Azi AMD a lansat, mai mult la nivel declarativ, noua generatie de placi video Radeon HD 7000. Aceasta este reprezentata de modelul high end HD 7970, realizat in jurul GPU-ului Tahiti (din familia Southern Islands). Si avem parte de un numar destul de mare de premiere in domeniu cu aceasta ocazie.
In primul rand, vorbim despre o noua arhitectura interna, GCN (Graphics Core Next), cea mai mare schimbare de la HD 2900XT incoace. In al doilea rand, HD 7970 este prima placa video compatibila DirectX 11.1, cu interfata PCI-E 3.0, si este primul Radeon cu memoria pe 384 bits. Iar Tahiti este primul GPU realizat de TSMC in procesul tehnologic de 28 nm HKMG.
Sa discutam intai putin despre arhitectura GCN. Aceasta a fost introdusa pentru a creste capabilitatile de procesare generala, in acelasi timp incercandu-se sa nu se piarda din putearea de procesare grafica. Si intr-un fel este derivata din VLIW4 de la Cayman.
In sensul ca fiecare Unified Shader poate procesa tot cate patru instructiuni (are patru Stream Processors). Dar aceste Shader-e sunt grupate cate 16 intr-o unitate denumita SIMD (Single Instruction Multiple Data), iar patru SIMD-uri sunt controlate de o unitate computationala, care mai are in subordine patru unitati de texturare, o unitate scalara, una de ramura, 16 KB L1 cache, memorie locala de date, si o unitate de programare.
Astfel, in timp ce VLIW excela la procesare paralela, cum este eminamente cea grafica, dar incetinea daca avea de calculat procese putine dar complexe, GCN proceseaza la fel de bine in paralel, dar se descurca foarte bine si cu instructiunile complexe, atribuindu-le acestora cate o unitate computationala si toate resursele aferente acesteia.
Alta schimbare importanta este decuplarea partiala a ROP-urilor de la controller-ele de memorie, acum deservite de un crossbar comun, ceea ce le face mult mai eficiente si le permite celor de la AMD sa le mentina numarul. Iar memoria cache L2 a crescut la 768 KB.
Sa ne intoarcem insa la procesarea grafica, ce va avea de beneficiat si de pe urma unui nou artificiu, denumit Partially Resident Textures. Aceasta tehnologie imparte texturile in bucatele, si proceseaza numai partile care s-au schimbat de la cadrul precedent, degrevand putin GPU-ul. Iar DirectX 11.1 vine cu ale sale Target Independent Rasterization si Stereo 3D, placa video AMD fiind compatibila cu un limbaj ce va exista peste aproape un an, in Windows 8, si va fi suportat software abia peste cateva luni, printr-un driver pentru acest sistem de operare in stadiu beta.
Tahiti stie si HD3D in cadrul tehnologiei Eyefinity 2.0, iar display-ul principal poate fi ales de utilizator. Avem si tehnologia Discrete Digital Multi-Point Audio, ce scoate sunet prin intermediul tuturor conectorilor compatibili (HDMI si DP), la toate monitoarele conectate ce dispun si de boxe.
Iar prin Fast HDMI display-uri QuadHD pot fi conectate si la port-ul HDMI 1.4a, nu numai la DP 1.2, si Stereo 3D la 120 fps (60 Hz per ochi). Pe partea de procesare video, avem tehnologia UVD3, ce contine acum si un encoder H.264 hardware (Video Codec Engine), similar Quick Sync-ului de la Intel Sandy Bridge. Iar functia Steady Video 2.0 asigura un playback cat mai lin si mai bun, postprocesat in concordanta.
Ca si specificatii, Radeon HD 7970 are 2048 Stream Processors, 32 ROP-uri, 128 unitati de texturare si 32 unitati computationale. GPU-ul Tahiti, cu frecventa nominala de 925 MHz, are o suprafata de 365 mm2 si inglobeaza 4.31 miliarde de tranzistori. Iar memoria, 3 GB GDDR5, are frecventa de 5500 MHz si o magistrala de 384 bits.
Placa are o lungime de 10.5″ (267 mm), insa cu carcasa de plastic cu o forma mai alungita urca la aproape 11″. Si se renunta la backplate. Sistemul de racire ocupa doua slot-uri, are la baza o camera de vapori, radiator generos din aluminiu, si un ventilator tip turbina de 75 mm. Si avem o iesire DVI, un HDMI 1.4a si doua miniDP 1.2.
Puterea de procesare este de 3.79 TFLOPS. Aceasta placa are un consum electric maximal limitat la 250 W (limita ce poate fi crescuta cu 20% prin PowerTune), in mod normal ar trebui sa aiba un TDP de 220 W, in idle scade la 15 W, iar prin intermediul tehnologiei ZeroCore Power, in stand-by ajunge la numai 3 W. Pentru electricitate sunt prezenti doi conectori, unul in sase pini si altul in opt, pe langa interfata PCI-E 3.0.
Si ajungem in sfarsit la capitolul performanta. Pe partea grafica nu este extraordinara, Radeon HD 7970 oferind sporuri de 20 – 30 % peste GeForce GTX 580, si 40 % peste HD 6970. Si ramane inca sub solutiile dual GPU. Dar pe partea de procesare generala lucrurile stau cu totul altfel. Dupa cum se vede si in review-urile detaliate de la AnandTech, TechPowerUp, HotHardware, HardwareCanucks si NeoSeeker.
Radeon HD 7970 are si un potential excelent de overclocking, frecvente de 1075 MHz la GPU si 6200 MHz si mai mult la memorie fiind tangibile. Si ajungem in sfarsit la pret, mult peste ce ne-a obisnuit AMD in ultimii ani: 550 $. Acesta sigur va scadea cand nVidia va lansa al sau Kepler, dar pana atunci doritorii vor fi nevoiti sa cheltuiasca mai mult. Oricum, pana pe 9 ianuarie 2012 nu vom putea cumpara nimic, azi avand parte doar de o lansare pe hartie…
Oh my lord… 265GB/s ….. oh my….
Hai sa vedem acum in cateva luni si o varianta gx2 😀 (dual GPU)
Pei stai putin – normal ca o sa ramana SUB DUAL GPU ca este SINGLE GPU
Ce facem – vindem mere si zicem ca – pei da dar perele sunt mai dulci ?
Si prin 40% peste 6790 vrei sa spui APROAPE JUMATATE MAI PUTERNICA ….
Mda …
7970 vs gtx 580 3 GB vs 6970 2 GB
battlefield 3 1920×1200 ,Ultra preset, Post AA high, 4xMSAA
HD 7970 – 55 FPS
GTX 580 – 52 FPS
HD 6970 – 38 FPS
placile low-end vor avea si ele toate aceste tehnologii noi?
iar Partially Resident Textures ar fi trebuit sa existe dintotdeauna, ma tot intrebam de ce nu exista asa ceva.
cat despre pret, la noi deja sunt placi de peste 500 de euro.
Silver, dupa spusele tale orice placa dual GPU este mai puternica decat orice placa single GPU. Nu? Un contraexemplu excelent: GTX 480 este peste GTX 295 (GTX 480 fiind GPU-ul high end din urmatoarea generatie dupa GTX 295, ca toata familia 300 a fost de redenumiri). Si de obicei noul GPU high end era aproape dublu ca performanta fata de precedentul sau high end. Nu aproape 1.5x. Ca fructe-s toate.
alin, in principiu toate placile HD 7900, HD 7800 si HD 7700 vor incorpora aceste tehnologii, avand arhitectura GCN. Mai jos vor fi probabil redenumiri ale actualelor HD 6000, deci nu vor avea.
Alexandru , defapt un dual GPU e mai bun ca single GPU dar diferenta dintre un GTX 480 (single GPU) si un GTX 295 (dual GPU) e ca GTX 295 merge pe DirectX 10 iar GTX 480 merge pe DirectX 11, deci in principiu tot un gtx 295 ar fi mai buna daca ar merge pe DirectX 11, dar nu merge.
Defapt nu. Sau GTX 295 (un dual GPU) este mai bun ca GTX 680 (un single GPU)?
Poi un gtx 295 (dual GPU) nu este mai bun ca un GTX 680 bine inteles, iti dai seama, tehnologie avansata GPU mai puternic, dar un GTx 295 dual GPU e mai bun decat toata generatiile de placi de la Nvidia pana in GTX 560ti. Uite fi atent iti las un grafic sa te lamuresti singur. http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-560/performance
Daca mai ai nelamuriri, ma gasesti pe id danutz_danutze. Have fun
Mda, ma nelamureste acest review: http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-and-gtx-470-6-months-late-was-it-worth-the-wait-
Ca acolo GTX 480 iese cam in avantaj, folosindu-se un driver destul de imatur (cele ulterioare aducand sporuri de performanta). Si aici ma refer numai la performanta, nu si la dimensiuni, consum, sau alte inconveniente date de o implementare dual GPU sau de diferenta de generatie si tehnologii incluse.
Poi daca as face un test, intre GTX 295 si GTX 480, tot GTX 295 ar iesi in avantaj.Si da ma refer doar la performanta.Asta e parerea mea, mai bn oricum, dupa cum ziceam mai sus una merge pe directx 10 si una pe 11, iti dai seama ca iti va rula mai bn pe un dx 11 decat pe un 10 oarecum, nush oricum si eu sunt intr-o dilema acum :)).