare a cate o ora, adica intre 7 si 9 ore pe drum, presupunand ca gasesti prize rapide si nu te zgarcesti la bani. Ca daca stai 6 ore la fiecare incarcare….ti se termina concediul pana ajungi la destinatie! Se tot vorbeste de faptul ca o electrica este eco-friendly. Dar se ignora ca producem jumatate din energia electrica prin mijloace intensiv poluante (carbune, pacura), 40% prin mijloace poluante sau daunatoare mediului (hidro si nuclear) si doar 10% ecologic. Deci practic mutam poluarea in afara orasului, nu scapam de ea. Nu mai calculam amprenta de carbon si poluarea produse de acumulatori atat la fabricatie cat si la reciclare
gop a zis
In 2021 apare motorul electric cu rotor variabil de la linear lab ce nu are nevoie de cutie de viteze – 10000euro pe masina vezi preturi dupa…
varucu a zis
M-am speriat! Initial am citit ca “apare motorul electric cu teava de esapament” 🙂 Si i-a explica-ne si noua cum e cu rotorul variabil care n-are nevoie de cutie?
Dan a zis
gop, nu stiu daca stii….masinile electrice NU au cutie de viteze…
NBA a zis
„Initial am citit ca “apare motorul electric cu teava de esapament”…”
Shots fired 🙂
Ciprian a zis
Si iarna ce facem ? https://www.disclose.tv/new-test-reveals-electric-cars-are-practically-unusable-in-winter-383233
Cred ca am fost prea entuziasmati. Ar trebui sa analizam situatia mai bine si sa nu inchidem usa hibridelor sau a celor pe hidrogen.
Darius a zis
Trecem peste faptul ca avem un site dubios si un articol care nu spune nimic, in poza articolului se vede un Leaf model 1, care de nou are range de vreo 100 si ceva de km. Probabil se refera si la Zoe 1 care avea cam acelasi range.
In realitate, in conditii de iarna extrema, poti pierde pana la 50% din range, intr-adevar, dar masinile din ziua de azi au range intre 200 si 500, nu intre 100 si 200.
sciuro a zis
EV-urile sunt la fel de dubioase: infrastructură lipsă, poluare redusă dar nu se știe cu cât, plus că încă se mai caută soluții atât la motoare gen cu reluctanță sau cu magneți permanenți, radiale sau axiale, Yokeless (Magnax), Plastic (Fraunhofer), HET (Linear Labs) cât și baterii gen SSB (SolidStateBattery) sau soluții pe hidrogen (care fie vorba tot din metan se poate scoate mai repede și mai ieftin, deci nici așa nu se rezolvă nimic).
varucu a zis
@sciuro: pai probabil asta a fost imboldul de care au avut nevoie motoarele electrice pentru a avansa. De altfel, pentru 150 de ani au fost cam la fel. E bine, zic eu 🙂
dan a zis
citisem undeva parca ceva de genul ca pt distilare sau ce o fi pt a obtine un litru de benzina se foloseste energie electrica cu care s,ar obtine cam aceiasi distanta ca cea folosind litrul ala de benzina …
daca e asa, mi s,ar parea normal sa mergi direct la electric (nu mai poluez si cu arderea benzinei) …
Greuceanu a zis
Care ar fi avantajele ale unui E.V, resimțite de un client direct, dar și de restul participanților la trafic?
Cel mai important este evident eliminarea poluării directe din aglomerările urbane, care ne sufocă zilnic.
Un alt avantaj ar fi beneficiile tehnice, respectiv livrarea puterii și a cuplului instant, încă de la prima apăsare a pedalei de accelerație.
Acestea două eu le percep ca fiind singurele avantaje evidente(nu singurele) care pot face un client să se orienteze spre acest tip de vehicul.
Pe de altă parte dezavantajele unui E.V. mi se par și mai numeroase și mai importante pentru un client pentru a îl stopa pe acesta să se îndrepte spre un automobil full electric.
Autonomia medie reală, subliniez reală, nu cea declarată în cifrele oficiale, mult sub cea medie oferita de un autoturism convențional termic,undeva sub jumătate față de media despre care am amintit. Autonomie care depinde major de condițiile meteo, iarna la temperaturi negative fiind un dezastru.
Lipsa infrastructurii care să îți permită să stai cu mai puține emoții(stres) privind alimentarea.
Timpul de încărcare mediu care este de multe ori(de 10 ori) mai mare decât alimentarea clasică cu combustibil fosil, adică dacă un autoturism termic îl alimentezi cu tot cu plata combustibilului în puțin peste 5 minute, o baterie o încarci în minim o oră dacă e aproape descărcată. Un dezavantaj major, indiferent ce range maxim oficial are acea mașină, timpul pierdut fiind un factor esențial pentru oricine în ziua de azi. Cum spunea un coleg mai sus, nu poți să îți petreci concediul pe drum și cu atât mai puțin dacă faci naveta la o distanță mai mare.Time is money este un slogan dureros de adevărat în acest caz.
Și nu în ultimul rând prețurile absolut necompetitive, în media cu peste 50% până la 100% mai mari decât ale mașinilor termice, un alt dezavantaj hotărâtor, cu toată reducerea oferita momentan de statul român la achiziția unui E.V. Cele cu preț decent sunt mult prea puțin performante și cu multiple neajunsuri de confort, spațiu interior etc.
În ciuda hype-ului nici eu nu sunt deloc optimist ca EV-urile reprezintă cu adevărat viitorul automobilelor și nu o etapă trecătoare, progresele privind bateriile fiind extrem de lente în realitate.
Mi-ar plăcea ca într-un viitor apropiat să conduc un EV relativ puternic cu o baterie care să îmi garanteze în mod real, nu declarativ, o autonomie de peste 600 km și la un preț decent, asemănător cu al actualelor automobile termice, dar sunt sceptic că cest lucru se va întâmpla curând sau vreodată.