În urmă cu doi ani, statul român oferea un bonus semnificativ, de aproximativ 10.000 de euro, pentru achiziția de mașini electrice, însă valoarea acestui ajutor a scăzut treptat. În 2024, subvenția s-a redus la 5.000 de euro, iar acum, în 2025, apare întrebarea crucială: ce valoare va avea eco-tichetul oferit prin programul Rabla Plus?
Potrivit ministrului Mediului, Mircea Fechet, cuantumul ajutorului ar putea fi ajustat în funcție de bugetul alocat în acest an. Oficialul a declarat că modificările sunt posibile, însă decizia finală urmează să fie luată:
Anul acesta, în funcție de buget, atunci când vom creiona noile programe, putem să discutăm și de cuantumul eco-tichetului pentru autoturisme electrice și plug-in hybrid. S-ar putea mări, cum la fel s-ar putea diminua. Încă nu am luat această decizie, a explicat ministrul.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a înaintat o propunere prin care valoarea eco-tichetului să revină la 8.500 de euro în 2025. Potrivit președintelui APIA, Dan Vardie, această creștere ar putea stimula achiziția de mașini electrice și sprijini tranziția către un transport mai ecologic:
APIA a propus și va propune din nou Ministerului Mediului o revenire la o valoare normală a eco-tichetului, mai exact 8.500 de euro pentru anul 2025, cu o descreștere treptată până la zero în 2030, a declarat Vardie.
În contrast, segmentul hibrid a cunoscut o creștere importantă în 2024, modelele full hybrid și plug-in hybrid atrăgând din ce în ce mai mulți cumpărători.
Conform datelor oficiale, în 2024 au fost înmatriculate 150.000 de mașini noi, iar românii s-au orientat către modele cu un consum mai redus și emisii scăzute. Cele mai populare mărci au rămas Dacia, Toyota, Skoda și Hyundai, atât pe segmentul electric, cât și hibrid.
Decizia privind valoarea finală a eco-tichetului va influența semnificativ tendințele de achiziție în acest an și este așteptată cu interes de cumpărători și producători deopotrivă. Până atunci, se pare că tichetul e un fel de Pisica lui Schrödinger pentru guvernanți – poate crește, poate să scadă, depinde de cum privești situația.
PS: Pentru cei interesați, nu uitați că viitorul Tesla Model Y (Juniper/Opal) va ajunge și la noi.
Ticketul ăla trebuie distrus că și concept.
Trebuie să adoptăm o chestie similară cu ce a făcut Norvegia, unde de ex nu plătești TVA sau alte lucruri similare.
Ticketul respectiv încurajează specula. De când s-au redus valoarea cu 5k, a scăzut și prețul șpringului cu 5k. Așa,.pur și simplu. Nu ti-i se pare că e ceva „defect” in sistem ?
Norvegienii platesc la final de an impozit si de aia merge…
Ceea ce nu cunoaștem noi sau majoritatea dintre noi despre Norvegia pe această temă este că acolo, conform relatării unui român stabilit acolo de 15-20 de ani, energia electrică are zilnic intervale de timp(1-2 ore gen) în care există așa numitul tarif minim, respectiv 1 kWh este echivalentul a 1 euro cent, practic încărcarea unei mașini electrice este aproape gratuită, un „plin” de energie costă maxim 1 €. Iar acest tarif există zilnic și dă posibilitatea oricărui posesor de EV să încarce mașina practic fără costuri. Există o aplicație care te anunță când intră în vigoare acel tarif minim, dar și atunci când e în vigoare tariful standard acesta este oricum mult mai mic decât este la noi în acest moment la stațiile de încărcare publice.
E o realitate acolo care face ca alegerea pricipală în materie de mașini să fie în mod firesc una electrică, combustibilul clasic având la pompă preț pe litru printre cel mai ridicat din Europa.
În aceste condiții trebuie să fii tare neinspirat să mai alegi o mașină cu combustie internă în loc de una electrică.
Ce legătură este între mașini electrice și un transport mai ecologic? Transportul în comun este ecologic, restul sunt baliverne. De acord, ticketul ăla trebuie distrus pentru că încurajează specula și ascunde sub preș poluarea aferentă. Nu vă mai pun link-ul cu cât a poluat fabrica Tesla sau cu incendiile provocate de bateriile staționare ale aceluiași producător – doar căutați pe google și vă lămuriți.
Pare că nu înțelegi deloc ideea de poluare într-o zonă în care circulă un număr foarte mare de mașini, respectiv zonele urbane aglomerate. Nu e vorba despre nicio balivernă, exista două tipuri de poluare, una directă cu oxizi de azot, alta indirectă cu CO2 care afectează clima.
Legătura între EV și transportul ecologic este foarte clară, e vorba despre poluarea aerului cu noxe(particule dăunătoare direct organismului uman) care distrug sănătatea locuitorilor și care sunt eliberate în aer doar de mașinile clasice pe combustie internă, nu e vorba despre climă sau CO2.
De acord că tichetul Rabla pentru electrice încurajează specula în condițiile în care oricum prețurile tuturor mașinilor au luat-o razna în mod total nejustificat.
Dar încurajarea înlocuirii mașinilor termice cu cele electrice e normală în zonele unde circulă foarte multe vehicule cu combustie internă, e vorba despre a respira un aer mai curat care să nu ne inducă boli respiratorii.
Astea nu sunt texte, ci un fapt, o realitate măsurabilă, inclusiv din punct de vedere medical.
ba ar trebui sa o faca de minim 15k, ca se tot scumpesc masinile in general.
totusi de unde atatea rable? oare nu casam masini bune, deci poluam?
Eu personal as elimina acest tichet pentru masini non-hibride. Respectiv, valoarea tichetului ar trebui sa creasca o data cu electrificarea masinii(MHEV, FHEV, PHEV, EV)
Personal as mai mari impozitul auto(bazat pe putere motor, nu pe capacitate cilindrica) si as introduce si un impozit bazat pe poluare(norma Euro, putere motor). Nu mi se pare normal ca fiecare membru al familiei sa aibe masina lui, decat daca chiar isi permit – si asta ar trebui sa coste!
@Alin: de unde atatea rable??? In Romania marea majoritate a masinilor sunt rable! 6 din 10 masini sunt mai vechi de 16 ani!
dar nu sunt rable daca s-a avut grija de ele. am momentan masina de 18 ani, cu km putini si nu vad de ce as lua una noua echivlenta la vreo 15x pretul mai mare.
@Alin: dupa 16 ani toate sunt considerate rable. Timpul le deterioreaza pe toate si masinile elimina mai mult CO2(si nu numai) in ultima parte a vietii lor fata de intreaga cantitate de CO2 eliminata in restul anilor! Chiar daca masina are „putini” km(fiecare considera „putini” un alt numar) si ai avut grija de ea, asta nu inseamna ca masina ta polueaza mai putin sau egal cu o masina echivalenta noua.
Avantajele unei masini noi sunt multe, nu cred ca are sens sa intram in discutii de ce una noua costa de 15x mai mult.