Desi o tot repet cat pot de des, inca primesc intrebarea asta cam la fiecare articol sau video despre masini electrice. Asa ca am zis sa fac un articol simplu si scurt despre cat costa sa mergi cu masina electrica.
Cat consuma masina mea
Ca la oricine masina, ca sa afli cat costa trebuie sa pui pe hartie doua lucruri: consumul si costul combustibilului. Si nu pot sa va spun ca v-ar costa pe voi cu o alta masina electrica, insa pot sa va spun ca eu am consumul mediu de 18.6 kWh/100 km pe toata durata de viata a masinii, adica 37158 km la momentul actual. Este vorba despre o masina Tesla Model Y cu aproape 500 cai putere si tractiune integrala.
Fiindca locuiesc in vestul tarii, o mare parte din kilometri parcursi sunt facuti pe autostrada, de aici si un consum mai mare. Pentru ca vedeti ca daca mixezi autostrada cu drumuri nationale (acel trip din stanga) poti obtine consumuri mult mai mici, iar daca mergi doar pe drumuri nationale consumurile pot fi infime.
Asadar, avem asa: consumul pe ultimii 1439 km 16.6 kWh/100 km (mix cam 50-50 autostrada – mers cu 130+ km/h si national cat permite traficul) si in dreapta consumul pe durata de viata a masinii, adica 18.5 kWh/100 km
Dar avem si un consum pe drumuri strict nationale de munte, deci cu urcari si coborari care arata asa (cel de de la ultima incarcare):
Si, in final, cineva de pe un grup de Tesla a facut un tabel cu consumuri pentru masina mea, in functie de viteza:
Cred ca avem suficiente date cat sa putem calcula cat ne costa sa mergem cu masina electrica, zic. Nu?
Cat costa sa mergi cu masina electrica?
Evident, depinde foarte mult unde incarci si cat te costa. Poti incarca acasa gratuit de la fotovoltaice, la pret mic de Hidroelectrica sau la pret maximal plafonat azi. Sau poti incarca la statii publice.
Eu am incarcat acasa sau la birou mai bine de jumatate din kilometri parcursi, asa ca am economisit cateva mii de euro. Si nu, nu vreau sa introduc sistemul fotovoltaic in costul de exploatare pentru masina pentru ca oricum as fi pus sistemul si daca n-aveam electrica. Mai degraba il pun la costul de constructie a casei, ca nu mai vad o casa fara un sistem fotovoltaic in 2024, indiferent ca ai sau nu masina electrica.
Asadar, calcule pentru 100 km parcursi, daca folosim consumul meu de 18.5 kWh/100 km avem asa:
Consum mixt preponderent autostrada | 18.6 | kWh/100km |
Locatie incarcare | Cost per kWh | Cost 100 km |
Acasa cu fotovoltaice | RON0.00 | RON0.00 |
Acasa cu Hidroelectrica | RON0.80 | RON14.88 |
Acasa non Hidro cu depasire plafon 255 kWh/luna | RON1.30 | RON24.18 |
Statii publice primarii (Ex primaria Timisoara) | RON1.20 | RON22.32 |
Tesla SuperCharger | RON2.15 | RON39.99 |
ElDrive DC si AC | RON2.39 | RON44.45 |
Echarge DC | RON2.49 | RON46.31 |
Echarge AC | RON1.99 | RON37.01 |
EVConnect DC | RON2.32 | RON43.15 |
EVConnect AC | RON1.89 | RON35.15 |
Iar daca e sa calculam la consum de drumuri nationale de munte:
Consum drum national | 13.4 | kWh/100km |
Locatie incarcare | Cost per kWh | Cost 100 km |
Acasa cu fotovoltaice | RON0.00 | RON0.00 |
Acasa cu Hidroelectrica | RON0.80 | RON10.72 |
Acasa non Hidro cu depasire plafon 255 kWh/luna | RON1.30 | RON17.42 |
Statii publice primarii (Ex primaria Timisoara) | RON1.20 | RON16.08 |
Tesla SuperCharger | RON2.15 | RON28.81 |
ElDrive DC si AC | RON2.39 | RON32.03 |
Echarge DC | RON2.49 | RON33.37 |
Echarge AC | RON1.99 | RON26.67 |
EVConnect DC | RON2.32 | RON31.09 |
EVConnect AC | RON1.89 | RON25.33 |
Sau un consum mixt 50-50, national si autostrada:
Consum mixt 50-50 | 16.6 | kWh/100km |
Locatie incarcare | Cost per kWh | Cost 100 km |
Acasa cu fotovoltaice | RON0.00 | RON0.00 |
Acasa cu Hidroelectrica | RON0.80 | RON13.28 |
Acasa non Hidro cu depasire plafon 255 kWh/luna | RON1.30 | RON21.58 |
Statii publice primarii (Ex primaria Timisoara) | RON1.20 | RON19.92 |
Tesla SuperCharger | RON2.15 | RON35.69 |
ElDrive DC si AC | RON2.39 | RON39.67 |
Echarge DC | RON2.49 | RON41.33 |
Echarge AC | RON1.99 | RON33.03 |
EVConnect DC | RON2.32 | RON38.51 |
EVConnect AC | RON1.89 | RON31.37 |
Concluzie
Cam asta, nu am altceva ce sa mai zic. Am ales doar trei retele de incarcare pe care eu le mai folosesc si cu care te poti descurca lejer in toata tara, evitand total alte retele. Dar mai sunt si altele, si mai ieftine si mai scumpe sau chiar gratuite. Mai sunt promotii de moment sau abonamente (cum are PPC Blue) si apar zilnic noi statii si chiar noi retele.
Si ca sa tragem linie, poate sa coste intre 0 lei/100 km pana la maxim 46 lei/100 km sa mergi cu o masina electrica. Insa depinde de tine foarte mult de cum iti alegi statiile de incarcare si daca poti sa incarci acasa sau nu. Daca nu poti sa incarci acasa deja avantajul financiar de a avea masina electrica poate fi diminuat sau dispare cu totul. Raman insa celelalte avantaje.
Radu a zis
Pai avantajul financiar nu dispare. In continuare ai revizii mai rare si foarte probabil nu schimbi nimic la ele. Doar daca mergi numa prin gropi. Dar altfel, uleiuri nu, placute de frana nu, curele nu, bujii nu. Poate lichid de frana?
Singurul dezavantaj este pretul foarte mare de achizitie (stiu comparatia cu Golful de peste 30k). Clar daca ai da aceiasi bani pe o clasica, atunci financiar ai iesi in avantaj cu electrica.
Chiar ma uitam la Model 3 long range si chiar nu am nevoie de performantele alea. As vrea sa coste 20 de mii, sa aiba range de 700-900km si e ok daca ajunge la 100 in 10-11 secunde. Nu am ce sa fac cu 0-100 in 5 secunde si nu inteleg de ce nu am optiune sa nu cumpar acea performanta. As vrea sa fie cum era la Clio: era Clio cu pret pentru omul de rand (eu) si Clio RS pentru pasionatul sarac.
Darius a zis
da, ideea e ca daca o fac mai inceata cu 5 secunde ei nu economisesc 10k euro in procesul de productie, deci nu o pot vinde cu 20k euro…
asa ca o fac rapida si ai inca un avantaj fata de un golf care costa la fel.
Adrian a zis
Ai uitat sa adaugi si pretul anvelopelor, care sunt speciale si care se uzeaza de 2-3 ori mai repede decat cele normale. Cand vine vremea sa schimbi bateria vinzi masina ,o dai degeaba sau scoti din buzunar 20k Euro. Rulati voi electrice chinezesti ca eu raman cu Toyota mea Rav 4 pe benzina fara mari costuri de exploatare sau mentenanta.
Darius a zis
nu sunt speciale anvelopele, asta e un mit propagat gresit. iar daca indeplinesc criteriile de greutate nici nu se uzeaza mai repede.
Radu a zis
Adevarat. Desi daca ar oferi 2 wheel drive, un singur motor, si ala mai mic, convertizor mai mic, jante pe 15 sau 16, cred ca ar economisi ceva ceva.
Poate nu fac o comparatie buna, dar si la o masina clasica sare ceva pretul daca pui un motor mai puternic, tractiune integrala. Cred ca sare mai bine de 2000 euro. Mai pui jante pe 18 inca 1000 euro, daca le pui pe 19 si mai mult,deci ar putea strange acolo la cosuletul economiei, poate nu 10k, dar 4-5k parca parca ar iesi.
Sau na, poate la Tesla merge altfel productia.
Alin a zis
totusi, de ce dulap si nu sedan? vad ca sub zero grade nu s-a ajuns la 140km/h..
Darius a zis
pentru un pic mai multa garda la sol si pentru spatiul de incarcare oferit de faptul ca e hatchback
Alin a zis
de ce trebuie garda la sol pe autostrada si in oras? pasionatii de sofat dau bani sa o mai scada..
cati litri in plus fata de sedan? chiar ai avut sedan si nu puteai pune ceva iar acum o faci?
Darius a zis
Alin, cred ca intelegi ca folosesc autostrada ca sa merg undeva nu imi petrec zilele libere la benzinariile de pe marginea ei. Model 3 avea garda la sol mult prea mica pentru nevoile mele. Chiar si la Y e mult prea mica.
Nu e vorba de litri neaparat, ca Model 3 avea spatiu mare in litri, dar din cauza faptului ca era sedan si nu hatckback nu il puteai folosi cum trebuie. Din nou, nevoile mele.
Vio a zis
Casco și RCA?
Darius a zis
ca la orice masina
Andrei Ortan a zis
dar daca calculezi si timpul pe care il pierzi la drumuri lungi mai bine lipsa
Darius a zis
nu pierd timp deloc, de obicei sta masina dupa mine
Piuir a zis
A mea merge cu 5.5-6 litri la suta. Deci ceva mai ieftin calculat asa, cam 43 lei pe suta de km la preturule de azi la pompa. Cand calculezi si intretinerea la diesel, e posibil ca Tesla sa castige pe termen lung de 4-5 ani. Cand vine vremea sa schmbi bateria, dieselul ramane mai rentabil. As vrea si eu o Tesla dar sunt prea sarac sa ma arunc in groapa cu preturile Tesla. Raman la diesel momentan. Personal consider ca masina electrica, ca si smartphone-ul de altfel, e blocata la nivel de inovatie de ceva ani: doar gunoaie de marketing si nimic real la inovatie. Baga o baterie sa tina 1000 km si sa aibe o greutate mica si mai vb. Pana atunci doar greieri.
Greuceanu a zis
Stai liniștit că astăzi orice model turbo pe benzină consumă apropiat de ceea ce ai prezentat tu în cazul diesel.
Spre exemplu eu cu o mașină turbo benzină cu putere de 210 Cp am consum mediu pe ultimii circa 2 500 km de fix 6,0 litri la sută.
Pe cei aproximativ 1 500 km pe care i-am făcut dus-întors până în Grecia(Thasos) am ajuns acasă cu consum de 5,4 litri la sută.
Repet, turbo-benzină, nu diesel, și cu peste 200 Cp. Și crede-mă că am mers și liniștit, dar și vioi când am considerat de cuviință.
Dacă ești nevoit să faci navetă zilnic pe autostradă cu o electrică, nu vei vedea consum mediu sub 20-25 KWh. În cazul meu consumul mediu este cam de 6,5-6,8 litri la sută pe autostradă.
Dacă stai la bloc și nu vrei să pierzi timp vei încărca rapid un EV cu tarife de 2,5-3lei/KWh, ceea ce aproape va egaliza consumul unei termice de 5-6 litri la sută.
În oraș și cel mult drumuri naționale o electrică e încă imbatabilă la consum.
Darius a zis
@Piuir uite ceea ce zici tu mi se pare corect in prortie de 80%.
O data: nu ai nevoie de 1000 km autonomie, ca nimeni nu merge atat in realitate fara sa opreasca.
Doi, nu e ca si cum daca trebe sa schimbi motorul la diesel o sa fie gratuit. Masina are 8 ani sau 192000 km garantie la baterie sau motor (ce alte masini ICE iti mai ofera asta?). In 8 ani bateria mea o sa coste probabil 3-4k euro reconditionata si poate 5-6k euro noua.
Am o cunostinta care a schimbat un motor la un XC90 diesel si l-a costat 10.000 euro…
Radu a zis
Darius, pentru ca esti bine informat, poti te rog sa cauti o statistica sau un raport despre numarul de Tesle care au avut nevoie de baterie noua din 2014 incoace? Cred ca 10 ani este peste garantia bateriei deci ar trebui sa vedem ceva cazuri.
Darius a zis
Te referi la cate au avut nevoie in afara garantiei? Daca da, primele Model S s-au facut in 2012, deci au inceput sa iasa din garantie de vreo 4 ani.
varucu a zis
E peste 10k € un schimb de baterie la orice Tesla din pacate.
Radu a zis
Darius, da exact. Se tot propaga informatia cum ca dupa 8 ani gata, dai bateria la gunoi si scoti din buzunar 10-15-20k pentru alta. Eu unul nu sunt convins ca e asa, dar din pacate nu am suficiente date nici care sa confirme si nici care sa infirme treaba asta.
Cum Model S e din 2012, as zice ca deja se poate face o statistica cu numarul de baterii care au ajuns la End-of-Life si atunci fie proprietarii au scos bani din buzunar fie au dat masina.
Cu siguranta au existat si baterii schimbate pe garantie, dar alea nu sunt platite din buzunarul proprietarului.
Darius a zis
@varucu In service Tesla da, e peste 10k. Dar deja incep sa apara oameni care le repara la o fractie din pret.
kWh de baterie LFP a ajuns la 50$, ma astept ca un schimb de baterie ca a mea (75 kWh) sa coste sub 5k euro in 10 ani cand sa zicem ca s-ar strica.
Liliana Grigore a zis
Uitati de faptul ca por refolosi baterie la sistemul meu fotovoltaic inca , cel putin , 20 de ani. Ce faceti voi cu motorul diesel dupa 10 ani ? Cat valoreaza ? De baterii excelente o sa fie nevoie si peste 10 ani, pentru stocare . Motorul diesel o sa valoreze gerutatea lui la fier vechi …