Sunt pline rețelele de socializare de opinii care spun cât de fraieri sunt cei care comandă de Black Friday și cum totul este doar o mare amăgire. Ba mai mult, 60% din cei care au răspuns la sondajul nostru au spus că nu vor cumpăra nimic.
S-a terminat Black Friday, iar statisticile arată că avem parte de noi recorduri de vânzări. Totul într-un an care se arată fi începutul unei perioade de recesiune, cu inflație în creștere, cu războaie pe mai multe fronturi și cu prețuri la energie tot mai mari.
Prin urmare, față de opinia de anul trecut, de data aceasta trebuie să recunosc că cifrele sunt extrem de surprinzătoare, în sens pozitiv. Haideți să vedem mai jos, și analiza, pe capitolele care contează.
Primul capitol este numărul de clienți, care a crescut cu 40.000, de la 560.000 la 600.000. De ce este important acest aspect? Ei bine, pentru că diferența aceasta a fost de aproape 200.000 în 2022 față de 2021! Practic, sumele cheltuite sunt mai impresionante, cu atât mai mult cu cât nu am avut creștere semnificativă de noi cumpărători.
Pentru a putea susține o creștere, eMAG Marketplace a avut cu aproape 2.700 mai mulți selleri, ajungând la 9.560, anul acesta. Și acest aspect trebuie luat în calcul, pentru că platforma tinde să depindă tot mai mult de ofertele celorlalți vânzători. Rămâne de văzut dacă acest lucru va ajuta și, mai ales, pe cine. 🙂
În total, clienții au comandat de Black Friday la eMAG produse cu o valoare de 731 de milioane de lei, cu 87 milioane de lei mai mult față de ediția precedentă, marcând și cea mai mare creștere valorică din cei 13 ani de când evenimentul a fost adus în România de eMAG. Rezultatele au reconfirmat faptul că oamenii s-au pregătit să aloce un buget mai mare în ziua cu cele mai bune oferte din an și au profitat de moment pentru a-și cumpăra atât bunuri de folosință îndelungată, cât și articole pentru nevoile zilnice.
Pentru a fi fair-play, am calculat sumele încasate din vânzări, dar raportate la cursul de schimb din ziua evenimentului, în ultimii trei ani:
- 2021: 123.089.983 €
- 2022: 131.691.955 €
- 2023: 147.106.174 €
Creșterea anuală din 2023 este aproape dublă față de cea de anul trecut – 12% vs. 7% -, în condițiile în care inflația dintre cele două momente este de 6-8%, conform Institutului Național de Statistică (variația apare pentru că ultima lună prezentă în calculul de pe site este septembrie 2023, dar nu mă aștept să fi scăzut indicele pe cele două luni lipsă):
Iar analiza aceasta m-a făcut să aleg titlul articolului. Practic, indiferent de analiza pe care o aplici, fie ea la vânzări în lei, în euro, la creștere procentuală vs. inflație, eMAG și sellerii de pe platformă ies în câștig clar. Iar toate aste, în ciuda opiniei populare, că evenimentul este doar o perdea de fum, de unde și hashtag-ul #fraierday pe care mulți îl folosesc cu mândrie pe Facebook, instagram sau X. Cum zicea poetul nepereche:
E ușor a scrie versuri
Când nimic nu ai a spune,
înșirând cuvinte goale
Ce din coadă au sa sune.
Cu toate acestea, locul unde eMAG pare să fi stagnat este la sumele cheltuite de fiecare client: 1.170 acum față de 1.167 în 2022. Iar asta poate însemna un singur lucru – dacă platforma nu va reuși să atragă mai mulți clienți, creșterea nu va mai fi posibilă în viitor. Vedem în analiza de anul viitor cum stau aici…
Un alt aspect unde se pare că s-a ajuns la un platou este numărul comenzilor plătite cu cardul: 58,5% în 2021, 63,2% în 2022 și 70% în 2023. Aici avem o creștere procentuală mai mică față de perioada anterioară – cam cu 50% – ceea ce reprezintă o încetinire bruscă. O statistică recentă arată că patru din zece români nu au nici card, nici cont bancar, în condițiile în care numărul firmelor cu POS s-a dublat de la începutul pandemiei. Cu toate acestea, nu știu dacă acei 40% reprezintă posibili clienți ai eMAG, pentru că tind să cred că nu prea au încredere în comenzile pe internet. De aceea spun că aici este o zonă de platou pe care cu greu mai cred că putem vedea modificări semnificative.
Este îmbucurător că lumea a înțeles că a comanda acasă și a te plânge că o comandă nu a ajuns la timp, într-o perioadă atât de aglomerată, este inutil. În acest context țin să remarc creșterea cu 6,7% a comenzilor cu livrare la easybox (sunt 58,5% din totalul lor, după ce anul trecut abia trecuseră de jumătate).
Ultimul aspect analizat este distribuția populației care comandă de Black Friday, pe județe. În premieră, Bucureștiul a ieșit din top cinci județe după valoarea medie per client. Astfel, în topul județelor cu cele mai mari comenzi per client se clasează Iași pe primul loc, urmat de Sălaj, Cluj, Bistrița-Năsăud, Dolj, iar București se clasează pe locul șase. Faptul că Iașiul și Clujul sunt sus nu mă miră, dar Sălaj, Bistrița și Dolj da! Ar fi interesant ca eMAG să ofere și un top al valorilor medii de comenzi pe județe, pentru că am impresia că situația ar fi alta…
O ultimă remarcă, în loc de concluzie: articolul de față reprezintă exclusiv opinia autorului și nu reprezintă părerile autorilor de pe acest blog.
Eu am spus ca nu voi cumpara nimic de Black Friday si asa fac. Mai ales ca, deja, am vazut preturi mult mai mari decat acum o luna si ceva.
De fapt nu prea mai am nevoie de nimic in plus fata de ceea ce am, in afara de sanatate.
Financiar, eu si sotia mea, cu putinull pe care-l avem, ne descurcam si chiar putem sa ne ajutam si copii.
Ca pensionari, stim sa ne gospodarim financiar, mai ales ca prea multe nu ne trebuie, in afara de medicamentele necesare de care avem nevoie si la care nu putem renunta.
1. București nu e județ
2. an asta am participat prima data la BF pentru ca m-am informat corect înainte.
3. am cumpărat chestii uzuale, detergent (preturi foarte bune) și mâncare la caini. am salvat vreo 300 lei. nu ma deranjează așteptarea, e normal.
4. jn cos mai aveam câteva chestii care oricum nu au întrat la bf, ceva sonoff și bare pentru masina (portbagaj deasupra)
5. aștept BF2. (perioada retururilor) ca sa îmi iau un compresor vertical. îmi trebuie pe lângă casa și poate un TV mic de pus în bucătărie. (cel vechi are 11 ani și fix acumna crapat)
Banuiesc ca o sa le mai cumperi mancare pentru catei la urmatorul BF :)) Sa fim seriosi…nu aici se pierd banii.La marile magazine preturile se schimba si de 2 ori pe zi… nu trebuie teapa cu BF ca sa cumperi la un pret corect.
Bucuresti e asimilat peste tot cu judet. 🙂
Modezi dispozitivele Sonoff?
@Vivio inca nu, din pacate. dar curand voi incepe
Eu nu am cumparat nimic.Am urmarit ce ma interesa, dar inca astept ca preturile marite artificial sa se intoarca la realitate.Romanii cumpara si „de fudulie” – adica sa plece vecinul la mare si tu sa nu pui o ceapa-n traista sa fugi dupa el ? Ce mari reduceri ati vazut de BF ca sa merite un an de asteptare pentru a cumpara ce te intereseaza ? La electronice si electrocasnice cele mai mari reduceri – reale- eu le-am vazut in luna ianuarie, cand se cheltuie mai putin, nu de BF.
Și eu am avut impresia că reducerea la chestiile mai „serioase” erau relativ mici adică aceleași reduceri pe care le văd la anumite perioade de timp.
Cred ca suntem „bule” diferite. pe aici umbla oameni mai informati…
Nici eu nu am cumparat ceva de BF.
Eu am spus ca nu voim cumpara nimic si pana la urma am cumparat… detergent capsule. Oricum referinta totalului de vanzari corelate cu inflatia oficiala de 6-8% nu cred ca e corecta, inflatia reala este mai mare decat cea oficiala.
Toata smecheria e in inflatia de 6% si de aici cresterea de 12%, daca e sa ne uitam la cosul zilnic cresterea e de peste 50%, dar pe IT nu e foarte vizibil, produsele se schimba foarte des,
acum 4-5 ani mi-am luat o masina de paine 450 Ron si anul acesta am vrut s-o schimb … dar 1.100 e prea mult.
Deci cu statisticile smecheresti cum vrei.
nu stiu sa calculez inflatia reala altfel decat verificand siteuri care fac asta for a living. A, ca eu cumparam fix brandul ala de detergent care a crescut ca pret cu 10% si nu cu 4%, e altceva!
M-am tinut tare si nu am cumparat nimic… pana la ora 20 vineri cand am decis sa-mi iau un smartwatch pt ziua mea. Chiar a venit, dar nu am desfacut cutia, mai am o luna de asteptat 🙂
Apoi duminica am preschimbat 3 abonamente telefonie, caci intr-adevar oferta din fericire minimiza costurile
@cristian-raduca interesant modul de analizare si mai ales concluzia referitoare la modul posibil de crestere al vanzarilor 🙂
Vedem daca am calculat si analizat corect la anul 🙂
1. România tăcută (dacă nu mă apuc să dau raportul aici nu înseamnă că nu exist. Mai bine ai încerca puțină sociologie).
2. Au fost prețuri mai mici la multe produse, mai ales la cele folosite uzual, așa e de fiecare dată
3. Poți lua cadouri la prețuri mai OK, că tot se apropie sărbătorile, mai sunt zile de naștere, etc… Un singur exemplu: faza cu 50% înapoi sub formă de voucher la jucării (prețurile erau cu 10% mai mari decât acum 3 luni, dar, inflație, 50% voucher)
Man, e o chestiune cat se poate de subiectiva.
Intalnesc des aceasta abordare gen: toti au zis ca X dar in realitate, uite ca la stiri apare Y.
Toti = cine?
Esantionul disponibil voua probabil ca nu este reprezentativ.
Oamenii care viziteaza acest portal sunt ceva mai „rasariti” (cel putin asa imi place sa cred) decat restul boporului. Deci daca ai aici un rezultat s-ar putea sa reprezinte doar un anumit segment din populatie.
Poate unii se refera la electronice cand spun ca nu cumpara nimic, dar asta nu inseamna ca nu isi iau mancare la caini sau pisici (cazul meu).
Pana la urma mi-am luat o frontala Nitecore de pe Ali (store cu scor de 97%), era la minim 100 lei mai eftina decat orice promo din Ro. Singurul „electronic”.
Si da. Lumea are bani, chiar daca in general ne laudam ca e greu.
True, dar peste tot auzi ca BF e scam si ca nu merita interesul
Sunt atât de multe aspecte de discutat ca ar fi prea mult de scris, dar…
Numărul de clienți este în creștere de la an la an, doar că nu doar de Black Friday cum ar crede unii mai naivi, ci aproximativ în orice zi din lunile de dinaintea sărbătorilor de iarnă sau din timpul acestora, adică dacă e să se publice rezultatele reale de vânzări pariez fără emoții că în orice altă zi din decembrie(sau noiembrie) vânzările de anul acesta vor fi cu procente medii semănătoare mai mari decât cele de la aceeași dată a anului anterior, iar factorii sunt multipli, nu îi mai enumăr acum.
Același lucru e valabil și în valoare absolută nu doar procentual.
Normal ca eMag publică doar statisticile de BF, ăsta e interesul, sa creeze și să mențină un hype de marketing, chiar dacă mediile de creștere vor fi asemănătoare și în alte zile decât cea de BF.
Eu am făcut unele achiziții de BF, dar sub nicio formă de la eMag sau alte site-uri românești unde exemplele de țepe privind prețurile sunt multiple(cu dovezi nu cu vorbe).
Am achiziționat articole de pe AliExpress la prețuri pe care le-am urmărit peste 6 luni înainte, iar reducerile sunt și reale și impresionante, fără păcăleli pe bandă rulantă precum la eMag sau alte site-uri autohtone.
Da, sunt puhoi de persoane slab informate sau cărora nu le pasă și achiziționează compulsiv produse doar ca spirit de turmă, în realitate aruncând sume importante pe fereastră, e o realitate incontestabilă, aici dau dreptate autorului articolului.
Dar vorba aceea, chiar dacă există și excepții(foarte puține) fiecare e liber să continue să se lase înșelat de iluzia că a cumpărat ceva mai avantajos decât în alte momente din an.
Dacă datele zic ca volumul de clienți și de produse crește, eu analizez asta, tu vii și spui ca știi tu ca în fiecare zi e la fel. Bazat pe ce? Ca eu am luat date oficiale.
Cristi, ma lași cu infantilismele!
Păi cere tu că ai trecere directă, și dacă nu e așa poți să mă corectezi.
Dar știu că nici interesul vostru nici al eMag nu e să se confirme o astfel de afirmație pentru că ar contrazice măcar în parte ideea articolului tău.
Ideea e că sunt creșteri de vânzări de la an la an în orice perioadă comparativă, nu doar de BF. Tot statistic. Chiar dacă tu nu ai informațiile sau nu ai nici interesul să le publici în eventualitatea că magazinele ți le furnizează.
Cu toată dragostea, nu mai considera că orice idee scrii tu prin articole este neapărat adevărul absolut, multe din idei sunt doar flatulențe fără valoare.
Actualul articol este parțial adevărat din punctul meu de vedere, restul fiind doar o odă(susținere de marketing) către magazine(eMag în acest caz).
Deci corecteaza-ma, daca gresesc -> eu vin cu cifre si tu cu feeling, dar tu ai dreptate. Scriu la final ca e opinia mea si nu adevarul absolut, tu scrii ceva si ai impresia ca s-a infaptuit adevarul. Scriu ca nu e platit de emag, tu zici ca da. Ideea e ca nu refuz alte opinii, dar vino cu cifre, altfe spune si tu – pe baza estimarilor mele. Altfel e whataboutism. Si tie oricum iti place sa ma contrazici 🙂
Nu e vorba că îmi place să te contrazic.
Doar ca printre noi sunt destui cititori inteligenți, nu orice bălărie de informație(fără să generalizez însă) pe care o scrii tu trebuie luată exact așa cum apare scrisă, nu trebuie să fii Einstein ca să înțelegi că interesul tău și al eMag este direct interesat de rezultatele de vânzări, dacă îți închipui că nu înțelegem asta ești mult prea naiv.
Eu nu pot oferi cifre oficiale, dar informația expusă de mine este de la persoane din interior, nu am cum să fac eu publice acele cifre.
Dacă tu consideri că nu e corect ce afirm poți verifica informațiile fără să le publici și doar dacă ești lipsit de caracter nu vei recunoaște evidența.
Interesul celor de la eMag și indirect al vostru este să se mențină hype-ul zilelor de BF, fără ca acesta să fie un lucru rău neapărat.
Asta pentru că în cazul acestui eveniment persoane foarte abile pe parte de marketing speculează major slăbiciunea foarte multor clienți de a găsi un pretext pentru a cheltui niște bani indiferent că produsele cumpărate le sunt sau nu necesare sau au cu adevărat prețuri mai bune decât în alt moment al anului.
Adică shoppingul(de cele mai multe ori prostesc sau obsedant) este un fenomen incontestabil, iar cei care îl practică se lasă manipulați cu bună știință, ei caută doar un motiv să cheltuie niște bani fără vreun sens anume.
Eu am refuzat de ceva vreme să mă las infectat de febra cumpărăturilor cu orice preț, doar de dragul de a cheltui niște surplusuri financiare.
Ca avem cititori inteligenti, asta e clar – apropo, mai tiiminte campania de la Catavencu, cu cititorii nostri sunt mai inteligenti decat ai lor? 🙂 Insa tu faci o chestie clasica pentru cei care vor doar sa arunce ceva in discutie, fara acoperire: scrii sau zici o chestie si apoi ma pui pe mine, sau pe altii, sa demonstram daca e real sau nu. Pai nu asa se face. Daca ai date care contrazic ce scriu eu, cu tot dragul le ascult. Altfel, sunt vanare de vant. Si, atentie, nu am zis niciunde in text ceva ce ar contrazice ce ai scris tu, ci doar am mentionat ca am analizat strict datele de la ultimele trei editii de BF. Au si alti bloggeri ceva asemanator, la hoinaru am gasit eu ieri. Deci nu sunt singurul care a preluat tema.
Ca sa revenim – daca ai date, discutam, altfel, e zgomot de fond. 🙂
Iar puneți filtru pentru unele comentarii să intre în spam atunci când nu vă convin?
Nu e în interesul vostru credeți-mă!
Unde vezi si cand ai vazut tu filtre aici?
Revin cu rugămintea să lași infantilismele deoparte că devii cel puțin penibil. Mulțumesc.
La bătut câmpii pentru a atrage vizualizări și comentarii te pricepi, doar că ești mult prea arogant pentru nivelul valoric pe care îl demonstrezi prin articole.
L-am cunoscut personal pe Gabriel și am tot respectul pentru omul Gabriel, nu doar pentru redactorul ArenaIT chiar dacă poate mulți nu îl percep la fel, dar tu ai o formă grețoasă de aroganță . E doar o părere personală și recunosc că e posibil să mă și înșel având în vedere că nu ne-am cunoscut personal, dar foarte rar greșesc în privința persoanelor.
🙂 Eu am ajuns de ceva vreme la concluzia ca nu trebuie sa schimb parerea cuiva, apai a cuiva care stie mai bine, fara sa ofere date. Nu incerc deloc asta. So do go on, ca vad ca lipsesc si acum datele exacte din ce scrii, dar tot tu esti ala inflamat si convins ca are dreptate
@Greuceanu, comentariile cred ca intra automat in spam pentru ca sunt mai lungi. Nu le baga nimeni, nu avem filtre. Cred ca e ceva automat de la wordpress si nu tine de noi. Noi aprobam si comentariile cu injuraturi, nu avem cenzura. Foarte rar le respingem.
@Cristian Răducă
Dacă o scrii pe aia cu lipsa datelor exact nu devii mai interesant și nici dovada de inteligență superioară nu este.
În rest îmi păstrez părerea exprimată anterior.
Atunci când toată economia inclusiv PIB-ul crește cu un anumit procent aceasta se vede ușor și în vânzările oricărui retalier indiferent de ziua din an.
BF rămâne doar o găselniță de marketing pentru cei neinformați sau pentru cei cu dare de mână pentru a cheltui niște surplusuri financiare, fără legătură cu ideea inițială a evenimentului, aceea de reduceri masive, semnificative de prețuri față de oricare altă perioadă din an.
Eu nu inteleg un lucru , cum mama dracu Romanii au Black Friday inainte cu 2 saptamani de Americani , asta deja e BF interpretat ,ca altfel nu imi explic .
Da, americanii au o singura zi pe an.Romanii au 2-3 luni BF… sau ce drac o mai fi
Ar fi interesant de vazut si o analiza mai defalcata pe categorii. In ultimii ani s-a marit foarte foarte mult gama de produse disponibila de bf. Adica daca ajungi sa cumperi detergent, mancare de catel, excursii… Sunt curios de ex. cum au evoluat vanzarile la electrocasnice, produse IT, mai exista crestere acolo?
Asa e, dar nu am acces la aceste date!